Ni med barn som äter varken gröt eller välling...
...vad ger ni istället?
Jag behöver lite tips då bara amning inte riktigt räcker till kvällstid för min 6,5-månaders
...vad ger ni istället?
Jag behöver lite tips då bara amning inte riktigt räcker till kvällstid för min 6,5-månaders
Hakar på här, min son är också 6,5 månader och välling funkar inte alls. Gröt går ibland, men slutar oftast med tårar. Och det känns ju inte kul. Funderar på att ge macka istället, typ vitt bröd med leverpastej.
banan med mjölk
banan!
Banan, macka, yoghurt.
* Bananplättar - mosa en banan, blanda i ett ägg och mjöl till lagom konsistens. Stek små plättar
*Päron med havre - koka eller micra ett päron mjukt. Kör lite havregryn i mixer så det blir riktigt finfördelat. Blanda havre och päron, mixa ihop och späd till bra konsistens. Man kan slänga i lite kanel också för smakens skull.
*Yoghurt
Eller ge riktig mat på kvällen. Pure av frukt, grönsaker eller burkmat?
Vår dotter matvägra så hon åt nån sked fruktpure (banan kräktes hon av) på kvällen och sen klara hon sig på amingen.
När hon var dryga året så provade vi risgrynsgröt och det gick hem, snacka om att jag var förvånad så det är mitt tips. Konstistens så väl som smaken är ju helt olika så det kan funka även om allt annat ratas. Fil eller yoghurt går också bra att ge (inte till vår dotter eftersom hon är mjölkallergiker men annars ) Det behöver inte vara svindyra barnvarianter heller, funkar bra med vanlig osötad. Har för mig att en bekant köpte typ matlagningsyoghurt.
Vad bra tips ni kommer med, tack. Några känns hon för liten för än men hon växer ju
min son tycket inet om välling! då mixade jag ihop mjölk o banan. . de blev han mätt på o sov gott :)
Tycker hon inte om välling, eller vill ni inte ge just flaska för att det kan störa amningen i övrigt? Om ni hittar en smak som on gillar (majsvälling?) kan man ju alltid ge med kopp eller pipmugg, menar jag.
När C var liten fanns det fruktmos med rismjöl i på burk (jag tror det var Semper). Det blev kraftigare än bara frukten, och han stod sig en stund på det. J äter burkgröt iblad, och det verkar också vara till största delen frukt. Har ni testat sådan?
Lady Namárië skrev 2009-11-22 11:46:46 följande:
puff!!!!
Hänger på denna tråden! Har en dotter på snart 7 månader, gillar inte mat alls. Fruktpure och sånt är ok, men välling, gröt och vanlig mat ratas. Behöver hjälp och inspiration!
Har du provat att ge vällingen på sked? Vår dotter är idag 2 år och har alltid ratat flaskan, men jag var enträgen och ville verkligen få henne att äta välling då det är ett kanontillskott av mycket vitaminer och mineraler, så jag börjaade ge henne på sked istället. Visst har det tagit extra tid och sådär, men nu kan hon ju snart börja dricka den själv i mugg..
Innan det funkade gav jag ett extra mål puré en stund innan kvällning istf gröt, har funkat lika bra, man behöver ju inte ta det som är mest svårsmält till kvällen..