• Lum

Flerspråkiga barn senare med språkutvecklingen?

Min son är nu 11 månader och hör för tillfället minst tre språk om dagen (två hemma och ett tredje på dagis). Han har inte börjat prata alls än. han verkar heller inte förstå särskilt många ord.

Jag har ingen panik alls angående hans språkutveckling, utan är säker på att det kommer att komma när han är redo.

Men jag är lite nyfiken på om andra föräldrar till flerspråkiga barn har upplevt att deras barn är senare i språkutvecklingen än andra barn. En del menar ju att om barnet hör fler språk så tar det längre tid att lära sig.

Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Flerspråkiga barn senare med språkutvecklingen?
  • Juppepuppe

Ja, det tar längre tid för flerspråkiga barn. Dels tar det lite längre tid att komma igång, dels upplevs det som om barnet kan färre ord. I själva verket kan barnet oftast exakt samma mängd ord som jämnåriga, men uppdelat på två eller tre språk.

• viseversa
    Juppepuppe skrev 2009-11-22 07:56:46 följande:
    Ja, det tar längre tid för flerspråkiga barn. Dels tar det lite längre tid att komma igång, dels upplevs det som om barnet kan färre ord. I själva verket kan barnet oftast exakt samma mängd ord som jämnåriga, men uppdelat på två eller tre språk.
    Fast man kan ju inte säga att ja det tar längre tid. För som all utveckling så är det vääääldigt individuellt hur snabbt barn lär sig språk.

Min dotter har en kompis som är exakt lika gammal som hon 2,5år. Hon är tvåspråkig hemma(turkiska och svenska och även lite engelska)

Hon lärde sig säga en massa ord redan vid 1 år. Och vid två pratade hon flytande. Hon förstår och kan prata både turkiska och svenska men pratar hälst venska då det är det hon hör oftast. Hennes pappa pratar turkiska med henne och hennes mamma pratar svenska.

Nu är hon väldigt duktig på båda språken. Min dotter har ETT språk och är inte ens hälften så utvecklad språkligt som sin kompis som har två. Så det är faktiskt olika trots allt.
  • Juppepuppe

Nej, jag glömde att jag är på FL där man aldrig någonsin kan uttrycka sig generellt. Men enligt alla studier som jag har läst är det så. Generellt alltså, det betyder att på det stora hela stämmer det. Sedan finns så klart variationer, precis som det gör för enspråkiga barn.

• mallan13

intressant fraga, har tyvarr inga egna erfarenheter an. min son ar 8 manader och har hemma far han hora svenska fran mig och engelska fran sin pappa samt att vi bor i frankrike sa det blir en del franska oxa.... han pratar pa en hel del o har gjort sa i ett par manader, sager mamma o dada o lite andra ljud, men som sagt det ar ju for tidigt att saga nagot om hans sprakutveckling an. vi far val vanta o se helt enkelt...

• Hugo Boss

Vår son är väldigt tidig med just språket. På bvc blev dom väldigt paffa över hur duktig han var på att uttrycka sig. Då pratar han både tjeckiska och svenska.
    Han är 18 månader..

• Lum

Hugo Boss: När började han säga rikiga or första gången?

• Hugo Boss
    Lum skrev 2009-11-22 08:50:49 följande:
    Hugo Boss: När började han säga rikiga or första gången?
    Innan ett år (tror han var ca 11 månader) sa han på både tjeckiska och svenska: Äta, äpple, banan, mamma, pappa, bok, hund, katt..
    Nu säger han mest saker på svenska, men emellanåt slinker det in tjeckiska också.
  • minimou

Min stora flicka sa väl ungefär 10 ord fram till att hon var 18 månader. Sen lossnade det ordentligt. Nu är hon 22 månader och jag skulle gissa på att hon kan uppåt 100 ord och har börjat säga 2-3ords meningar. De flesta orden är på svenska, men en del kan hon bara säga på engelska och andra på båda språken.

• Wagram

Min son ar tresprakig och borjade tala relativt sent. De forsta orden kom vid ettarsaldern, men det var forst vid tre som han borjade kommunicera "pa riktigt" sa att man kunde ha ett samtal med honom. Det ar ju senare an genomsnittet, men samtidigt vet man ju inte hur det hade gatt om han bara hade haft ett sprak. Forskning visar dock att tva- eller flersprakiga barn i genomsnitt ar senare med sprakutvecklingen, men skillnaden ar inte sa stor, och detta galler naturligtvis inte alla barn.

• Cybele

Jag tror att det också beror på hur bra föräldrarna är på att känna igen orden. Min svägerska kom på att hennes son sa dadit om pappa väldigt tidigt, men min dotter sa säkert "me" som mer i flera veckor innan jag kom på att hon menade mer mat, så i efterhand kan jag nog konstatera att mina förväntningar på att hon skulle vara sen blev självuppfyllande.

Å andra sidan, om de inte håller på att utveckla sin talförmåga, sitter de och klurar ut något annat istället!

Svar på tråden Flerspråkiga barn senare med språkutvecklingen?