• frumagdalenapaulsson

Han vägrar att renovera!! Vårt kök är hemskt!

Jag och min man flyttade för ett halvår sedan in i ett hus. Huset ligger i ett område från 1970-talets mitt, men det syns det knappt något av nu.
    Alla grannhusen är nyrenoverade såväl ute som inne. Mycket unga barnfamiljer.
    Låter perfekt va???

Men så till VÅRT hus...

Vårt hus beboddes tidiagre av ett äldre par. De hade flyttat hit när huset var nybyggt och de har alltså inte gjorde några renoveringar för utseendets skull.
    I princip ser hela huset ut som det gjorde när det var nybyggt förutom vardagsrummet. Det var en läcka i en vägg som förstörde panelen där satt så de bytte ut den mot en klassisk 1990-tals tapet med bård av solroser på.
    Inget fel på den...

Men så till det jag vill renovera:

Köket, köket är heskt. Äkta 1970-talsstil med omodern spis (grön huskvarna) perstorpsskivor kvar. Grönt kakel. Nytt kylskåp (som inte smälter in alls).
    Kort sagt mycket fult!

Jg var helt säker på att vi båda förstod att något måste göras. och det nu. men nä, där hade jag fel!

Min man och jag pratade igår om hur vi ska göra. Knappt 3 månader kvar till nedsläpp och allt.
    Det var då jag sade det!
    När ska vi renovera köket tycker du?

Då svarade han att det inte behövdes renoveras. Allt fungerade ju och inte byter man väl ut ett fungerande kök bara sådär. Det är ju faktiskt jättedyrt!

Jag fick typ panik...

Det ska mycket till innan överskåp och bänkskivor slutar fungera och vi måste ju vara två om det då jag inte kan bekosta en sådan renovering själv.

Han ansåg att jag bara ville att det skulle se snyggt ut och inte brydde sig om vår ekonomi.
    Visserligen bryr jag mig om hur det ser ut. Jag menar man är ju där nästan hela tiden. Det är inget rum man kan stänga av eller så.
    Och ekonomin bryr jag mig visst om!

Jag vet varken ut eller in.
    Att skiljas för att en inte vill renovera är väl lite väl drastiskt och vi som snart ska få vårt andra barn...

Men ärligt vad ska jag göra tycker ni???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 22:19
    Vi talade om en "allmän uppfräscning" men nu säger han att han bara menade på de ställen där det var akut...
    (bla. badrummet där det är sprickor i kaklet och ett badkarsrör som inte är gjort i rostfrittmat. utan riskerar att rosta sönder")

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-23 10:28
    Vår perstorpsskiva är av modellen: "snören som går kors och tvärs över en vit grund"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-23 12:35
    Är mycket tacksam för alla svar jag har fått. Har faktiskt aldrig tänkt på en budgetrenovering men det verkar vara ett br aalternativ.

När jag har snackat renovering har jag tänkt på alla snygga kök man ser på t ex IKEA och då talar vi ju om att "blåsa ut hela köket"

• Svar på tråden Han vägrar att renovera!! Vårt kök är hemskt!
  • AnnaVirrPanna

pratade ni inte om sånt när ni tittade på huset, Innan ni köpte?

jag hade också velat renovera...

• Superba Supernovan

Man behöver ju inte byta ALLT, måla om luckor och sätta nytt kakel själv behöver ju inte bli jättedyrt. En "ny" spis kan ni ju hitta på tex Blocket om gubben din inte vill köpa en sprillans ny, och den kan ni ju ha tills den går sönder. Så får du något annat än grön spis i alla fall . En sådan budgetrenovering kanske kan vara en kompromiss?

• mångmamma

Kör en budgetrenovering.
    Du hugger tag i färg och pensel och går loss på alltifrån kakel till kyl och spis.
    Färgaffären kan ge tips om vilken sorts färg som biter på vilka material.

• Tjej 83

haha låter som oss.
    vårt kök är så vackert!
    helt grönt med brun blommigt kakel och en äkta grön 70 tals spis!!
    den fungerade perfekt när vi flytta hit för 4 år sen, nu funkar bara 2 plattor o ugnen. men den funkar det är huvudsaken
    3 av 5 lådfronter har ramlat loss. alla knoppar på skåpen har ramlar av.
    några skåp ramla ner, farligt! ja fick en rakt i huvet när ja skulle dricka vatten! hemskt.

o så ahr vi splitterny kyl o frys! så fint!

men nu har min sambo gått med på o renovera!
    det tog BARA 4 år........ så nu har vi bestämt att byta köket (mini litet) mot vardagsrummet (extremt stort)
    så han har gipsat o målat väggar, slitit ner innertaket..

det går framåt, sakta med säkert.... men ja kommer iaf att få mitt kök,
    yippie

hoppas du med får ditt snart!

• johandra

Men jösses diskuterade ni inte detta när ni köpte huset??*mycket förvånad*

Oavsett,antingen får du leva med köket,budgetrenovera med färg mm som föreslogs här över eller så får du bekosta det själv då Det du kan ha som argument är att gamla vitvaror drar MYCKET ström så ni kommer tjäna på att byta ut dom iaf...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Pallas

Jag hade nog tagit bort luckor och gångjärn och satt in spotlights/led-belysning. En vit spis kan man få tag på för en femhundring på blocket. IKEA har någon slags bakgrundspanel i plast (?), som man kan smacka upp ovanpå kaklet och sedan täta. En burk färg kostar 129 på Rusta, jag köpte en fin som hette Kakao när jag skulle måla om köket i lägenheten vi flyttade från i oktober.

Lite arbete, men en stor skillnad till liten kostnad.

• flixflax

Vi har precis satt in perstorps bänkskivor om du menar de klassiska "Virrvarr" de är moderna nu igen

• Cecese

Som dom andra skrivit, kör en budget-renovering. Vi bor i ett hus byggt på 70-talet och köket är inte renoverat. Visst vill vi fixa upp det men eftersom det kostar en hel del och köket fungerar så väntar vi några år till och sparar ihop pengarna till det.

Det är halvmörka skåp som är tröga att stänga, insidan av skåpen är målat i spygrön färg och vid diskbänken är det röd våttapet, tapeten är blommig...... Hm behöver jag säga att det inte är snyggt.... Men det funkar och är inte i akutbehov så det får vara som det är just nu. Sen har vi småbarn, minsta är nyss fyllda 1 år så det känns inte så kul om vi skulle renovera för massor med pengar och sen går barnen och kladdar ner. Känns som det är värt att vänta kanske 5-6 år till och sen förhoppningsvis mindre risk att barnen går och "förstör".

• flixflax

Jupp då är det virrvarr av Sigvard Bernadotte du har på bänkarna. Snygg tycker jag som köpt den ny och dyr. Kaklet kan du ju måla vitt med kakelfärg tex. Lägg in nån bild så kansk folk kan hjälp adig med budget tips på uppfräschning.

Byta knoppar på skåp? OM ett halvår kanske spisen går sönder och då kanske mannen tycker det är läge att renovera.

Svar på tråden Han vägrar att renovera!! Vårt kök är hemskt!