• Balooba

Föda Vaginalt el. Snittas, Vad ger minst problem efteråt? Hur gick era förlossn. till o hur gick det efter?

Är i v.24 (23+5) och har börjat gruva mig inför förlossningen redan.
    Min mor har snittats 6ggr, då andra barnet höll på att dö. Min syster har fött vaginalt 2ggr, utan prob.
    Har alltså 2 versioner av dem hur/vad de tycker så skulle behöva hjälp och råd från er.

SNITT:
    Hur var er förlossning?
    Kändes det mycket under förlossningen? Gjorde bedövningen jätteont?
    Hur lång tid tog snittet att läka? Efter hur lång tid kunde ni leva "normalt"?
    Hur lång tid väntade ni att ha sex igen? Hade ni mkt prob. efter förlossningen?
    Ångrade ni förlossningsbeslutet? (Ni som både har fött vaginalt och snittats)

VAGINALT:
    Hur var er förlossning?
    Hur ont gjorde det? Vad hade ni för bedövning? Ingen/Epidural/Lustgas/Tabletter/ALLT?
    Hur fort kunde ni upp å gå igen?
    Hur länge väntade ni med sex? Blev det stor skillnad "där nere"? Hade ni mkt prob. efter förlossningen?

Jag har även gallsten och leversjukdom, kan detta påverka min förlossning? Alltså, kan jag tvingas snittas om jag helst skulle vilja föda vaginalt? Går det att föda vaginalt med gallsten?
    Jätttetacksam för svar! =)

• Svar på tråden Föda Vaginalt el. Snittas, Vad ger minst problem efteråt? Hur gick era förlossn. till o hur gick det efter?
  • MammaBecca

VAGINALT:

Hur var er förlossning?
    Min första förlossning var rena skolexemplet och tog 6h och 40min från första värken. Andra förlossningen var lite jobbigare eftersom min son inte hade fixerat sig. Andra gången tog det nästan åtta timmar. Jag fick för hög dos på lustgasen och det gjorde att kroppen inte kunde jobba lika bra under förlossningen.

Hur ont gjorde det?
    Det gör jätteont, men det kommer stegvis. Man klarar det.

Vad hade ni för bedövning? Ingen/Epidural/Lustgas/Tabletter/ALLT?
    Jag hade bara lustgas båda gångerna

Direkt efter det att moderkakan kommit ut.

Hur länge väntade ni med sex?
    Två veckor båda gångerna, på mitt initiativ

Blev det stor skillnad "där nere"?
    Första gången var jag lite öm eftersom jag fick en liten bristning. Andra gången var det ingen skillnad alls.

Hade ni mkt prob. efter förlossningen?
    Inga problem överhuvudtaget

Ångrade ni förlossningsbeslutet?
    Inte första gången, men nästa gång kommer jag inte att ha lustgasen utan köra med bara profylax och en doula.

• parentesen

Har gjort både och.

Fött normalt .
    Och blivit snittad med planerat snitt p g a felläge (låg med rumpa ned).

Eftersom alla som fött den vanliga vägen i våra släkter har gjort det utan problem eller större besvär, så var det lätt att föda normalt för mig. Din mor kanske hade andra anledningar till att det blev kejsarsnitt...?

Man blir som förut efter några veckor men efter bikinisnittet ser det efter många år ut som om magen hänger utanför ovanför snittet.

• Neko

VAGINALT:
    Hur var er förlossning?
    Lite stressig men rätt okej.

Hur ont gjorde det? Vad hade ni för bedövning?
    Pinvärkarna var värst + utdrivningsskedet. Resten var okej.

Ingen/Epidural/Lustgas/Tabletter/ALLT?
    Lustgas på minsta nivån och värmedyna + massage. Massagen var det som hjälpte mest.

Direkt fast blev sydd några stygn så hade ju ont. Fick sedan en infektion i stygnen och hade ont av det ca en vecka efteråt.

