• Anonym (Hoppas)

Bolån och ena maken arbetslös?

På måndag ska vi kontakta banken för att söka ett bolån. Vi har kollat på ett hus som kostar 1.290.000. Vi tror att vi kommer att lägga ett bud på 1.150.000, och det ser ut som att vi är de enda som är intresserade.

Dock - min make är arbetslös. Det brukar ju inte vara så populärt i lånesvängen. Men vi hoppas förstås att någon bank vill låna ut till ett hus ändå.
    Vi har 5-10% att lägga själva, plus kostnader för pantbrev och lagfart, så där är det inget särskilt som sätter käppar i hjulen.

Det jag undra är: är det någon som fått lån trots att ena partnern är arbetslös? Hur mycket? Och den allra viktigaste frågan - vilken bank fick ni lånet hos?

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Bolån och ena maken arbetslös?
  • Susanne905

Att låna de pengarna handlar om vad ni som par totalt sett har för inkomster och vilken återbetalningsförmåga ni har. Vet att man behöver ha rejält goda marginaler och klara upp till kanske 7% ränta för att få lån idag. Det bästa är alltid att höra med banken och visa en kalkyl som för dem bevisar att ni faktiskt har tänkt igenom er ekonomi och har förutsättningarna för att klara av det.

• Anonym (Hoppas)

Tack för ditt svar! Jo, inkomsterna som sådana är det inga fel på. Jag har heltidsanställning med rätt bra lön, egen firma med ett löneuttag på ca 5.000 kr/mån + ett halvt vårdbidrag för ett barn med funktionshinder. Sen är det ju makens a-kassa då, men det verkar ju vara så väldigt olika hur banker "värderar" en arbetslöshet och a-kassan.

Det jag vill veta först och främst är vilken bank som vi har störst chans att få lånet beviljat hos. Därav min fråga om andra människors erfarenhet av att bli beviljade lån trots arbetslöshet och i vilken bank.

Susanne905 skrev 2009-11-22 08:51:47 följande:
    Att låna de pengarna handlar om vad ni som par totalt sett har för inkomster och vilken återbetalningsförmåga ni har. Vet att man behöver ha rejält goda marginaler och klara upp till kanske 7% ränta för att få lån idag. Det bästa är alltid att höra med banken och visa en kalkyl som för dem bevisar att ni faktiskt har tänkt igenom er ekonomi och har förutsättningarna för att klara av det.
  • Anonym (Hoppas)

puff!

Svar på tråden Bolån och ena maken arbetslös?