• tjejen87

kontraktbrott?

hej alla.
    jag o sambon har en staffordshire bullterrier som är 3,5 år nu, en hona.
    hon är världens finaste o våran lilla ögonsten, men tyvärr som läget är nu så kan vi ej ha henne själva nu. så därför har hon varit hos en kompis till sambon i några månaders tid nu, o verkar ha det bra där.
    vi har två små barn, som tar upp nästintill all vår tid, och sambons kompis flickvän jobbar inget och är just nu hemma hela dagarna med våran hund.
    så där har hon någon hos sej hela tiden som har all tid i världen, o hon trivs väldigt bra. nu är det så att kompisarna vill ha henne som sin egen, o vill att vi skriver över henne på dem, så dom kan teckna en ny försäkring på henne, eftersom det kommer vara hennes huvudhem nu.
    och det har vi inte några problem med, huvudsaken är att min ögonsten har de så bra som hon kan få det.
    det jag tänker på, det är att när jag köpte henne som valp, så skrev jag på ett avtal, ett kontrakt med den förre ägaren som födde upp henne.
    och då skrev jag på för att om jag inte har möjlighet att ha henne kvar, så ska förra ägaren först få möjligheten att köpa tillbaka henne om hon vill det.
    för hon ville inte att vi skulle sälja vidare hunden, eller ge bort henne.
    då ville hon få första chans att köpa tillbaka henne.

själv känner jag nu att det vill inte jag, då jag inte har haft någon som helst kontakt med henne alls sen vi va o hämtade lilla gumman som valp.
    så då ser jag själv hellre att hon är hos någon vi känner , så vi kan träffa henne och ha henne någon helg då och då.

det jag undrar är, vad kan hända om jag bryter kontraktet, och skriver över min hund på min kompis istället ?

• Svar på tråden kontraktbrott?
  • hmcc

Förmodligen kommer uppfödaren säga att det ok med det nya hemmet om hon får reda på det innan hon säljs.
    Jag vet inte vad som händer när man bryter kontraket sådär.

• jummie

Ja det är kontraktsbrott, vet dock inte direkt vilken påföljd det kan få men kanske böter eller att hunden ändå kan tas tillbaka av uppfödaren. Jag skulle slå uppfödaren en pling o berätta som det är. Tror att tanken med att formulera ett sånt kontrakt/avtal är att förhindra att nån idiot skickar iväg vovven hur som helst. Nu har du ju en tanke o ser till hundens bästa så jag tror inte att uppfödaren kommer att argumentera...

• Houdini

Efter vad jag har lärt mig som SKK uppfödare får vi inte göra sådana tillägg till kontrakten då de anses vara oskäliga, Och det är inte giltigt i lagens ögon.

Har du betalt fullt pris för din hund kan inte uppfödaren diktera ett dugg vad du ska och inte ska göra med din hund.
    Jag har liknande avtal med mina valpköpare men jag har även påtalat att de inte är juridiskt bindande.

Ni kan alltså sälja er hund till vem ni vill

• lennartsdotter

Beroende på hur klausulen är skriven kan den vara juridiskt hållbar även fast Konsumentköplagen gäller.

Men juridiskt giltig klausul eller ej, fundera på tanken bakom klausulen. Uppfödaren vill antagligen ha lite koll på vart de uppfödda hundarna tar vägen. Att de hamnar i bra hem, hon kanske vill kolla upp hur de mår längre fram i livet (uppfödningarnas hälsa spelar stor roll i avelsarbetet) och hon kanske vill meddela de nya ägarna om det uppstår hälsoproblem hos något av föräldradjuren. Något ärftlig sjukdom som uppdagas, som ägare vill man ju gärna veta sådan relevant information.

Jag tycker du ska ringa uppfödaren och förklara läget. Berätta varför ni inte kan behålla hunden och säg att ni har hittat ett nytt hem hos ett par bekanta.

De flesta uppfödare vill inte hålla på att plocka hem uppfödningar "bara för att" utan tycker det är bra om de kan hamna i bra hem på en gång.

• tamate

TS
    jag är själv uppfödare och jag säger alltid samma till mina valpköpare av den anledningen att jag inte vill få höra att någon valp har vandrat från hem till hem och jag gissar att det är samma med denna uppfödare. Kontakta uppfödaren och informera om läget och att ni hittat ett varaktigt hem. Ni kan ju skriva ett fodervärdsavtal med er kompis och då får ju inte kompisen sälja vidare hunden eller lämna till någon annan men den tillfaller din kompis efter en viss ålder (tror det är 7 år med tikar men är osäker) fodervärdsavtalen hittar du på SKKs hemsida. Det är ju en viss trygghet att veta att tiken stannar på ett ställe.

• LillTussa

det är inget kontraktsbrott utan ett sätt för kenneln att försäkra sig om att hunden inte säljs via bulvan eller blir en prispokal som vandrar runt, har själv ett sånt tillägg på min hund. Min hunds bror blev omplacerad och ägaren kontaktade kenneln och talade om att han skulle omplaceras men att han skulle hamna i ett gott hem som även jag kände till och rekommenderade. Så då visste kenneln var valpen hamnade ändå..

Så kontakta kenneln och tala om att din hund ska flytta till din kompis, det är ändå schysst för dem att få veta.. Men inget juridiskt bindande alltså..

Lycka till!

• hundpuss

Varför inte kontakta uppfödaren och meddela att ni hittat en perfekt ny familj till hunden? Det tror iaf jag att uppfödaren hade uppskattat.

Svar på tråden kontraktbrott?