Hur länge väntade ni med sex? Blev det stor skillnad "där nere"? Hade ni mkt prob. efter förlossningen?
    Väntade 6 mån, då gjorde det för ont så väntade 6 mån till och då kändes det bättre än tidigare. Jag hade dock vestibulit före förlossningen (det försvann efter!) så det bidrog nog till att det tog så lång tid.

Nej, absolut inte. Livrädd för snitt.

• Starkast

SNITT:
    Hur var er förlossning?
    Själva förlossningen var okej.

Kändes det mycket under förlossningen?
    Häftig känsla då allt gick så fort.

Gjorde bedövningen jätteont?
    Nej.

Hur lång tid tog snittet att läka?
    Minns inte riktigt..

Efter hur lång tid kunde ni leva "normalt"?
    Det kommer jag aldrig kunna. Tarmarna vart förstörda, så lever idag av näringsdropp samt har stomi. Har ett kroniskt svårt illamående med mkt kräkningar samt svåra smärtor.

Hur lång tid väntade ni att ha sex igen?
    Ett bra tag.

Hade ni mkt prob. efter förlossningen?
    Japp och kommer alltid att ha.

Hade inget val så därmed inget att ångra.

• Florens

orkar inte svara riktigt på alla frågor... men här kommer några svar. Precis som dig gick jag och gruvade om jag skulle föda vaginalt eller med snitt. Det blev vaginalt och det är jag glad för. För nu när jag tänker efter skulle det kännas hemskt att inte kunna se efter sitt nyfödda barn. Höra hur det skriker och inte kunna gå fram och ta hand om det. Ha ont i magen efter snittet och samtidigt även sår på bröstvårtorna för i början så kan man inte riktigt det med amningen och det blir en del sår. Jag har problem med min rygg men förlossningen gick jättebra! jag tog epedural och det var jättebra då jag kunde vila utan värkar i 3 timmar. Det gör ont men bar så kort och sen är det över. Snittet däremot vet jag inte det kan ta tid.
    Lycka till vad du än beslutar dig för.

• Balooba

tack för svaren, men är dock fortfarande väldigt tveksam för valet.. =/
    Det största orsaken till att jag inte vill föda normalt är för att jag inte vill att det ska bli någon större skillnad "där nere" då även utseendet kan förändras =(
    Känns därför lättare och smidigare med snitt. + att jag är riktigt orolig för smärtorna som kommer att komma..
    Måste diskutera detta vidare ändå med bm o alla andra för att kunna välja rätt till slut =)
    Men fortsätt skriv, bara mycket mycket skönare för mig att få veta! =)

• eviz08

Nu är jag säkert helt dum, men jag visste inte att man kunde välja snitt hur som helst. Det som är bäst för barnet och mamman är väl ändå en vaginal förlossning, eller? Eller är det någon medicinsk orsak till att du skulle välja snitt? För mig känns frågeställningen så konstig. Jag menar absolut inget illa och rätta mig gärna om jag har fel, men kunde inte låta bli att undra...

• jush

VAGINALT:
    Hur var er förlossning?
    Fantastisk, det blev min drömförlossning, fast det tog ca 20 t. efter verkarna satt igång. Jag var pigg och glad hela tiden, positivt inställd och full av förväntan

Hur ont gjorde det? Vad hade ni för bedövning?
    Det gjorde ont, mycket ont, speciellt på slutet men jag tog verkarna som något positivt, som något som ska hjälpa mitt barn att komma ut. Ingen bedövning, bara andning och avslappning.

JA... en halvtimma, minns inte riktigt, men ganska snart, gick på toa utan hjälp

Det var nog 1- 1,5 mån. efter. Ingen skillnad mot innan, ingen av oss märkte något

Nej!

