• Solglimtar

Sjukskrivning för foglossning- vad gäller?

Hej!
    Jag söker folk som blivit sjukskrivna för foglossning under graviditeten och undrar i vilken utsträckning ni blev sjukskrivna, men framförallt hur ont hade ni..?

Jag ska till läkaren på tisdag eftersom jag inte längre kan hänga med i jobbet med och kommer hem på kvällen... Det är ju inte så att jag behöver kryckor än, men ont gör det... Jag är i vecka 25 med mitt tredje barn.
    Så. Hur ont ska man ha för att bli sjukskriven av en läkare? Hon jag ska gå till på tisdag jobbar på MVC, vilket kanske har betydelse, jag vet inte.

Anyone?

• Svar på tråden Sjukskrivning för foglossning- vad gäller?
  • Mälaröbo

Att bli sjukskriven är inte så svårt, det forl får problem med är ju att de inte får några pengar då fk ibland inte godkänner det.
    Jag har blivit sjukskriven efter behov och fått ersättning från fk utan problem.

• Solglimtar
    Mälaröbo skrev 2009-11-22 16:33:27 följande:
    Att bli sjukskriven är inte så svårt, det forl får problem med är ju att de inte får några pengar då fk ibland inte godkänner det.Jag har blivit sjukskriven efter behov och fått ersättning från fk utan problem.
    Jag får ta ett problem i taget känns det som. Först läkarbesöket, sen försäkringskassan...
    Hade du mycket ont? I vilken vecka var du..?

Förresten så har FK redan nekat mig havandeskapspenning, men det har jag överklagat. Jag fixar inte att jobba mer, så enkelt är det.
    (Är elevassistent på en särskola för elever med autism)

Tack för ditt svar =)
  • Mälaröbo

Det var med nr två jag fick foglossning. Redan i 4:e månaden började det, men jag sjukskrev mig inte direkt.
    Jobbade sen halvtid fram till min hp började.
    Tänk på, när du söker hp, att de INTE är intresserade av varför din graviditet är olämplig för jobbet, tex foglossning mm. De vill se att JOBBET är det som är olämpligt för graviditeten, tex lyft, våld mm.
    Hp är till för de med olämpliga jobb och sjukskrivning med de med "olämplig" graviditet.
    Hoppas du förstår vad jag menar....

• Solglimtar
    Mälaröbo skrev 2009-11-22 17:07:13 följande:
    Det var med nr två jag fick foglossning. Redan i 4:e månaden började det, men jag sjukskrev mig inte direkt.Jobbade sen halvtid fram till min hp började.Tänk på, när du söker hp, att de INTE är intresserade av varför din graviditet är olämplig för jobbet, tex foglossning mm. De vill se att JOBBET är det som är olämpligt för graviditeten, tex lyft, våld mm.Hp är till för de med olämpliga jobb och sjukskrivning med de med "olämplig" graviditet. Hoppas du förstår vad jag menar....
    SÅ har jag aldrig tänkt på saken. Tack så mycket för ditt svar!
  • Solglimtar

Kör en klassisk "puff" och hoppas att fler har något att komma med...

• Miffy

Ska också till dr för foglossning på tisdag! Jag hoppas lite på det där domstolsmålet som FK förlorade nyss, om de där mammorna med foglossning som äntligen fick sina pengar efter flera år... jag tänker att med det i färskt minne hos FKtanterna så kanske man får det
    Lycka till i morgon i alla fall!

• Solglimtar

Miffy: Ja, jag har också funderat på om det där kan vara till ens fördel. Hoppas det!
    Lycka till på dig med. Uppdatera gärna hur det gått, om du vill.

• SusiSue

Jag fick kraftig foglossning när jag var gravid med vårt första barn, 2007 Det kom kring vecka 17 och ökade snabbt till enorm smärta. Vissa dagar kunde jag inte gå och om jag satt eller låg stilla en stund så gjorde det jätteont att röra sig sen. Fick träffa läkare via mvc och började gråta när hon undersökte. Kändes pinsamt att inte ens kunna kontrollera sig men det gjorde SÅ ont. Hon ville sjukskriva helt men jag valde 50%. Efter 2 veckor höjde vi till 75% men det var nätt och jämt att jag kunde jobba de 10 timmarna per vecka, jag jobbade som tekniker på en stor teater. Jag kunde dock cykla och jag gick både på vattengympa och på sjukgymnastik för att bli bättre. FK godkände min sjukskrivning direkt, antagligen hade läkaren skrivit väldigt utförligt.
    Lycka till!

• cissi 81

Hej! Jag ska också till läkaren på mvc i morgon pga av foglossning. Min förra graviditet började det i v.15, den här grav. kände jag av det innan jag visste att jag var gravid. Är i vecka 14 nu. Hoppas att läkaren tar mig på allvar och att jag blir sjukskriven. Förra gången pluggade jag och klarade mig utan att bli sjukskriven, men den här gången är det mycket värre.

• idis78

Jag blev helt sjukskriven i v 12 med första barnet. Är sjuksköterska, så jobbet är ju fysiskt tungt. Nu med andra barnet blev jag sjukskriven deltid i v 18 (hade 4 v semester innan), satt sedan med administrativa arbetsuppgifter ett tag, blev sjukskriven mer och mer. Helt sjukskriven i v 24. Har inte haft problem med FK vid någon av graviditeterna.

