• Nalle Puh73

Väcka eller låta sova, hur gör ni med febernedsättande?

Har båda pojkarna sjuka i hög feber och funderar nu om jag ska ge Elias Panodil eller inte.
    Hur gör ni? Väcker ni och ger eller låter ni dom sova?
    Är så rädd att han blir stånkig på andningen som sista när febern vart hög. Gick iof tillsig när den sjönk men....

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Väcka eller låta sova, hur gör ni med febernedsättande?
  • parvati

Jag skulle låta barnen sova ut, kroppen läker sig själv under sömnen.

• Nalle Puh73

ok, då låter jag honom göra det och ger om han blir allt för varm eller när han vaknar. Mammahjärnan funkar inte när den är för orolig tydligen.

• DuBBeeL

Jag hade tempat och om det var hög feber hade jag gett febernedsättande.
    Jag har den turen att mina grabbar inte vaknar om jag tempar dom och kör i en suppe.. Har dom somnat så sover dom! :)

• MamaB

Håller med DuBBeL, gav sup när min son sov, när han var yngre, han gnällde till lite men somnade snabbt om och sov bättre och längre pga medicinen.

• MamaB

Håller med DuBBeL, gav sup när min son sov, när han var yngre, han gnällde till lite men somnade snabbt om och sov bättre och längre pga medicinen.

• NoMercy

Ett barn som sover lugnt hade jag inte väckt. Svalt i rummet, vädra och tunnt täcke. Vaknar dom passar jag på att ge febernedsättande om det verkligen behövs. Jag försöker undvika att ge om domär lugna och orkar dricka. Mår dom uppenbart dåligt så får dom såklart.
    Men det är min personliga uppfattning, för bäst råd ring 1177.

• Nalle Puh73

Gav precis panodil åt båda. Dom ligger nu runt 40 grader och vaknade av sig själva då dom gnäller och stönar i sömn. Usch, det här känns inte bra alls. Det pratas i sömn och det snurrade orolig runt.

• skruttan8

Är den runt 40 grader ger jag alvedon/ipren i sömnen, brukar inte vara några som helst problem, minstingen får supp och de äldre smälttabletter.

• Aurora

jag skulle ringt till sjukvårdsupplysningen om jag kände oro över ev. svininfluensa.

• Starkast
    Nalle Puh73 skrev 2009-11-21 23:20:45 följande:
    Har båda pojkarna sjuka i hög feber och funderar nu om jag ska ge Elias Panodil eller inte.Hur gör ni? Väcker ni och ger eller låter ni dom sova? Är så rädd att han blir stånkig på andningen som sista när febern vart hög. Gick iof tillsig när den sjönk men....
    Det beror på hur hög feber.
    Under 39,5 hade jag låtit sova om allt i övrigt var bra.
    Över hade jag gett panodil supp för utan att väcka. hade jag ingen supp hade jag väckt.

Nu har mina barn aldrig sovit lugnt med hög feber så problemet har aldrig funnits.
  • godisälskaren

Om hon hade hög feber skulle jag väcka henne men annars inte. Det är inte bra att febern går upp och ner så det är bättre att ge ex alvedon ett dygn än chansa på att febern gett med sig. Har hört detta från ett flertal läkare.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
Svar på tråden Väcka eller låta sova, hur gör ni med febernedsättande?