• Christina80

ugnsrostade grönsaker - Hjälp!

Jag tycker det är så fantastiskt gott m. ugnsrostade grönsaker - ändå misslyckas jag alltid, de bränner fast blir helt mosiga.

Helst vill jag inte använda för mkt fett.
    Kan man ha nått under så att det inte behövs fett och att de inte bränner fast så man slipper springa å röra runt varannan minut??

Jättetacksam för svar...

• Svar på tråden ugnsrostade grönsaker - Hjälp!
  • 7 michelingodingar

ja ta och lägg bakplåtspapper i botten och vi anv olivolja+ lite salt i svartpeppar o häller över lite över görnsakerna blir jättebra o jättegott

• Majsan70

Köp en sån där teflonplatta som mahar när man bakar.

Själv bränner jag aldrig eller får mosiga. Skakar i en plastpåse med olivolja och saltar efteråt. skakar på plåten då o då under tillagningen.

• Mannehkunda

Om du hettar upp plåten med oljan så bränns det inte fast, det ska vara riktigt hett så att det fräser när du lägger i bitarna.

• Verkligen

Folie eller smörpapper.

Vad för fett använder du? Jag brukar bara röra om dom med kryddor & lite olja och ibland lite honung om jag vill ha den smaken.

♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • Saskia

bakplåtspapper? Men blir nog inte så gott utan olivolja på..

• Vilda Tiger

bakpapper av teflon IS DA SHIT! Jag gör allt på sånt papper, och det fastnar aldrig utan får en jättfin yta. Sedan är knepet att det inte ska ligga i drivor, utan mer en och en.

• claire

jag lägger alla grönsakerna på en plåt, häller på lite olja och krafsar runt med händerna..sen in i ugnen på typ 225 grader och räcker att skaka dem typ 1 gång.. misslyckas aldrig..

• Christina80

Tack för alla snabba svar!

Bakpapper av teflon - finns det i vanliga mataffären??
    Har aldrig lagt märke till det

• sasssyy
    Christina80 skrev 2009-11-22 13:36:17 följande:
    Tack för alla snabba svar!Bakpapper av teflon - finns det i vanliga mataffären??Har aldrig lagt märke till det
    claes Olsson har det iaf... jättebra...bara att skölja av med lite diskmedel efter andvändning.

Vi brukar BTW marinera grönsakerna lite i olivolja och massa goda kryddor i en plastpåse... skakar runt lite då behövs det ju inte alls särskilt mycket olja...

sen har vi rätt så hög temp på ugnen första tio minuterna och grillen på, plåten högt upp.. håll koll och när de börjar bli mörka och knapriga sänker jag ner ugnen till ca 175 grader stänger av grillen och låter det stå inne i ca 45 min till.... gott som fan
  • nollåtta

Jag brukar göra i ordning alla grönsaker som jag vill ha med och sen ställa in i ugnen. Efter ca tio minuter tar jag ut och häller på kryddor samt olivolja, sen får det stå i ugnen ca 40 min. Blir sjukt gott, lite knaprigt med mycket smak.

• Havsluft

Jag har alltid vanligt bakplåtspapper i botten och använder sällan någon olja, men det blir jättegott ändå!

• Lioal

Brukar använda bakplåtspapper där jag lägger ut grönsakerna i ett lager så de inte täcker varandra, och har ugnen på 225 grader med varmluften på. Brukar inte röra om alls och det blir perfekt nästan alla gånger.

• Mandarina

Har man dom i mitten av ugnen??

Vilka grönsaker brukar ni använda??

Vad menas med "225 grader med varmluften på"?? Själv har jag bara en ugn med 225 grader - står dock inget om varmluft??

• Havsluft

Det fnns varmluftsugnar, och då kan man välja om man vill ha varmluften på eller inte. Men du har säkert en vanlig ugn, och även då är 225 grader bra för att rosta grönsaker! I mitten av ugnen brukar vara bra, ja.

Jag brukar använda en massa olika grönsaker (dock inte alla varje gång), som morötter, palsternacka, sötpotatis, svartrot, rödlök, paprika, kålrot och förstås potatis (en fast sort).

• tisteln

Jag häller lite rapsolja i en långpanna.
    Medans ugnen blir varm förkokar jag i fem min - dock inte lök och paprika.
    Häller sedan rotfrukterna i pannan, in i ugnen, och när de fått fin färg tar jag ut dem, rör aldrig om.

• Vonn

Jag brukar köra dom ett tag utan olja och sen blanda i den efter ca halva tiden, men jag tycker det blir gott även helt utan olja, framförallt potatis blir kanon tycker jag. Rotselleri kan rekommenderas och rödbetor(färska), lök är kanongott (klyfta och lägg i efter ca halva tiden om du kör rotfrukter), styckade majskolvar, paprika, förutom tidigare nämnda.

• 7 michelingodingar
    Gulletroll skrev 2009-11-23 06:43:29 följande:
    Har man dom i mitten av ugnen?? Vilka grönsaker brukar ni använda?? Vad menas med "225 grader med varmluften på"?? Själv har jag bara en ugn med 225 grader - står dock inget om varmluft??
    vi anv, morötter,potatis, paprikor, broccoli, lök antingen rödlök eller vanlig lök
  • Salmiak73

Jag tycker att olivolja blir godast när man rostar grönsaker.
    Gärna lite honung och rosmarin också.

Svar på tråden ugnsrostade grönsaker - Hjälp!