• Blue Bear

Katten kräks upp efter mat. Vad är det för fel????

Halloj

Min katt Saga (4 år snart) nhar börjat spy helt plötsligt. Titt som tätt hittar jag en jätte stor hög med mat som knappt är smält. Vad kan det vara för fel?
    Hon får torrfoder och har alltid ätit samma märke. Hon får ibland burk men det är sällan hon äter upp det.. Hon verkar vara som vanligt annars...

Orolig...

• Svar på tråden Katten kräks upp efter mat. Vad är det för fel????
  • och

En av mina katter kräks alltid när hon har mask. Så om det är en utekatt som inte är avmaskad på ett tag kanske du skulle börja med det?

• kattis b

Ibland kan de äta maten på tok för fort, och då kommer den lätt upp igen. Har det tillkommit någon i eran familj? annan katt, bebis, hund, fågel...

• Blue Bear

Avmaskad i sommras. Är det dags igen???

inget nytt och detta har hållit på i 2 veckor nu.. inna dess kräktes hon små hårbollar bara..

• Eliza

Hej! Ring och prata med en veterinär tycker jag. Min ena katt började precis så...Vill inte skrämma dig men min kisse hade cancer i hela magen. Säger inte att det är så med din kisse men kolla det snarast!!!

Hoppas att det inte är lika allvarligt som med min lilla kissekille!!!!!

Lycka till!!!

• Blue Bear
    Eliza skrev 2009-11-21 17:54:36 följande:
    Hej! Ring och prata med en veterinär tycker jag. Min ena katt började precis så...Vill inte skrämma dig men min kisse hade cancer i hela magen. Säger inte att det är så med din kisse men kolla det snarast!!!Hoppas att det inte är lika allvarligt som med min lilla kissekille!!!!!Lycka till!!!
    Oj!!

Hade katten andra symptom?

Jag har tänkt ringa på måndag då jag ska ändå boka tid för vaccination.
  • Kattägd

Om kräkningarna fortsätter så bör man ta ett blodprov och kolla njur och levervärden.

• Pixxi

Min katt kräktes en längre tid, oftast efter hon ätit mat, och maten kom upp osmält.
    Efter tre besök hos veterinären, med provtagningar, ultraljud, urinprov och allt möjligt, så konstaterades kronisk mag- tarm-inflammation. Vi fick köpa specialfoder, dyrt var det men vad gör man inte för sin älskling, och efter det har det inte vart några problem.

• och

Det är säkert dags att maska av igen, tror jag. I allafall om du vet att hon fångar möss och också äter upp dom. Och se till att ge henne mindre portioner uppdelat på fler tillfällen ett tag med. Eller ge mjukmat alternativt uppblött torrfoder. När katten kräks i anslutning till maten kan det som kattis b skriver bero på att de bara har ätit för mycket, och när maten sväller i magen kräks de upp den. Då är innehållet osmält.

Om hon går på lådan och allmäntillståndet är ok så behöver du nog inte oroa dig.

• FamiljenForunkel

Om hon går på lådan och allmäntillståndet är ok så behöver du nog inte oroa dig.
    [/citat]

Det är nog att ta i, att inte oroa sig..
    visst det du säger är sant. men katter KAN vara som vanligt fast de är riktigt dåliga.

Min systers katt var pigg och glad som en liten kattunge, hade samma problem med kräkningar efter mat, och fast de blött upp och gett mindre portioner flera gånger om dagen så kräktes han, det var njurarna som var helt paj på honom. så katter kan dölja .

men nu ska ju ts gå till vetrinären så ..
    hoppas det inte är något allvarligt. lycka till.

• Queequeg

Har haft en katt som gjorde precis likadant. Veterinären konstaterade att han hade mag och tarminflamation så han fick äta antibiotika samt pepcid ett tag tills han blev bättre.

• Eliza

Undrar hur det har gått för trådstartaren. Hur mår din kisse?
    Hoppas att det inte var något farligt!!!

//eliza

• ming

Det låter som att hon hetsäter. Prova att antingen sprid ut maten lite eller blöta det så att hon inte kan äta lika fort. Om det inte slutar så skulle jag kolla upp det hos veterinären.

• ming

Nu ser jag också att tråden är supergammal, så antingen har väl det avtagit eller så antar jag att ts redan har kollat upp det, iofs!

Svar på tråden Katten kräks upp efter mat. Vad är det för fel????