• By Starlight

Amningspumpa istället för amma vanligt..?!

Har ett barn på snart en vecka.
    Amningen funkar inte.
    Hon hade svårt att få tag, men gick efter mycket om och men, men gjorde så himla ont och gav mig sår direkt. Provade med amningsnapp. Då fick hon tag direkt och det kändes lite bättre. Men sedan satte smärtan in igen..Vårtorna värker så jag inte står ut. Amningstillfället blir till ett rent ångestfyllt helvete.
    Jag har så himla ont.
    Till saken hör att jag haft så mycket smärta under en så lång tid nu.
    Foglossning- värkarbete i 5 dagar - foglossning förvärrad efter graviditet osv- och så brösten nu.
    Mina käkar värker av all smärta, för jag har bitit ihop så mycket. Axlar och huvud gör ont.
    Så idag skickade jag sambon att köpa en amningspump. Manuell i plast. Gick bra, men lååångsamt att pumpa ut. Men en lättnad att slippa den värsta smärtan.
    Hon tog sedan flaskan helt okej, för att vara första gångerna.

Dock vet jag inte hur jag skall gå till väga när hon blir hysteriskt hungrig och jag inte hunnit pumpa ut tillräckligt.
    Någon som vet om jag kan ge henne lite modersmjölkersättning då?

Ska prata med lite mer expertet på området efter helgen tänkte jag..Men tar gärna emot tips, eller om någon känner igen sig.

Jag känner mej oerhört ledsen och besviken över att jag inte har henne vid bröstet. Känner mej dom en skitkass mamma.
    Men en sådan oerhörd lättnad att kunna ge henne mat utan att jag gråter av smärtan samtidigt...

Ska tillägga att jag provat amningsnapp, bröstsalva, smygstarta amningen med fingarna för att hon ska slippa suga i de första starka tagen..men hon suger väldigt starkt ändå..oerhört intensiv sa bm när hon var här...

Någon som gör som jag? Känner sig usel som jag? Eller som kan trösta?
    Bf 11/11
  • Svar på tråden Amningspumpa istället för amma vanligt..?!
  • Tonx

För det första, du är inte på något sätt usel! Att amma är inte LÄTT! Det är lätt att tro det eftersom det är det naturliga men där misstar vi oss rätt fint.

Om du vill amma så ta kontakt med någon på Amningshjälpen, dom är jätteduktiga på att visa hur det ska se ut.
    Bröst och flaska är två olika sugtekniker så efter ett tag brukar barnet välja flaska för det är enklare, så om du vill amma så sök hjälp så fort som möjligt.

Och går det åt fanders, so what? Ersättning är inte dåligt.

• By Starlight

jag vet inte riktigt vad jag vill..eller jo jag vill attamningen ska funka....men det gör oooont.å jag orkar inte ont,
    mailat amningshjälp i förrgår...men inte fått svar.
    bm sa när hon va här att hon hade jättebra grepp..å låg rätt...men smärtan alltså....usch....

ååh ångest jag får....vill inte att hon ska föredra flaskan eg....

hatar det här..isch...tar bort en del av all lycka liksom...

Bf 11/11
  • Zaria

För många tar det ett tag innan bröstvårtorna "härdas" så att säga.

jag själv ville INTE amma så jag pumpade och gav istället, sedan provade jag att amma själv i lugn och ro så sakta men säkert byttes pumpandet ut mot ammning som sedan blev en helammning, dock var det ganska smidigt att pumpa när man var "söndersugen" så att säga.

Nu kanske det iofs bara var tur att sonen föredrog ammning framför flaskan

• Mama Mia

För det första: Du är INTE en kass mamma för att du inte kan amma! Du är världens bästa mamma, till ditt barn.

Jag har inte vart i samma situation som du men jag anser att det inte får kosta för mycket att amma. Visst har bröstmjölken sina fördelar, men ersättning är också mycket bra mat. Lider man av amningen förstörs upplevelsen som ska få er att knyta an o så vidare. Hellre att ge flaska och alla mår bra.

Hur du gör med ersättning eller inte beror väl på hur gärna du vill få amningen att funka, kan jag tänka mig. Det har ju ännu inte gått så lång tid och vill du verkligen amma så är kanske det bästa att hålla sig till bröstmjölk på ett eller annat sätt, för att inte produktionen ska minska. Även om jag personligen kan tycka att nåt enstaka mål ersättning inte är så farligt heller för att överleva helgen tills du fått råd från experter.

Men annars så se till att hela tiden ha en portion utpumpad i kylen. Pumpa så fort barnet ätit upp flaskan.
    Blir pumpandet en mer ordinarie lösning så skaffa en annan pump. Jag gissar att det är apotekets billiga "cykelpump" du har nu. Man kan hyra elektrisk från BB. Själv kombinerade jag amning och pumpande o tyckte att Philips Avent som oxå finns på apoteket fyllde mina behov. (Manuell men lite mer avancerad)

Oavsett om det blir helamning, bröstmjölk på flaska eller ersättning eller någon sorts kombination så ger du ditt barn bra mat och är en bra mamma!

