• underverket 06

    Någon med bara en äggledare som blivit gravid på naturligt väg? Hur gamla var ni isåfall när ni blev gravida?

    2006 slutade min graviditet i utomkvedeshavandeskap o jag blev av med min ena äggledare som följd av detta. I nov 2008 föddes vår efterlångtade son, som blev till genom IVF, på vårt andra försök. Vi har 2 frysta ägg. Jag var då 38 år. Nu vill vi gärna försöka få ett syskon till honom. Först tänkte vi försöka själva. Sedan ta de frysta äggen om det inte lyckas. Undrar hur stor chans jag har att lyckas med en äggledare o snart 40 år gammal. Antar att chansen inte är så stor.

    Någon som lyckats bli gravid på naturlig väg med bara en äggledare? Hur gamla var ni isåfall?

  • Svar på tråden Någon med bara en äggledare som blivit gravid på naturligt väg? Hur gamla var ni isåfall när ni blev gravida?
  • ewaulrica

    underverket 06 skrev 2009-11-22 21:58:54 följande:


    2006 slutade min graviditet i utomkvedeshavandeskap o jag blev av med min ena äggledare som följd av detta. I nov 2008 föddes vår efterlångtade son, som blev till genom IVF, på vårt andra försök. Vi har 2 frysta ägg. Jag var då 38 år. Nu vill vi gärna försöka få ett syskon till honom. Först tänkte vi försöka själva. Sedan ta de frysta äggen om det inte lyckas. Undrar hur stor chans jag har att lyckas med en äggledare o snart 40 år gammal. Antar att chansen inte är så stor.Någon som lyckats bli gravid på naturlig väg med bara en äggledare? Hur gamla var ni isåfall?
    Jag har inte blivit gravid (än, får jag väl lov att skriva, det hoppas jag ju att jag kan bli) och jag ställer också samma fråga..

    Jag är snart 38, lyckades bli gravid på andra försöket (2:a månaden efter p-pillerstopp) men fick tyvärr ett utomkveds som jag tillsammans med vänster äggledare tog bort i förra veckan. Jag tänker vänta 2 månader hade jag tänkt, för att kroppen ska få återhämta sig. Men sen vågar jag inte vänta längre!! :( Jag mår redan toppen i kroppen och det känns nästan som normalt, det är bara mensen som jag väntar på ska komma igång igen.

    Vore kul att se om vi får några svar!:)
  • Jessica201

    Jag fick x och opererade bort ena äggledaren för 1 år sedan. Blev gravid igen tidigt i våras men tyvärr utvecklades inte fostret som det skulle, fanns bara hinnsäck plus ett misstänkt x.
    Är nu gravid i v13, har gjort flera ultraljud det senast igår. Inga x och än så länge (ta i trä) går allt bra. Är snart 37 år.

  • MsSmith

    Jag vill också gärna höra bra historier om detta, då jag bara har passage i ena äggledaren pga endometrios...

  • Kriktor

    Jag opererade bort ena äggledaren i maj pga x och nu är jag gravid igen. Har varit väldigt orolig för ännu ett x, men har gjort två VUL som båda visade en graviditet i livmodern den här gången! Nu är jag i vecka 10. Jag är 27 år.

  • pernilla1972

    jag är 37år fick utomkveds jan-07 opererade bort höger äggledare
    har gjort två ivf utan resultat jag försöker själv med det går trögt
    har diabetes typ 2 med
    vill så gärna ha en men jag börja ge upp hoppet snart alla runt om kring mig blir det är så jobbigt å tufft.

  • Petra89

    Hej. Min mamma har fått 3 barn efter att hon fick x och fick operera bort ena äggledaren. Alla på naturligt sätt. Men mig(jag är yngst) va hon 28år.

  • Novolinda

    Hej hej,
    Jag hade utomkvedes ett par ar sedan och de tog min vanstra aggledare..Eftersom vi inte ville ha barn vid det tillfallet (blev gravid nar jag tog minipiller) sa vantade vi ett par ar innan vi forsokte igen. Jag hade 1 missfall i 12e veckan efter mitt utomkvedes (blev dock gravid andra manaden vi forsokte) och sen blev jag gravid igen med min son 2 manader efter missfallet. Med son nr 2, liknande historia, hade 2 tidiga missfall och sen 3 manader efter sista missfallet blev jag gravid med honom. Jag var 24 och 26 nar jag blev gravid med mina soner och det hande mkt lattare an vad jag hade trott...

  • Kreolskan

    Jag hade x 2007 och tog bort en äggledare. Födde barn 2008 (blev gravid på gammalt vanligt vis). Mina läkare menade att den kvarvarande äggledaren kompenserar förlusten av den andra och att fertiliteten sjunker med endast ca 10%. En äggledare kan ta upp ägg från båda äggstockarna.

