• Fr1dlyst

Blir en vitmålad trappa så skitig?

Vi har en trapp ner till källaren som är i furu. Håller på och renoverar hallen och jag är sugen på att måla trappan vit. Sambon är tveksam eftersom han tror att det vitmålade (dvs allt utan själva ytorna på trappstegen) blir så grymt skitigt direkt. Och att vi inte kommer orka ligga och skura trappan en gång i veckan..

Så, ni som har vitmålade trappor. Blir de såå skitiga?

Visst för damm och djurhår och sånt, men riktig skit som inte försvinner med dammsugaren.

Axel 080415 och bebisen bf mars -10!
  • Svar på tråden Blir en vitmålad trappa så skitig?
  • Jaime

Ja.

och nej.

Har en gråmålad golvyta på mitt kontor. Gamla trägolv som är målade. Har hållit fint för det ganska tuffa slitage som kunder bidrar med. Det som är viktigt är att man måste ha ett högt glanstal, över 70. Ligger man nere på 7-20 så kommer det snabbt bli kamoflagefärgat.

Men det blir väldigt ljust och snyggt, speciellt som källartrappor oftast är redigt trånga.

• AnneSophie
    Fr1dlyst skrev 2009-11-22 12:55:50 följande:
    Vi har en trapp ner till källaren som är i furu. Håller på och renoverar hallen och jag är sugen på att måla trappan vit. Sambon är tveksam eftersom han tror att det vitmålade (dvs allt utan själva ytorna på trappstegen) blir så grymt skitigt direkt. Och att vi inte kommer orka ligga och skura trappan en gång i veckan..Så, ni som har vitmålade trappor. Blir de såå skitiga?Visst för damm och djurhår och sånt, men riktig skit som inte försvinner med dammsugaren.
    Vi målade vår förra trappa (dvs i förra huset) vit. Otroligt snyggt...men ack så opraktiskt, mest pga att damm och smuts och hårstrån syntes direkt. Och den var känslig för fläckar, såg vi när vi hade visning på huset och folk sprang med skor där.

Jag vet inte om jag skulle måla just en källartrappa vit. Fast det beror nog lite på hur man utnyttjar sin källare, är det liksom mest en källare eller mer som en del av huset, och om man går i strumpläst eller med skor upp och ner. Jag skulle nog måla den i en mer smuts/dammvänlig nyans, men hålla väggar och allt omkring vitt och ljust för att få den fräscha känslan.
  • Mollymajs

Vi har målat våran tappa i lägenhten helt vit. Vi tycker inte att den blir direkt skitig men däremot synns allt damm o lös smuts direkt. Vi har satt svarta halvmånar i filt som säkert släpper lite ludd med som gör det värre.

Vi har nu köpt hus o i den finns furutrappor (sutturenghus) vi ska måla allt vitt utom själva stegen. De ska vi lägga golv i. Tror den kommer o se "renare" ut från dam osv.

Så jag skulle inte rekomendera o måla den helt vit men alla ytor utom stegen.

• Tullemi

Vi har målat vår trappa/trappdel i vitt. Själva stegen är inte vita, utan endast mattlackade (träfärgade alltså). Damm syns ganska bra i trappan och vi kunde kanske ha valt en annan glans så väggen varit lättare att torka av, men med tanke på att vi har barn så är det förvånansvärt rent och fint ändå . Det är dock ingen källartrapp jag pratar om nu.

Svar på tråden Blir en vitmålad trappa så skitig?