• Anonym (Budgetmat!)

Budgetmat?!?!

Hej allesamman

Jag och min sambo har hamnat i det skede att vi insett att vi måste göra en hel del förändringar i vår ekonomi om vi inom kort skall kunna skaffa barn... Vu har en del onödiga utgifter som vi skall försöka bli av med så fort som möjligt...

Ett av stegen är ju att minska på matutgifterna..

Finns här några proffs på budgetmat? Vi vill försöka äta varierat, fettsnålt är inget minus:)

SÅ, tips på billiga måltider?!

• Svar på tråden Budgetmat?!?!
  • Elli47

Mjölmat är ju billigt men inte så nyttigt förstås, pannkakor, plättar osv. Grytor och gratänger av olika slag är också gott! Man kan använda i princip vad som helst i dem, rotsaker är ofta billigt och kan röras ihop med kyckling, korv, fisk, kött osv.

• Disela

Grytor och soppor är billigt. Det blir mycket, bara att frysa in och spara. Sen blodpudding, bacon är ju även det billigt.
    kolla billigmat.se för tips!

• Anonym (Budgetmat!)

Tack för tipsen!!! Inte så lätt att plötsligt behöva tänka billigt när man hittills knappt reflekterat över kostnaderna,,,

• Anonym (Budgetmat!)
    Disela skrev 2009-11-21 10:42:35 följande:
    Grytor och soppor är billigt. Det blir mycket, bara att frysa in och spara. Sen blodpudding, bacon är ju även det billigt. kolla billigmat.se för tips!
    Där fanns inte många recept.. hur gör jag för att söka på sidan?
  • Anonym

Har levt extremt billigt de senaste veckorna. Kan rekommendera äggnudlar med wokgrönsaker (finns superbilliga på Willys i storpack i frysdisken). Krydda med soja, svart-, vit, cayennepeppar. Äggnudlar kostar 10 kr för en 6 portioners förpackning. Varje wokmåltid har kostat ca 5 kr/person. Lins- och böngrytor med ris är också riktigt billigt.

• Disela

Jag vet hur det är! Men det är bra att göra sånna omsttällningar, Man testar annan mat än mot vad man normalt (kanske) gjort innan, man drar ner på kostnaderna, äter i många aspekter nyttigare. Köp på dig sånt som är billigt i affären och frys in. ser du att det är billig fläskfilé en vecka så köp en eller två extra och ha i frysen. Och storhandla! Det är verkligen ett tips om ni inte sedan innan gjort det. Då kan man köpa på sig konserver och basvaror som håller länge. Och skriv en veckomatsedel är oxå ett tips. Då slipper man dessutom tänka varje dag på vad ma ska handla/äta. Lycka till!

• Elli47

Soppor som är mättande och goda är t ex ärtsoppa och köttsoppa med klimp, båda har billiga ingredienser! Köttsoppan blir piffig och god med caynnepeppar!

• Anonym (Budgetmat!)
    Anonym skrev 2009-11-21 10:53:16 följande:
    Har levt extremt billigt de senaste veckorna. Kan rekommendera äggnudlar med wokgrönsaker (finns superbilliga på Willys i storpack i frysdisken). Krydda med soja, svart-, vit, cayennepeppar. Äggnudlar kostar 10 kr för en 6 portioners förpackning. Varje wokmåltid har kostat ca 5 kr/person. Lins- och böngrytor med ris är också riktigt billigt.
    Det lät ju riktigt gott>!
  • Anonym (Budgetmat!)
    Elli47 skrev 2009-11-21 10:54:56 följande:
    Soppor som är mättande och goda är t ex ärtsoppa och köttsoppa med klimp, båda har billiga ingredienser! Köttsoppan blir piffig och god med caynnepeppar!
    Vad är klimp?
  • ThisIsMe

Mina tips:

* Havregrynsgröt till frukost. Kostar ca 3 kr med mjölk och sylt inräknat. Kompletterna med ett kokt ägg för 2 kr.

* Titta alltid igenom reklambladen och planera hela veckans mat på kött som det är extrapris på.

* Rotfrukter och baljväxter (torkade i storpack) är billiga och kan användas för att dryga ut maten. Halvera t.ex. mängden köttfärs i köttfärssåsen och dryga ut med rivna morötter och linser.

* Linssoppa är gott och jättebilligt! Hamnar ofta under 5 kr/portion.

* Drick endast kranvatten! Juice och mjölk är inte nödvändigt.

Svar på tråden Budgetmat?!?!