• Anonym (ullis)

hur snabbt bildas hcg

Hej alla

jag undrar när hcg-hormon börjar produceras.
    jag vet att det är när ägget har fäst men är det några dagar efter det har fäst eller?
    eller börjar hcg produceras direkt så att man t.ex. kan se det dagen efter att man är gravid?
    hur många dagar efter att ägget fäst kan man ta graviditetstest?

ullis

• Svar på tråden hur snabbt bildas hcg
  • Teskedsmamman

Hcg börjar bildas direkt och beroende på hur snabbt man utsöndrar det i urinen så kan man nog få ytterst svaga resultat redan dagen efter....

Du kan testa direkt när ägget fäster men det beror ju helt på hur tillförlitligt resultat du vill ha, testar man BIM-3 har man ca 70% chans att få plus om man är gravid, tidigare sjunker procensatsen drastiskt,....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • kaksmulan
    Anonym (ullis) skrev 2009-11-22 18:20:27 följande:
    Hej allajag undrar när hcg-hormon börjar produceras.jag vet att det är när ägget har fäst men är det några dagar efter det har fäst eller?eller börjar hcg produceras direkt så att man t.ex. kan se det dagen efter att man är gravid?hur många dagar efter att ägget fäst kan man ta graviditetstest?ullis
    Så fort det befruktade ägget (zygoten) börjar fästa i livmodern börjar hCG bildas. Efter drygt 24h därefter så kan man mäta det i blodet, eller då kan man se att hCG nivån är förhöjd. Dock, man kan ännu inte se det i urinen utan måste vänta några dygn till. Tar man ett blodprov för att se hCG nivån så tar det tid att få det analyserat så därför är det lika bra att vänta så man kan testa det i urinen i stället.

Så, drygt ett dygn efter det att zygoten börjat fästa kan man alltså teoretiskt mäta. MEN det kan ta olika mång dygn från det att befruktningen sker till det att zygoten verkligen börjar fästa. Tar det FÖR lång tid så slutar gulekroppen (corpus luteum i äggstocken) att producera progesteron och utan progesteronet kan inte ägget fästa.
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Anonym

Men om man fått en nidblödning på dag 19 och fortfarande på dag 28 inte kunnat se något på ett gravtest (urin), är det något som gått fel då?

• kaksmulan
    Anonym skrev 2009-11-22 18:38:11 följande:
    Men om man fått en nidblödning på dag 19 och fortfarande på dag 28 inte kunnat se något på ett gravtest (urin), är det något som gått fel då?
    Vad menar du med dagarna? är det dagarna i menscykeln eller är det antal dagar efter BIM.

Det är inget konstigt om du tex hade ÄL dag 14, nidblödning dag 19 och ändå inte ser positivt i urinen på dag 28 (som då är typ BIM). Det kan ta ytterligare några dagar innan det syns. Du kanske inte har så mycket hormon än eller så har det hela stannat upp ett par dagar. Det är mycket vanligare än vad man tror.
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Teskedsmamman

Jag hade nidblödning på dag 10 efter äl (dag 24 i cykel) och på bim-1 på dag 13 efter äl (dag 27 i cykeln) så hade jag ett klart plus på stickan...

Om det har gått 9 dagar sedan nidblödningen ochdet fortfarande är minus så är det tveksamt om det har blivit nåt... Bara för man har nidblödning behöver det inte betyda att man blir gravid.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Anonym
    Men då kanske du inte är gravid?
Svar på tråden hur snabbt bildas hcg