• FiaMärta

lättläst bok till 7 årig kille?

Behöver tips på en bra lättlästa böcker för 7-åringar. Det får gärma handla om sport eller bilar men alla förslag är välkonmna1
    Tack!

• Svar på tråden lättläst bok till 7 årig kille?
  • Dilong

Ett alternativ är att göra en egen bok, med bilder och berättelse som barnet känner igen. Jag har gjort en enklare variant till ett yngre barn, och använde då ett fotoalbum med plats för ett "vanligt" foto per sida. Sedan klippte jag ut bilder som jag tyckte passade, och skrev vad det var på bilden.

• Grangerous

Hej!

Tam - tiggarpojken är en lättläst, SPÄNNANDE, fantasybok för både pojkar och flickor. Det handlar om en övergiven tiggarpojke som drömmer om att bli drakriddare. Det finns mycket starka personer av bådemanligt och kvinnligtkön i boken och de är helt nyskrivna. Hittills har det kommit ut 3 till 4 stycken och det är fler på gång. Det är finabilder i svart tusch på de flestasidorna och texten är mycket stor.

Rekommenderas!

• Dilong
    Grangerous skrev 2009-11-22 19:46:46 följande:
    ...och texten är mycket stor.
    Varför har man stor text i barnböcker? Borde inte barn kunna läsa bokstäver i samma storlek som vuxna? Kanske för att det ska vara lättare att peka och följa med fingret? Någon som vet?
  • Cocarola
    Dilong skrev 2009-11-22 20:05:27 följande:
    Varför har man stor text i barnböcker? Borde inte barn kunna läsa bokstäver i samma storlek som vuxna? Kanske för att det ska vara lättare att peka och följa med fingret? Någon som vet?
    Är det små bokstäver så blir det svårare att följa raden, barnets blick hoppar gärna ner till raden nedanför mitt i en mening. Ännu en sak för dem att öva upp!

Jo Salmson som skrivit om Tam, har även skrivit böckerna om Almandrarnas återkomst, en fantasyserie för yngre barn, vilka var populära här hemma.

Är ni ute efter böcker som är ännu enklare att läsa så är Helena Bross böcker om klass 1b lättlästa, lagom långa med mycket illustrationer och kul att läsa för någon som själv går i ettan. De ingår i Bonniers serie "lätt att läsa" som passar för någon som nyligen lärt sig läsa. Där finns också finns en fotbollsserie om Kasper, Riddarskolan mm.
    www.barnbokhandeln.com/231-latt-att-lasa
  • Dilong
    Cocarola skrev 2009-11-22 21:37:01 följande:
    Är det små bokstäver så blir det svårare att följa raden, barnets blick hoppar gärna ner till raden nedanför mitt i en mening. Ännu en sak för dem att öva upp!
    Ok, tack.
    Men man använder ju även stora bokstäver när det är enstaka ord...
  • carola1977

Min systerson gillade böckerna om LasseMajas detektivbyrå som var julkalender för några år sedan. Tror han var runt 7 då.

• solsken

Min 6 åring läser hellre tidningar. Försökt leda in honom på böcker, men det är inte ofta han tar en bok. Men en Kalle sitter han och läser och läser för sina kompisar på förskolan..

• lolltroll

Dom här böckerna som finns som en heter bla Spöket i skolan, ny i klassen heter en tror jag dom är rätt bra och lättlästa

• hally
    lolltroll skrev 2009-11-25 10:01:32 följande:
    Dom här böckerna som finns som en heter bla Spöket i skolan, ny i klassen heter en tror jag dom är rätt bra och lättlästa
    Klass 1b heter serien och den är himla poppis här hemma
  • Dilong

Allt med Roald Dahl. Förutom hans vuxenböcker, men de rekommenderar jag å andra sidan till mor och far - riktigt underhållande - passar även utmärkt till läsovana (novellerna).

www.roalddahl.com/

• jesekb

Det finns böcker om Kasper. Handlar om en kille som spelar fotboll. Bla Kasper provspelar, Kasper spelar på stadion.

Svar på tråden lättläst bok till 7 årig kille?