• konkelbär

Låta 2-åring titta på när pappa spelar våldsamma tv-spel?

Behöver lite råd och hjälp här...

Min dotters pappa älskar att spela TV-spel, gärna våldsamma sådana men våld och mord. Han gör det gärna när vår dotter sitter med i soffan och tittar på.

Personligen anser jag att 2-åringar inte ska behöva titta på sådant. Men han anser att hon inte förstår. Vilket jag visst tror att hon gör. Men han är lika mycket förälder som jag och jag har ju inte ensam bestämmanderätt angående vår dotter.

Just nu, har hon fått en liten påse godis. Villkoret för att hon ska få äta är att hon sitter stilla i soffan. Och samtidigt sitter pappa brevid i soffan och spelar Assassins Creed på Xbox. Ett spel om lönnmördare. Googla om ni vill veta mer... Just nu är hon alltså tvungen att titta på spelet för att få något godis.

Vad tycker ni?

Är det okej att låta en 2-åring titta på våldsamma filmer/tv-spel på detta sättet?

/VÄLDIGT tacksam för svar och åsikter!

• Svar på tråden Låta 2-åring titta på när pappa spelar våldsamma tv-spel?
  • JohannaOMikael

Jag har samma problem hemma. Tycker verkligen inte små ska kolla på blod och splatter. Visst tusan fattar de och kanske drömmer mardrömmar.

• garib

varfor kan hon inte sitta i koket med dig och ata godis

• konkelbär
    garib skrev 2009-11-22 15:23:58 följande:
    varfor kan hon inte sitta i koket med dig och ata godis
    För att jag pluggar. Något jag inte kan skjuta på.
  • garib

da tycker jag pappan kan vanta med sitt tvspel tills dottern sover eller du har tid med henne

• konkelbär
    garib skrev 2009-11-22 15:26:36 följande:
    da tycker jag pappan kan vanta med sitt tvspel tills dottern sover eller du har tid med henne
    Ni anser alltså inte att det är okej för en 2-åring att se våldsamma tv-spel?
  • Ejin

alltså.. om vilkoret för att barnet ska få äta godis är att hon sitter i soffan så tycker jag att hennes pappakan sätta sej jämte och sätta på en mysig barnfilm och ha en trevlig mysstund istället...
    Sitt spel kan han spela senare när barnet gör något annat eller sover..
    Tycker inte det är hela världen om barnet råkar se nån gång sådär bara.. men att hon ska behöva sitta och stirra på hans våldsamma spel känns ju lite fel...
    Han kan spela när barnet sover...

• konkelbär

De flesta verkar reagera som mig...

Vill gärna ha fler svar att visa honom så att han förstår att det inte är särskilt bra att han gör som han gör...

• garib

nej,varfor nar en tvaaring som ar nyfiken pa livet kan gora andra saker.om ni inte kan vara utan detta tvspel,fixa barnvakt.

• Kya

assasins creed är ju inte direkt ett särskilt våldsamt spel tycker jag väl... jag har spelat det inför vår ettåring. vore väl skillnad om han spelade resident evil eller något skräckspel, det kan skrämma slag på barnen.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
Svar på tråden Låta 2-åring titta på när pappa spelar våldsamma tv-spel?