• Anonym (what?)

Blir galen!! Alkoholfritt vin eller inte??

Är det någon som vet? Har sökt överallt på nätet och alla säger olika. Vissa säger att man sjävlklart kan dricka alkoholfritt vin och andra säger att de blivit avrådda från sina barnmorskor att dricka alkoholfritt vin då det innehåller 0,5% alkohol.

Är det någon som vet??

• Svar på tråden Blir galen!! Alkoholfritt vin eller inte??
  • MrsAlonso

du kan dricka alkoholfritt vin, inget vidare gott dock, men systemet har ett rosé som är helt okej. den lilla alkoholen får du i dig genom vissa matvaror oxå, ingen fara. Det finns ju viner som är gjorda alkoholfritt men de flesta är ju "avalkoholiserade" viner välj det som känns tryggast. jag levde på alkoholfri öl under min grav, enda som hjälpte mot illamåendet och min lilla skrutta kom ut helt perfekt!! ;)
    hittar du något gott så tipsa mig gärna tack....lycka till

• Teskedsmamman

Alkoholfritt på 0,5% är ok, var det inte nåt program (kalla fakta?) som kom fram till att det är mer alkohol (eller bildas i kroppen vid förbränning) i mjölk??

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Anonym

Men är det inte mer alkohol i tex cider som finns på ica?

Jag vet flera gravida som har druckigt alkohol fritt.
    Själv drack jag 3 helger i rad, en stor mängd alkohol....Och nån vecka ef så visade det sig att jag var gravid. Fick ju totalpanik, men har en frisk o smart son i dag =) Nu menar jag INTE att man skall dricka såklart, men att denna lille mängd,0,5 är ingen fara...

• Anonym (what?)

Tack! Jag har faktiskt också fastnat för det alkoholfria rosévinet Innan jag blev gravid så drack jag det alkoholfria vinet ofta, men nu är jag i femte veckan och vill gärna kunna ta ett glas "vin" tillsammans med min man över en middag, men upptäckte att det var0,5% i det...

• Peztis

Vin och en god dessertost var det jag saknade under graviditeten.
    Men man bör ju vara lite försiktig med ostarna och det alkoholfria vinerna smakade bläää...
    Det var godare med vanlig druvjuice.

• Peztis

De första veckorna (minns inte hur länge) är det ingen större fara för embryot som då lever av gulesäcken, inte av modern.

• Anonym (what?)

Jag tycker faktiskt att rosé vinet är riktigt gott så det funkar perfekt, men det är ju just det där att det inte är helt alkoholfritt. Läste att flera BM hade avrått från alkoholfritt vin?

• Sokkerkakan

Min BM sa att Systembolagets alkoholfria viner är helt okej att dricka, däremot ska man inte dricka t.ex. cider från Ica..

Finns ett halvt mousserande alkoholfritt vin som heter Billabong på Systembolaget, som jag tycker är riktigt gott!

• Anonym (what?)
    Peztis skrev 2009-11-22 18:29:16 följande:
    De första veckorna (minns inte hur länge) är det ingen större fara för embryot som då lever av gulesäcken, inte av modern.
    Ok, men menar du att man bör avstå från även alkholfritt vin efter det?
  • Anonym

Anonym (what?) skrev 2009-11-22 18:30:53 följande:

Ok, men menar du att man bör avstå från även alkholfritt vin efter det?
    Nej, om man skulle råka dricka alkohol så är det ingen fara eftersom fostret inte tar från mamman då...det kommer senare.
  • Anonym (what?)

Aha.. du tänkte så!

Jag trodde aldrig att jag skulle bli så här nojig när jag blev gravid, men just nu känns det som det enda jag gör är att googla chevreost och mozzarella och alkoholfria viner och glögg och annat som man får eller inte får förtära.

Så sammanfattningsvis så anser ni att två glas alkoholfritt vin på lördagen tex är ok?

Sokkerkakan - tack för tipsen! Ska kolla in den!

Svar på tråden Blir galen!! Alkoholfritt vin eller inte??