• Solglimtar
    idis78 skrev 2009-11-23 20:03:40 följande:
    Jag blev helt sjukskriven i v 12 med första barnet. Är sjuksköterska, så jobbet är ju fysiskt tungt. Nu med andra barnet blev jag sjukskriven deltid i v 18 (hade 4 v semester innan), satt sedan med administrativa arbetsuppgifter ett tag, blev sjukskriven mer och mer. Helt sjukskriven i v 24. Har inte haft problem med FK vid någon av graviditeterna.
    Hur svåra var dina besvär? Typ i rullstolsklassen, eller "svårt att gå och jävligt ont"-klassen?
  • Theannapanna

Första graviditeten blev jag sjukskriven på 50% från vecka 26 o sedan 100% från vecka 35 - helt utan problem med fk.

Denna graviditeten blev jag först sjukskriven på 100% i 3 veckor - från vecka 22 - läkarens ordination - sedan försökte jag jobba 50% men från 9/11 är jag sjukskriven på heltid igen fram till BF. Denna gången har jag ännu inte hört ngt från fk.
    Mina smärtor var jobbiga men jag tog mig fram korta sträckor men nu kommer jag knappt fram med kryckor o sitter o oroar mig sönder o samman för hur de resterande 10 veckorna ska gå...

Lycka till!

★ღ Daniel född 080109 ~ Prinsessan beräknad 100131 ღ★
  • idis78
    Solglimtar skrev 2009-11-23 20:46:13 följande:
    Hur svåra var dina besvär? Typ i rullstolsklassen, eller "svårt att gå och jävligt ont"-klassen?
    På gränsen till rullstol....
  • Solglimtar

Idag blev jag sjukskriven 50% fram till 21 december. Jag jobbar 75% i nuläget och ska alltså bara jobba 15h/veckan from idag.
    Känns så skönt att jag fick ett bra bemötande från läkaren. Mina arbetskamrater verkade tyvärr mindre empatiska... menmen.
    Då är det "bara" försäkringskassan som ska godkänna sjukskrivningen också.
    Håller tummarna för att det går vägen!

• idis78
    Solglimtar skrev 2009-11-24 14:15:01 följande:
    Idag blev jag sjukskriven 50% fram till 21 december. Jag jobbar 75% i nuläget och ska alltså bara jobba 15h/veckan from idag.Känns så skönt att jag fick ett bra bemötande från läkaren. Mina arbetskamrater verkade tyvärr mindre empatiska... menmen.Då är det "bara" försäkringskassan som ska godkänna sjukskrivningen också.Håller tummarna för att det går vägen!
    Hoppas allt går bra!
  • cissi 81

Solglimtar: Va skönt! Men tråkigt med arbetskompisarna . själv har jag blivit sjukskriven 100 % och ordinerad kryckor vid all förflyttning. Så jag känner mig också lite nervös över fk, men läkaren skrev väldigt tydligt att mitt tillstånd var så allvarligt att det skall beraktas som ett sjukdomstillstånd, så jag hoppas de inte nekar...

• Mälaröbo
    Solglimtar skrev 2009-11-22 17:19:14 följande:
    SÅ har jag aldrig tänkt på saken. Tack så mycket för ditt svar!
    En kollega, med samma arbetsuppgifter som mig, sökte hp ett par år innan mig och fick "bara" en månad då hon fokuserade på hur hennes graviditet var ett hinder i jobbet. Jag fokuserade på varför jobbet var olämpligt för min graviditet och fick fullt. Lycka till!
  • maurica

Skrev just i en annan tråd om foglossning och FK, klipper in det:

"Fick igenom min heltidssjukskrivning hos FK för ca 2 veckor sedan, varit hemma i 2,5 månad nu pga grav foglossning. När jag först fick avslag på 100%, skulle enl FK söka jobb på 50% pga att min tjänst (tandhygienist) bara var på 60%, så rekommenderade kvinnan jag pratade med på FK att jag fick ett nytt mer utförligt intyg på hur mina besvär förvärrats samt skrev ett eget brev och berättade hur jag mådde/vilka begränsningar foglossningen sätter för min vardag (beskrev bl.a min ständiga smärta, svårt ta på/av kläder, knappt någon sömn, koncentrationssvårigheter pga sömnbristen, kan gå ytterst korta sträckor m kryckor och blir annars skjutsad i rullstol av sambon). Sagt och gjort, en vecka drygt efter att jag skickat in papperen ringde samma kvinna upp och meddelade att det stod helt klart att jag skulle få sjukskrivning på 100%. Det är tråkigt att de inte litar på första läkarens utlåtande men jag är ändå nöjd med den kontakt jag haft med FK."

När jag var hos första läkaren frågade jag rent ut hur ont man ska ha för att bli sjukskriven (kunde då inte gå utan kryckor), det är ju helt individuellt och man har ju inte så mycket att jämföra med om det är första graviditeten tex. Men, han sjukskrev mig till 100% men var tyvärr lite knapphändig i sitt utlåtande, så därför fick jag gå igenom ovanstående, då en annan läkare än första gången. Båda dessa läkare var MVC-läkare.

Stå på dig, mår du inte bra ska du få bli sjukskriven, och beskriv för FK hur foglossningen begränsar dig. De kan vara mänskliga och förstående de med, hur konstigt det än låter..

Svar på tråden Sjukskrivning för foglossning- vad gäller?