Fr1dlyst skrev 2009-11-22 12:55:50 följande:
Vi har en trapp ner till källaren som är i furu. Håller på och renoverar hallen och jag är sugen på att måla trappan vit. Sambon är tveksam eftersom han tror att det vitmålade (dvs allt utan själva ytorna på trappstegen) blir så grymt skitigt direkt. Och att vi inte kommer orka ligga och skura trappan en gång i veckan..Så, ni som har vitmålade trappor. Blir de såå skitiga?Visst för damm och djurhår och sånt, men riktig skit som inte försvinner med dammsugaren.
Vi målade vår förra trappa (dvs i förra huset) vit. Otroligt snyggt...men ack så opraktiskt, mest pga att damm och smuts och hårstrån syntes direkt. Och den var känslig för fläckar, såg vi när vi hade visning på huset och folk sprang med skor där.
Jag vet inte om jag skulle måla just en källartrappa vit. Fast det beror nog lite på hur man utnyttjar sin källare, är det liksom mest en källare eller mer som en del av huset, och om man går i strumpläst eller med skor upp och ner. Jag skulle nog måla den i en mer smuts/dammvänlig nyans, men hålla väggar och allt omkring vitt och ljust för att få den fräscha känslan.