• Anonym (Nyfiken)

Vad kostade ert barn/månad första året?!?!!

1) vad köper man INNAN barnet kommer? Vad är bra att ha hemma och vad kostar detta ca?

2) Vad kostar barnet per månad första året? (Kommer inte använda tygblöjor och jag kommer att ge välling)

Så tacksam om några snälla själar vill svara på detta.. Är ute efter både ekonomiska och mindre ekonomiska svar:)

Varför anonymt? Vill inte avslöja att jag planerar barn ;) och tänker att folk kanske vill vara anonyma när de svarar,...

• Svar på tråden Vad kostade ert barn/månad första året?!?!!
  • Anonym (Nyfiken)

Ingen som vill/kan svara?

• Kristin24

ojoj, det där är jätte svårt att svara på. Alla har ju olika smak och sen beror det på vilka märken man köper osv.

Vi har aldrig räknat efter vad våra barn kostar oss...vi köper det de ska ha och sen tänker vi inte mer på det.

Man behöver ju de grundläggande sakerna till en bebis som vagn, blöjor, badolja, kläder, termometer, kanske en spjälsäng eller vagga. Ja allt beror på hur man är som person...mkt klarar man sig utan i saker.

Man kan inte ens räkna ut hur många blöjbyten det kan bli.
    Vårat första barn bajsade flera gånger om dagen som bebis, medans andra barnet bajsade var 3e dag.

Så jag kan inte ge dig någon årssumma...men jag kan ju säga som så att köp inte allt på en gång, utan efter behov istället. Annars kanske ni står där med massa saker som bebisen inte behöver.

• Anonym (Nyfiken)

Ok, men kanske i runda tal? Jag har verkligen ingen som helst susning.. Lär väl köpa kläder på H&M och lindex och kommer köpa bilstol, vagn och spjälsäng...

• Kristin24

kan du tänka dig begagnade saker eller ska du ha nytt?
    skiljer rejält på priser kan jag säga...du får väl kolla runt i affärer och på nätet.

Våran vagn kostade bara 2000kr...men den tillverkaren finns inte längre.
    Min kompis köpte en emmaljunga och den gick på 7000kr med allt.

Vi har kört med begagnat...fått spjälsäng efter min mans lillebror osv.
    Bilbarnstol har vi köpt begagnat också...de är jätte dyra i affären.

Så jag kan tyvär inte ge dig någon summa alls.

• Nyfiken gul

beror väl på om du ska köpa allt nytt och lyxigt, nytt och hyfsat pris eller om det funkar med begagnat, lånat och fått?

jag har blandat begagnat och nytt till Victor och första utrustningen allt inkluderat gick på bara ett par tusenlappar. (vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder,)

Blöjor varierar enormt i pris beroende på vilken sort man väljer. Jag köper billigaste paketet på Lidl för 79 kr och räknar med ca 2½ paket i månaden - kanske lite drygt.

Välling köper jag i 30 liters - pack för 109 kr - hur länge det räcker beror på barnet och hur bra det gillar vällingen. Men för mig räcker en sån packe en dryg månad.

• Anonym (Nyfiken)

Nyfiken gul skrev 2009-11-21 14:23:59 följande:

beror väl på om du ska köpa allt nytt och lyxigt, nytt och hyfsat pris eller om det funkar med begagnat, lånat och fått?jag har blandat begagnat och nytt till Victor och första utrustningen allt inkluderat gick på bara ett par tusenlappar. (vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder,)Blöjor varierar enormt i pris beroende på vilken sort man väljer. Jag köper billigaste paketet på Lidl för 79 kr och räknar med ca 2½ paket i månaden - kanske lite drygt.Välling köper jag i 30 liters - pack för 109 kr - hur länge det räcker beror på barnet och hur bra det gillar vällingen. Men för mig räcker en sån packe en dryg månad.
    Jag är inte helt negativ till begagnat.. Finns ju fantastiskt billiga saker på blocket och tradera.. Dock får nog kläder inköpas eller fås, känns onödigt att köpa på blocket om det inte är annars dyra kläder som där finns riktigt billigt..
    De där blöjorna, är de verkligen bra? Jag är rädd för de där riktigt billiga lågprismärkena, känns som kass kvalitet...
  • Kristin24

ja de billiga blöjorna ÄR bra...hihi

• Aros

Beror ju på så många olika saker. Men förutom kläder, blöjor och försäkring så är det inte mycket man behöver köpa första året (efter basutrustning som säng osv är köpta).

