• Kary

Dumt felköp av säng - vad göra?

Hej,

Igår köpte jag en säng på IKEA. Min familj var med och tyckte absolut att jag borde köpa en fast modell eftersom det var bra för ryggen (jag har ofta ont i ryggen pga mkt sittande på jobbet). Så efter mycket velande och om och men (det fanns ju så mycket att välja på och det hela verkade så svårt!) lyssnade jag på dem trots att jag var osäker och köpte en fast modell. Köpte även en bäddmadrass som var ganska tjock så jag trodde att den skulle mjuka upp det hela. Men det visar sig att den är ganska fast den också. Så nu har jag en ganska hård säng och är jätteorolig för att det var ett misstag och att jag nu kommer få dras med den och få ont i ryggen av sängen! Jag sov i den en natt och...ja...den var ganska hård. Har ont i ryggen men det är svårt att säga om det är pga sängen eller om det är en del i det vanliga ryggontet. Vad ska jag göra? Kan man vänja sig vid en hårdare säng? Jag kan ju inte lämna tillbaka sakerna då de är öppnade och det inte är något fel på dem, jag bara valde fel. Kan man rädda situationen på något sätt? Köpa en annan bäddmadrass? Hjälp...

• Svar på tråden Dumt felköp av säng - vad göra?
  • Mineko

Jag har för mig att du har tre månader på dig att prova madrasser från IKEA. Under den tiden kan du byta madress om det blev fel.

• Perry the Platypus

Tror du har öppet köp även på sängar på IKEA.

• Perry the Platypus

Tror du har öppet köp även på sängar på IKEA.

• MiaP

Bara att lämna tillbaka. IKEA är aldrig kinkiga!

• Marie Curie

pratade du med personalen på sängavdelningen om vilken fasthet du skulle ha? Generellt kan man säga att ju tyngre du är själv desto fastare madrass behövs och vice versa. Hur var din gamla madrass? Man kan absolut vänja sig vid en hårdare madrass men det är också viktigt att välja rätt i förhållande till kroppstyp och sovställning.

Tror även att de andra som skrivit i tråden har rätt i att du har åtminstånde bytesrätt i tre månader så jag tycker du ska höra av dig till ikea så snart som möjligt om du inte är nöjd.

• Sorbus

ja, du har möjlighet att ändra dig om du tyckte det blev fel. 3 månader har du på dig att testa din madrass. Jag tycker du ska prova åtminstone några nätter, för byter man mot en som är väldigt annorlunda än man är van vid så kan det kännas ovant och obekvämt i början fast det egentligen är en säng som passar en.

www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/bedroom/10609/

Det finns info om bytesrätten under "madrasskunskap". Dessutom upptäckte jag att de har en rolig interaktiv guide på hemsidan för att man ska hitta säng som passar en sovvanor och kroppstyp.

• Kary

Ja problemet är att en kille där sa att jag nog borde ta en medelmjuk. Men sen var min familj så övertygande att jag lyssnade på dem istället. Tror ni ändå att jag kan byta? Vet ni om man kan byta även om man öppnat sängen så att säga? Alltså tagit den ur plaster/förpackningen?

• Kary

Oj nu har jag läst på Ikeas hemsida. Det verkar ju lovande. Hoppas de går med på att ta tillbaka madrasserna.

Jo och förresten...sen pratade jag även med en naprapat som IKEA ställt fram. Och han sa att fast madrass kan vara bra om det inte blir som ett glapp vid korsryggen när man ligger ned. Och det blev det ju inte.

• jassikan

Jag skulle nog ge sängen en vecka åtminstone. Det kan ta lite tid innan kroppen vänjer sig vid en ny säng.
    Sov som en kratta i vår nya säng första dagarna, men sedan dess sover jag jättebra i den.

• Kary

Jag kommer ge det en chans i ett par dagar. Speciellt som jag inte har någon möjlighet att byta dem förrän jag får hjälp med skjuts till IKEA nästa gång, och det kommer ta ett tag innan det går att ordna...

• Kary

Men skönt att höra att det finns folk som vant sig trots att det från början inte kändes helt rätt.

Svar på tråden Dumt felköp av säng - vad göra?