  • nericia77

    ja jag har då oxå haft ett x -04, op akut o blev av med en äggledare. 2008 vart jag gravid o det var bara 2 månader innan vi skulle börja med ivf. Allt gick vägen o nu har jag en son på 1 1/2 år. o nu försöker vi igen, men inget hänt ännu.

    men till mig sa det att det behöver inte betyda att man har mindre chans o bli gravid bara för man har en äggledare. för är den bra så kompenserar den. men det kan vara svårare. men det där är ju så olika. man kan inte jämföra sig med någon.

    har en kompis som fick ett x och hon blev gravid ett halvår efter, men hon hade då båda äggledarna kvar.

    sen kom ihåg om ni blir gravida så har man rätt till o ringa kvinnokliniken direkt o de kollar så allt sitter rätt. jag fråga häromdagen, o de sa att det spelar ingen roll att det går en massa år, man har rätt o bli kollad.

    lycka till alla!

  • nericia77

    glömde tillägga min ålder , jag var 27 när jag fick mitt x. o är iår 33 år .

  • Sousou

    fick ett x i höger äggledare hösten 2007,blev gravid igen våren 2008. vet ej om det tog tid pga psykiskt press eller fysisk anledning. Jag var 25 år då.

  • pippifrugan

    Har väl tyvärr ingen solskenshistoria att komma med, men hoppas att det ska vända.
    Fick ett x och opererade bort höger äggledare april 2010. Vänster äggledare är vriden och de tror inte att vi kommer att kunna bli gravida på naturlig väg. Innan utomkvedeshavandeskapet har vi hunnit med 6 pergotimekurer, en insemination och en IVF. Och nu efter en IVF. Vi gör den sista landstingsbeskostade IVFen i februari.
    Är det någon som fått utomkvedeshavandekap efter att ha försökt länge innan?

  • litenb

    Hej!

    Jag fick ett x i höger äggledare hösten-07på andra försöket att bli gravid, var då 27 år. Efter två omgångar med cellgifter fick jag senare akut operera bort höger äggledare då cellgifterna inte fungerade. Fick på grund av cellgifterna vänta ett par månader med att försöka bli gravid igen. Blev gravid på första försöket 6 månader senare men detta slutade tyvärr i tidigt missfall i v. 6+1. Hade en mens innan vi försökte igen och blev då gravid direkt och den graviditeten lyckades! Är nu inne på syskonförsök och efter att ha tagit ut kopparspiralen blev jag gravid direkt utan mens men detta resulterade tyvärr i ännu ett missfall i v. 6+2. Men vi ska fortsätta att försöka även om det känns lite tungt.. Jag kan ju uppenbarligen lätt bli gravid i alla fall! Jag är idag 30 år.

    Hoppas att det går vägen för dig TS och för alla er andra som också har det kämpigt!

  • gulligullankoko

    Hej!

    Jag fick mitt första X 2003. 2005 fick jag en son på normal väg då va jag 29 år.
    April 2010 fick jag mitt andra X så nu är jag steril. Men nu har jag o min sambo bestämt att vi ska göra en ivf väntar bara att få komma till fertilitets mottagningen....såååå lång väntan. Nu är jag 35 å jag hoppas verkligen jag kan ge min lilla ängel ett syskon eller 2.

  • mimmie01

    Har en dotter som föddes 2003. Fick X 2004 & akutopererades & då tog dom bort min vänstra äggledare.
    Därefter har jag separerat & träffat mannen i mitt liv & vi vill gärna ha barn ihop & syskon till min dotter. 

    Nu i våras försökte vi & då fick jag mitt andra X, på höger äggledare (vänster är som sagt redan bortopererad), efter ca 12 plågsamma veckor fick jag cellgifter & det var heller ingen trevlig upplevelese då jag fick kraftiga blödningar, smärtor & vätska ut i buken & fick ligga kvar  med dropp över natten. Nu är detta 5 månaders sen & idag har jag fått spolat (gjort kontraströntgen) på äggledaren, först pumpa dom in luft & då såg dom ingen passage, sen när dom satte in koksaltlösningen sipprade det igenom & då var det passage. :)

    Vi fick en remiss till IVF, alla prov är klara & allt är föberett, men det är 3 mån väntetid så överläkaren sa att vi kunde försöka på egen hand så länge, vi hinner ju föröka ett par ggr sa han, nervöst, man är rädd att det händer en tredje gång, men vi försöker nog & fastnar den igen så får dom väl operera bort äggledaren eller ge cellgifter igen, men troligen opererar dom bort den då har dom sagt om det händer igen.

    Jag håller tummarna & önskar alla på forumet lycka till!
    (är 37 fyllda)

  • Kreolskan

    Kan tillägga att jag 2010 fick mitt andra barn på naturlig väg med endast en äggledare.

  • BlivandeTreBarnsMor

    Jag fick x och förlorade ena äggledaren när jag var 35 år. Blev gravid igen på naturlig väg när jag var 36, hann fylla 37 år innan bebisen kom. Skulle gärna vilja ha en till om något/några år. Tänker att det gick ju bra till slut så kanske kan vi få ha lika stor tur igen, jag skulle i alla fall vilja försöka.

Svar på tråden Någon med bara en äggledare som blivit gravid på naturligt väg? Hur gamla var ni isåfall när ni blev gravida?