• Spartacus

för det första... FAN så tålmodig du ändå är i allt tjafs, jag skulle nog skitit i amningen för längesen i din sits!

men om du nu så gärna vill att det ska fungera så är det nog en bra idé att variera med pumpande så du håller igång...

sen är purelan100% (salva) som gäller och dra och slit i vårtor tills dom härdas ordentligt. jag tyckte nog inte att det här med amning var så jäkla fantastiskt första halvåret ärligt talat, man läcker och kladdar och sprutar åt alla håll. inga kläder går fria, inga lakan går fria och man ömmar och värker om vartannat.

jag tänkte lägga ner det helt efter 6 månader men DÅ började det bli underbart. jag grät för att ajg saknade att amma och till slut hittade ajg den där känslan av närhet och började älska det.

tror att jag "tvingade" mig själv för mycket, det är bäst att släppa alla måsten och göra som ni trivs, du och bebis! ni kanske kan mysamma 1 par gånger om dagen och pumpa för att avlasta resten? inga sätt är fel förutom dom dåliga

• Milkina cerka

Jag har varit där du är nu, med min son, han fick aldrig rätt tag, därmed ingen mat o. gick ner i vikt.
    Jag gjorde som du gjort nu, tog fram en pump som fanns hemma en apotekets en enkel manuell variant(den som kallas cykelpump här ovan).
    Bröstvårtorna han sugit sönder gjorde betydligt mindre ont och läkte efter ett tag(snabbare när man använde bröstmjölk på dem), men att mata honom blev ett heltidsjobb som jag idag är glad för att jag ändå gjorde.
    Visst i början blev det mer eller mindre så att antingen matade jag honom eller så pumpade jag, men efter ett tag vande man sig. Så g å r att göra så d e t går det, på detta sätt fick jag igång mjölken o. bibehöll den hans första 6mån i livet.
    Pröva du så får du se vad som passar just e r .

• Plutteli

Jag hade liknande problem, min dotter hade perfekt tag men jag hade stora sår på brösten ändå. Hon vägrade dock tillmatning eller utpumpad mjölk så jag var tvungen att amma vidare.

Eftersom du har lite mer tur än mig på den fronten så tycker jag du ska pumpa, och amma ibland. Börja med att amma från det bröst du har minst ont i så att suget förhoppningsvis gått ner när du byter bröst. Undvik ersättning, men känns det jobbigt vid nått tillfälle så är det inte hela världen att ge det, amningen kommer inte bli lidande per automatik av nått enstaka mål ersättning liksom.

För mig försvann såren till sist (när liten var ca en månad var det bra och jag kunde amma utan problem) och det som hjälpte var att: Massera brösten försiktigt med PureLan salva så de håller sig mjuka och smidiga, speciellt precis innan amning!
    Att lufta brösten så ofta som möjligt, hemma gick jag i bar överkropp nu och då!
    Amningsinlägg i tyg istället för engång, de fastnade inte i såren och rev upp dem igen så som engångs gjorde. Bäst är de i bambu eller de i ull och silke!

Lycka till! Och om du känner att du inte vill längre så strunta i amningen, ge flaska och må bra istället! Du är inte en dålig mamma för det!

• Radha

Jag hade också väldigt onda och såriga bröstvårtor och amningen var ett ångestfyllt helvete första två veckorna, men sen läkte vårtorna ihop och allt blev bra. För mig hjälpte det att gå runt med bar överkropp hemma hela tiden (att använda bh eller ha något alls som skavde mot brösten gjorde för ont) och så smorde jag in bröstvårtorna med några droppar mjölk. Hoppas att ni får till det!

• KiaFamily

Som andra sagt här redan, du är ingen usel mamma!!! Du är den bästa mamman ditt barn kan ha :0)....

& sen gällande ammningen. Våran son föddes för tidigt (v 35+3), så vi låg på neo i 2 veckor, just för att han inte orkade äta ordentligt. Han sondmatades först, & låg vid bröstet för att lära sej. Jag pumpade & sondade min mjölk + ers så han skulle få i sej det han behövde.
    Jag visste redan innan födslen, att ammning inte kommer vara min grej. Men jag försökte ändå, för sonens skull. Resultatet blev onda bröstvårtor (som säkert alla får i början). Jag fick då prova ammningsnapp, vilket funkade kanon direkt, sonen tog tag & sög ordentligt.
    Men ändå, ammning var bara inte min grej..... så personalen visade mej hur man flaskmatade. & det funkar hur bra som helst för oss.
    Jag pumpar efter varje matning...... & ger baby semp 1, som tillägg, för jag lyckas inte pumpa ut så mycke mjölk som han vill ha.
    Det viktiga är ju att bernet får i sej modersmjölken, inte HUR han/hon får det.
    Men visst, jag saknar detta mysiga alla talar om när det gäller amma. Närheten osv..... Men jag tycker att vi allt har en fin närhet nu oxå, när han ligger i famnen & tar flaskan. Ett stort plus, är ju att även pappa kan vara mer närvarande & mata.... hade ju inte gått om jag amma. Jag amma med ammingsnapp ibland, om jag vill/känner för det..... nu är det 2 dar sen sist.... ammade lite mellan målen, men upplevde att han blev inte nöjd, så jag kan nog påstå att jag slutat med ammningen.....

Jag har hyrt en pump av neo....: Medela Lactina Select. Rekomenderas, pumpar väldigt bra!!

• Superbia

Tycker absolut inte att du behöver ha dåligt samvete eller känna att det är något fel på dig som mamma. Själv tycker jag att det är skitäckligt att amma mina barn som nu är tre veckor och har därför gått över till att pumpa ur och ge på flaska och varva detta med att ge ersättning. Tror att jag ammade två gånger när jag kom hem från bb och sen gav jag upp, men känner inte att det är något fel på mig för det. Det är väl bättre att man mår bra själv än att man känner ångest/stress/äckel vilket jag antar att ungarna märker av tillslut.

Svar på tråden Amningspumpa istället för amma vanligt..?!