• mellieB

Hjälp,, "fisig i magen" 2månader...

Hej,, min son är 8v på tisdag,, och han är jätte "fisig" i magen,, de sker på kvällen börjar väl vid 6-7tiden,, och då blir han jätte gnällig,, och kan inte sova för han får ont och flaxar med bena osv osv,, idag blve han tom riktigt lös i magen..

Vi gav hans först babysemp,, men bytte till NAAN för 4dar sedan pga babysemp också gjorde han fisig,, Naan har för värrat de hela,, men vad ska jag ge han??

Jag ger han även minifom droppar och semperdroppar.. hjälp mig!! sov endast ca 2tim i natt är som en zombie..

• Svar på tråden Hjälp,, "fisig i magen" 2månader...
  • SandraP81

Tycker det låter som han kanske är allergisk mot mjölk(komjölksprotein)? Prata med bvc om det, det finns mjölkfri ersättning på apoteket. (Nutramigen)Man får köpa första burken själv (190 kr) om barnet blir bättre får man det på recept från BVC så 6 burkar kostar 120 kr (dvs 1 burk för 20 spänn, jättebra!)

Även om du kanske tycker det verkar besvärligt att testa så tycker jag definitivt du ska göra det, är han mjölkallergisk kommer han fortsätta ha ont tills han får mjölkfri kost.

Min dotter är överkänslig/allergisk när jag övergick till mjölkfritt märkte jag skillnad efter typ två dagar bara. Hennes magont och gasighet försvann helt efter typ en vecka och jag fick sova igen, tack o lov! Minifom o semperdropparna hjälpte inte ett smack.

Komjölksallergi brukar växa bort med åldern men det kan ta upp till 3 år nästan... 20 % av alla barn som får diagnosen kolik är egentligen allergiska mot detta.
    Lycka till!!

• gryning2

Usch, det låter som kolik? Jag tycker också du ska testa mjölkfri ersättning (men prata med BVC). Det kan vara att han blir att må bättre då. För övrigt gäller det att bära bära bära och hjälpas åt! Jag har haft ett kolikbarn så jag vet hur kämpigt det är. Men det går över, jag lovar.

• mellieB

åhh låter underbart=) har hört om semper lemolac med?? men de kanske inte e samma sak?

• mellieB

de värsta e att min sambo jobbar skift så tex nösta vecka komma jag vara ensam till tolv på natten=( underbart=(=(

• SandraP81

Lemolac är inte mjölkfri utan till för barn med känslig mage. Rekommenderar ändå att du testar mjölkfritt, om det är därför han har ont i magen så kommer nästa vecka gå som en dans om du byter snart ;) Jag ångrar att jag inte bytte snabbare (bytte vid 5 v ålder) för jag höll på att gå under redan då.

• gulletussan

Det är svårt att råda men en sak att tänka på är att ersättning i sig är svårt för de små magarna att hantera. När man byter blir det en reaktion så passa er för att byta tillbaka för fort, det kan vara bytet i sig som gjort det värre, inte sorten.  

Nåt som hjälpte vår tjej lite var dels massage på magen i mjuka rörelser, som att man gör cirklar runt naveln, dels att få ligga på mage ibland, t.ex. över mina ben eller på armen.  Vet att många blir hjälpta av att bli burna i sjal/sele mage mot mage för då blir det lite massage och så ändras ju läget så att luften rör sig.

Tyvärr är det väl rätt vanligt med magont på de små, men det brukar lätta efter ett tag fast jag förstår att det inte gör det något lättare för er nu.  Lycka till!

• gulletussan

Aha, jag missförstod nog graden av ont här...

• mellieB

Tack för alla tips.. jag vet att många har de nog värre än oss men för oss e detta jätte jobbigt,, speciellt nu när ja ska vara själv under den "jobbiga" perioden i en hel vecka,, är helt slut när båda e hemma.. så,, hmm,, ska på läkarkontroll på BVC på måndag så ja ska kolla med dem då.. laktosfri låter ju super=),,

För på dagarna är han världens goaste skrattar och håller på helt underbar=)

• SandraP81
    mellieB skrev 2009-11-21 20:08:02 följande:
    Tack för alla tips.. jag vet att många har de nog värre än oss men för oss e detta jätte jobbigt,, speciellt nu när ja ska vara själv under den "jobbiga" perioden i en hel vecka,, är helt slut när båda e hemma.. så,, hmm,, ska på läkarkontroll på BVC på måndag så ja ska kolla med dem då.. laktosfri låter ju super=),, För på dagarna är han världens goaste skrattar och håller på helt underbar=)
    va bra, bvc kommer ge dig jättebra råd! Ett tillägg bara, det är inte laktosen de reagerar på utan mjölkproteinet. Så det spelar ingen roll om det är laktosfritt eller inte utan det ska vara helt mjölkfritt eftersom komjölksproteinet finns överallt liksom.

lycka till, jag vet hur det är att inte få sova man blir så slut o gråter för ingenting osv.. uppdatera gärna senare så vi får veta hur det gått!
  • mellieB

oj förlåt mena mjölkfri=),, gråta för ingenting hehe jupp gråtit sen jag steg upp i morse,, man känner sig helt hjälplös,, första barnet också,,

• Issa79

Min dotter hade problem m magen fram tills bara för ett par v sen. Naan fungerade bätte än Semper o vi gav bara Semperdroppar, inte miniform. Det tar ett tag innan Sempedropparna ger effekt.

Hennes magvärk var också värre på kvällen. Har du prövat m magmassage? Vi fick ett massageschema för hennes mage på BVC som hjälpte gasen genom tarmsystemet. Det var lyckat.

Nu har hennes mage mognat o det är mkt lugnare hos oss.

• mellieB

hej,, bytte till lemolac igår kväll,, och han har varit jätte glad nu på morgonen,, så jag hoppas detta hjälper=)

Svar på tråden Hjälp,, "fisig i magen" 2månader...