• Nasse7

VAGINALT
    Förlossningen to 10 timmar från första värken tills han var ute.
    Klart det gjorde ont, jätteont, men det gick så fort och man var så inne i det, så man hann inte riktigt tänka på det.
    Jag tog bara lustgas. Hann inte med så mycket annat.
    Jag sprack en del och blev sydd och det gjorde lite ont. Jag var uppe på toaletten en halvtimme efter skrutten kom ut.
    Jag hade ont i c:a 2 veckor efteråt. Den första veckan var jag såpass öm att att jag inte kunde gå så mycket, men den andra veckan var det bara småkänningar.
    Första gången vi hade 6 var väl en 3-4 månader efter förlossningen, det gjorde lite ont, men inget allvarligt.
    Jag har varit och kollat mig efteråt och allting ser helt ok ut, jag ser inte annorlunda ut där nere mot vad jag gjorde förut trots att jag blivit sydd.
    Ångrar absolut inte mitt sätt att förlösas på.

• Kajak
    Balooba skrev 2009-11-23 12:21:41 följande:
    tack för svaren, men är dock fortfarande väldigt tveksam för valet.. =/Det största orsaken till att jag inte vill föda normalt är för att jag inte vill att det ska bli någon större skillnad "där nere" då även utseendet kan förändras =(Känns därför lättare och smidigare med snitt. + att jag är riktigt orolig för smärtorna som kommer att komma..Måste diskutera detta vidare ändå med bm o alla andra för att kunna välja rätt till slut =)Men fortsätt skriv, bara mycket mycket skönare för mig att få veta! =)
    Visst det förändrar lite därnere men det försvinner om du gör knipövningar, det får man göra även om man snittas.
    Men beror på HUR långt bebisen kom i dig INNAN man drog kniven över magen.

Jag var slarvigt men knipövningar men min man har aldrig klagat.

Har 2 väninnor som upplevde båda snitt och vaginalt.
    Dom säger VAGINALT så klart för det blev mycket "efterarbete" för dom efter snitten.
    Man kunde (ska inte) lyfta nåt som är tungare än bebisen alltså ett par matkassar får du inte lyfta på ett månad? eller mindre/mer?
    Måste sköta om snittsåren som SVED som attan.
    Din man får stanna hemma max 10 dagar sen måste han ta ut ev semester dagar eller komptimmar för att stanna hemma med dig o hjälpa dig med bebisen kanske för att du inte klara dig ta hand om bebisen pga snittsåren gör fortfarande ont.

Jämfört med vaginalt
    Du orkar mer efter vaginalt förlossningen, kan lyfta mer än bebisen om du känner för det, du kan ta hand om dig själv och din man behöver inte stanna mer än 10 dagar men om ni vill han ska stanna så är det inga problem för du klarar dig själv.
    När bedövningen släppte så gör det ont då man inte var beredda på.
    Jämfört med vaginalt så får man ont stegvis tills bebisen är ute så smärtan är nästan borta.
    Men med snitt får man smärta EFTER förlossningen.

Så vad jag tycker enlig deras berättelsen så det är mer nackdelen med snitt.

Jag har 3 barn och alla kom vaginalt, var helt utan smärtlindrig med ettan och tvåan.
    Med tredje ville jag prova med nåt så jag tog en nåt.
    Hade noll problem med mig själv.
    Jag använde toapapper ett par timmar efter förlossningen med 2a och 3e.
    Jag lyfte storasyskonen ett par dagar efter förlossningen och det känns bra.
    Sex? ja noll problem.
    Vi tvingades oss att vänta men gav upp och "våldtog" varandra ca 2 veckor efter förlossningen med ettan, ett vecka med tvåan och tredje.
    Först hade vi tänkt vänta tills eftrekontrollen men klarde inte för vi vill ha sex.

Väntar 4e, majbebis.
    Det blir vaginalt om jag får bestämma men man vet aldrig hur det kan bli så jag är beredda på det värsta.
Svar på tråden Föda Vaginalt el. Snittas, Vad ger minst problem efteråt? Hur gick era förlossn. till o hur gick det efter?