• PippiLottan

varför tidigt VUL?

Har blivit gravid med hjälp av pergotime. Pratade med en på IVF-kliniken igår och hon sa att det var jättviktigt att göra ett tidigt vul, och att jag skulle kontakta MVC först efter jag gjort det.
    Kom mig inte för att fråga då, men varför är det så viktigt att göra ett tidigt? Är det större risk för MF om man blivit gravid med pergo?

• Svar på tråden varför tidigt VUL?
  • isisisis

Kan tänka mig att de vill utesluta ev tvillinggraviditet,eller mer.
    Vilket ökar vid pergoanvändning.

• kattennizze

De vill också kolla att det finns något i livmodern och inte att det fastnat i äggledaren t ex, ett sk utomkvedshavandeskap. Mycket ovanligt, men förekommer.

• PippiLottan

men utomkveds kan man väl få även på "normal väg"?
    Är lite nojig känner jag, men vi har försökt så länge och jag är så rädd att det ska gå snett, eller att jag kanske inte ens är gravid när jag väl ska göra UL. Känner mig absolut inte gravid

• Dimitra

Grattis till graviditeten

Min erfarenhet är att det ingår i behandlingen att verifiera graviditeten med ett VUL. Inte för att det är nån fara med knyttet utan för att det hör till helt enkelt

The Dimitra universe.
  • Pimpinellan

En aspekt till min läkare kör med är att har man haft svårt att bli gravid/gjort behandling så är man ofta väldigt mycket mer ängslig och orolig än såna som blivit gravida "på studs" och därför gör han VUL för att man ska få veta om barnet lever,ja helt enkelt för att lugna en. IVF-kliniker vill också ha svar på om det är ett levade foster p.g.a deras statistik.

• PippiLottan

I mitt landsting är det just och pass att man ens får ett rutinultraljud så det är kanske därför också jag tycker det känns lite ovant att dom verkligen VILL att jag ska göra ett tidigt VUL

• pusslan

Jag ska på VUL om 1 1/2 vecka och känner verkligen att jag behöver få se det lilla livet. Få någon slags bekräftelse på att det verkligen är där. Kan tänka mig att det är ganska vanligt efter IVF och därför en rutinåtgärd, men det måste ju även ha en annan funktion. Utomkveds kan ju inte vara så vanligt efter IVF då embryot placeras direkt i livmodern?

• PippiLottan

pusslan: Jag har "bara" ätit pergotime så mitt ägg är inte inplacerat i livmodern

• Dimitra
    pusslan skrev 2009-11-22 09:05:48 följande:
    Utomkveds kan ju inte vara så vanligt efter IVF då embryot placeras direkt i livmodern?
    Det är lika vanligt vid IVF som vid "naturliga" befruktningar.
    The Dimitra universe.
  • villsågärna38
    pusslan skrev 2009-11-22 09:05:48 följande:
    Jag ska på VUL om 1 1/2 vecka och känner verkligen att jag behöver få se det lilla livet. Få någon slags bekräftelse på att det verkligen är där. Kan tänka mig att det är ganska vanligt efter IVF och därför en rutinåtgärd, men det måste ju även ha en annan funktion. Utomkveds kan ju inte vara så vanligt efter IVF då embryot placeras direkt i livmodern?
    Min ivf-läkare berättade att det absolut finns risk för utomkveds vid ivf. Om embryot får lite för mycket "fart" när de placeras i livmodern kan det tyvärr hamna i en äggledare istället. Det är därför de vill göra vul redan i vecka 7-9 om man har gjort ivf. När det gäller pergo så tror jag framför allt att det är flerbördsgrav man vill kolla, finns ju även exempel på trillingar när man tagit pergo. Tänk att om du gör ett tidigt vul och ser ett tickande hjärta så är risken för mf sen jätteliten. Lycka till! Kram
Svar på tråden varför tidigt VUL?