Vill du ha så billigt som möjligt så köp klädpaket på loppis eller tradera. På loppis kan du få en hel kasse kläder för en hundring, och när de är så små så slits inte kläderna knappt.

Blöjor: beror på ditt barn. En del är jättekänsliga och kan bara ha en viss typ av blöjor, på andra funkar vad som helst. Anmäl dig till Libero och Pampers så snart du väntar barn så får du rabattkuponger. I många butiker får man köpa blöjor billigare om man handlar för 200kr. Den rabatten kan man kombinera med den du fått hemskickat eller rabattkupong från butikens utskick. Då kostar ett ekonomipaket Libero knappt 60kr.

Babyskydd måste du ha. Men i en del landsting får man låna ett gratis eller mot en deponiavgift! Suveränt bra.

Säng, vagn och skötbord kan du köpa billigt på blocket eller loppis.

Våga fråga vänner och släktingar om de har saker och kläder som du kan få/låna/köpa.

• Anonym (Willys)

Anonym (Nyfiken) skrev 2009-11-21 14:26:55 följande:

Jag är inte helt negativ till begagnat.. Finns ju fantastiskt billiga saker på blocket och tradera.. Dock får nog kläder inköpas eller fås, känns onödigt att köpa på blocket om det inte är annars dyra kläder som där finns riktigt billigt..De där blöjorna, är de verkligen bra? Jag är rädd för de där riktigt billiga lågprismärkena, känns som kass kvalitet...
    Älskar Willys blöjor, billiga och tokbra!
  • Nyfiken gul

Anonym (Nyfiken) skrev 2009-11-21 14:26:55 följande:

Jag är inte helt negativ till begagnat.. Finns ju fantastiskt billiga saker på blocket och tradera.. Dock får nog kläder inköpas eller fås, känns onödigt att köpa på blocket om det inte är annars dyra kläder som där finns riktigt billigt..De där blöjorna, är de verkligen bra? Jag är rädd för de där riktigt billiga lågprismärkena, känns som kass kvalitet...
    finns ingen skillnad idag på dyra vs billiga blöjor.

När jag fick mitt första barn för 11 år sedan - DÅ var det en enorm skillnad . Då var dom billiga blöjorna bara plastiga och eländiga.

idag är dom lika mjuka och har lika bra passform som vilken pampers eller libero som helst.

Bäst är att prova sig fram - men min åsikt är att man är ute i det blå och svävar om man ratar blöjor bara för att dom är billiga...
    Vi kvinnor köper ju gärna bindor på ÖB för en tia paketet - det funkar ju... så varför inte köpa billiga blöjor också?
  • Phlippan87

hittills har vi lagt 500 på vagn (inkl. allt), 500 på spjälsäng (inkl. allt), ca 500 på kläder och lakan och ytterligare någon hundralapp på andra smågrejor som nässug o.dyl.
    ska även betala 200 för en babysitter vi har här hemma.
    kommer betala 400 kr för att hyra ett babyskydd första tiden
    så ca 2000 har vårt barn kostat hittills (då har jag inte räknat med hyreshöjningen på ca 700 kr/månad som är i två månader innan bf och framåt, flyttat från en 2a till en 4a)
    har fått köpa grejorna av min syster till bra pris, har fått ärva massor med kläder (dock lite väl stort i början men vi vet att släktingar och vänner köper massor med kläder till barnet när h*n väl är född) och syrran har lastat av alla sina amningsbehåar på mig, bröstpump, "mjölkuppsamlare" och mängder med babyleksaker, filtar, babygym osv.

i övrigt har vi räknat på en ökad mat och hygien-kostnad på ca 1000 kr/månad när bebis är född (blöjor, eventuella tvättservetter osv), försäkring ca 100 kr/månad och kläder efter behov (har som sagt mängder med kläder från strl. 62 och uppåt som vi fått ärva, sådant som sambons småsyskon och kusiner haft osv)
    blir intressant att se sedan hur pass det stämmer in på det vi räknat med, det får vi se snart

Svar på tråden Vad kostade ert barn/månad första året?!?!!