Balooba skrev 2009-11-23 12:21:41 följande:
tack för svaren, men är dock fortfarande väldigt tveksam för valet.. =/Det största orsaken till att jag inte vill föda normalt är för att jag inte vill att det ska bli någon större skillnad "där nere" då även utseendet kan förändras =(Känns därför lättare och smidigare med snitt. + att jag är riktigt orolig för smärtorna som kommer att komma..Måste diskutera detta vidare ändå med bm o alla andra för att kunna välja rätt till slut =)Men fortsätt skriv, bara mycket mycket skönare för mig att få veta! =)
Visst det förändrar lite därnere men det försvinner om du gör knipövningar, det får man göra även om man snittas.
Men beror på HUR långt bebisen kom i dig INNAN man drog kniven över magen.
Jag var slarvigt men knipövningar men min man har aldrig klagat.
Har 2 väninnor som upplevde båda snitt och vaginalt.
Dom säger VAGINALT så klart för det blev mycket "efterarbete" för dom efter snitten.
Man kunde (ska inte) lyfta nåt som är tungare än bebisen alltså ett par matkassar får du inte lyfta på ett månad? eller mindre/mer?
Måste sköta om snittsåren som SVED som attan.
Din man får stanna hemma max 10 dagar sen måste han ta ut ev semester dagar eller komptimmar för att stanna hemma med dig o hjälpa dig med bebisen kanske för att du inte klara dig ta hand om bebisen pga snittsåren gör fortfarande ont.
Jämfört med vaginalt
Du orkar mer efter vaginalt förlossningen, kan lyfta mer än bebisen om du känner för det, du kan ta hand om dig själv och din man behöver inte stanna mer än 10 dagar men om ni vill han ska stanna så är det inga problem för du klarar dig själv.
När bedövningen släppte så gör det ont då man inte var beredda på.
Jämfört med vaginalt så får man ont stegvis tills bebisen är ute så smärtan är nästan borta.
Men med snitt får man smärta EFTER förlossningen.
Så vad jag tycker enlig deras berättelsen så det är mer nackdelen med snitt.
Jag har 3 barn och alla kom vaginalt, var helt utan smärtlindrig med ettan och tvåan.
Med tredje ville jag prova med nåt så jag tog en nåt.
Hade noll problem med mig själv.
Jag använde toapapper ett par timmar efter förlossningen med 2a och 3e.
Jag lyfte storasyskonen ett par dagar efter förlossningen och det känns bra.
Sex? ja noll problem.
Vi tvingades oss att vänta men gav upp och "våldtog" varandra ca 2 veckor efter förlossningen med ettan, ett vecka med tvåan och tredje.
Först hade vi tänkt vänta tills eftrekontrollen men klarde inte för vi vill ha sex.
Väntar 4e, majbebis.
Det blir vaginalt om jag får bestämma men man vet aldrig hur det kan bli så jag är beredda på det värsta.