• marina gasolina

Cykla med barn som börjar bli för stort för cykelstol/cykelhjälm på vinter, frågor etc

Hej!!!

Jag brukar cykla överallt med min fyraåriga dotter, hon sitter då i en vanlig cykelbarnstol monterad på pakethållaren. Nu är det dock så att hon börjar bli för stor för bältena i stolen, de stramar verkligen åt, speciellt nu när hon har overall på också.

Jag vill kunna fortsätta cykla med henne då jag inte har bil, hon är för liten för att cykla långt själv. Hur gör man då?? Någon som vet? Är sådan där sulky efter cykeln ett alternativ eller är sådana för mindre barn? Finns det större cykelbarnstolar?

En annan fråga till er som cyklar med barn på vintern: Hur gör ni med hjälm? När barnet måste ha mössa på sig får ju hjälmen usel passform, har ni köpt en ny större hjälm som ska passa med mössa då eller?

Jag hoppas på tips!

• Svar på tråden Cykla med barn som börjar bli för stort för cykelstol/cykelhjälm på vinter, frågor etc
  • bambigirl

Jag har köpt såna rånarluvor till mina barn som passar fint under hjälmen, både vid cykling och vid pulkaåkning (på dagis måste de ha hjälm då).

• marina gasolina

Ok, "rånarluva", det låter ju som en jättebra idé!

• marina gasolina

Någon som har ett barn som börjat växa ut barnstolen och har en bra lösning på det?

• Mara

Vi använder cykelkärra och det fungerar bra. Har köpt en på BIltema som var helt klart prisvärd.

• marina gasolina

Hur gammalt är barnet? Dum fråga kanske men får fyraåringar plats i kärran? Hur känns det att använda kärran? Jag tycker att det skulle kännas lite oroligt att ha barnet där bakom, utan direkt uppsikt, o tänk om nån bil kör in i kärran ! Men det där är ju bara dumt katastroftänkande.
    Det är väl annars rätt mysigt för barnen att sitta där inne??

• Act To Live

Cykelvagn är ett bra alternativ men frågan är hur stor ditt barn är och hur länge du kan använda en cykekärra. Chariot största model Corsaire tar barn upp till 125 cm långa barn. Cougar 120 cm. Fördelen med Chariots barnvagnar är ju att de även kan användas som cykelvagn,joggingvagn skidvagn och numera kan även hunden dra vagnen. Det är också den enda vagnen i världen som är krocktestad!

Men kanske är det en FollowMe du ska titta närmare på, om ditt barn skall börja lära sig cykla men inte har stabilitet eller ork att hålla ditt tempo.

Bor du i Stockholm kan du kontakta www.activekids.nu. De brukar låna ut produkter om ngn är osäker på vad deras produkter kan erbjuda!

• Kodia

Jag tycker att du skall fundera på att köpa en påhängscykel (tailbike). De kostar en bra slant, men kan användas i många år (till ca. 130 cm, tror jag, men det beror på modell) Om ni cyklar mycket är det en bra investering. Hon är kanske i minsta laget, men det beror på hur lång hon är - försök i så fall få prova innan ni köper. (Annars är påhängscyklar beställningsvaror, som man ber cykelhandlaren ta in)

Googla lite, och fråga gärna om det är något mer du undrar!

• marina gasolina

Act To Live och Kodia: tack för era svar! Ja det är möjligt att en påhängscykel är bättre faktiskt. Då ser ju barnet mer och hon kan lära sig lite om trafikregler och så, plus att hon får chans att röra på sig ute också (även om hon ju hoppar runt mest hela tiden iofs).

Men nu funderar jag på om jag ska vänta till efter vintern. Vet inte om jag vågar cykla med barn på vinterunderlag. Så ska jag flytta till Uppsala också och där verkar ju trafiken helt galen! Skulle nog behöva köpa en ny cykel till mig också då den jag har är ganska skruttig.

Har ni cyklat med era barn något i stadstrafik?

• Kodia

Vi bor inte i en stor stad, men det är ändå stora vägar, inga cykelbanor på vissa sträckor, osv, och just därför tycker vi att det är så bra med påhängscykel. Det finns liksom ingen risk att barnet vinglar ut i gatan eller glömmer att stanna, eftersom det sitter fast i din egen cykel. Barnet kan hjälpa till att trampa, men måste inte. Med ett större barn kan det gå ganska fort, om man vill!

I vår familj är det mest maken som cyklar, och han har dubbdäck på cykeln på vintrarna.

• marina gasolina
    Kodia skrev 2009-12-04 16:27:49 följande:
    Vi bor inte i en stor stad, men det är ändå stora vägar, inga cykelbanor på vissa sträckor, osv, och just därför tycker vi att det är så bra med påhängscykel. Det finns liksom ingen risk att barnet vinglar ut i gatan eller glömmer att stanna, eftersom det sitter fast i din egen cykel. Barnet kan hjälpa till att trampa, men måste inte. Med ett större barn kan det gå ganska fort, om man vill! I vår familj är det mest maken som cyklar, och han har dubbdäck på cykeln på vintrarna.
    Ok. tack! ja egentligen handlar det ju inte om storleken på staden utan mer om det finns bra cykelbanor etc.
  • Act To Live

Jag har cyklat i storstad med barn - Stockholm! Vintern i en tailbike eller FollowMe vete katten om jag skulle göra om det är hlat ut. Men ligger det ingen snö / is så skulle jag inte oroat mig (men att hålla koll på bilisterna är viktigt.)

Jag har cyklat i Uppsala (ej med barn) och jag tycker att bilisterna där verkar vana vid cyklister i trafiken.

Svar på tråden Cykla med barn som börjar bli för stort för cykelstol/cykelhjälm på vinter, frågor etc