• Anonym (jag)

Är högskola värt det?? Och vad?

Jag känner mig enormt orolig över mina livsval, jag vet inte om jag är på rätt väg!!

Är det värt att plugga och ta dessa lån?

Och jag vet heller inte vad jag känner för ämnet!!! Egentligen ville jag ju läsa nåt konstnärligt men tänkte "klokt" och hamnade i detta tråkiga ämne...

Har det lönat sig för er att läsa och på vilket sätt? Eller bör jag jobba mig in i ett företag??

• Svar på tråden Är högskola värt det?? Och vad?
  • Unex

Generellt sätt skulle jag säga att det inte är värt att läsa något man tycker är tråkigt. Möjligtvis om man har jättegoda förutsättningar att bli stenrik. Det är kanske inte heller så värt att läsa någonting där det knappt finns några förutsättningar att få jobb, men det beror ju lite på vad man har för mål med utbildningen.

Kanske ska du jobba ett tag och känna efter vad du verkligen vill göra?

• Anonym (Bea)

Det har lönat sig för mig, men inte ekonomiskt. Det har lönat sig på så sätt att jag har ett intressant jobb.

Om det är värt att plugga eller inte, det vet ju bara du.

• Anonym (jag)

Bea: På vilket sätt har det lönat sig och inte? Vad har du läst till?

Jag tjänar väldigt lite redan nu, så ekonomiskt skulle det ju vara ett plus om man åtminstone får lite över efter alla skulder senare...efter avbetalningarna.....men det är ju det som inte är säkert.....

• Anonym (plugga)

Hitta ngt intressant att plugga och go for it! De flesta arbetsgivare vill att man har en högskoleutbildning. Du blir attraktivare på arbtesmarknaden! Sen tjänar de med högskoleutbildning oftast mer. Jättebra tid att studera nu också, under finanskrisen. Sen även ett plus att du kommer utvecklas som person en hel del också!

• Anonym (Bea)

Anonym (jag) skrev 2009-11-23 00:40:04 följande:

Bea: På vilket sätt har det lönat sig och inte? Vad har du läst till?Jag tjänar väldigt lite redan nu, så ekonomiskt skulle det ju vara ett plus om man åtminstone får lite över efter alla skulder senare...efter avbetalningarna.....men det är ju det som inte är säkert.....
    Jag har redan skrivit hur det lönat sig och inte! Jag tar det igen:
    - Ekonomiskt har det inte lönat sig
    - Det har lönat sig såtillvida att jag har ett (för mig) intressant jobb
  • Anonym (jag)

Bea: Jag menade förstås en utveckling av begreppet "ej lönat sig ekonomiskt" (pga skulder, löneutvecklingen eller lönenivån) och en vidare förklaring av "intressant jobb"... Men du behöver ej utveckla om du inte vill, det är lugnt.

• Anonym (jag)

Inlägg 4: Tack :) Just nu är det väldigt många som studerar, sant! Är du nöjd med det du läst? Var det värt lånen?

• Anonym (plugga)

Anonym (jag) skrev 2009-11-23 01:15:44 följande:

Inlägg 4: Tack :) Just nu är det väldigt många som studerar, sant! Är du nöjd med det du läst? Var det värt lånen?
    Jag påbörjade min utbildning i höst, men var tvungen att hoppa av pga olika anledningar. Kommer att fortsätta sedan, självklart. Jag tycker inte man ska vara rädd för att ta studielån, visst klarar man sig utan så är det ju bra. Men måste man ta studielån för att kunna studera, ska det absolut inte hindra dig.
    Jättebra investering ju!! Du kommer ju alltid ha kvar din utbildning. Förhoppningsvis är det värt lånen :) Min syster fick sitt första jobba nu, ingångslön på typ 38000... fast då har hon ju studerat läänge :P

Vad är du sugen på att studera?
  • Anonym (do it)

Jag tror att det lönar sig för ens liv, ens personliga utveckling, kontakter, allmänbildning osv.

Jag har hållt på med något konstnärligt i ca 8 år och till slut fick jag sluta med det för det gick inte så bra och jag orkade inte längre. Nu har jag barn och läser något mycket intressant på universitetet. Å jag är nöjd Skulle inte vilja plugga/jobba med något tråkigt som jag inte var stolt över. Är glad över min "mellanväg", inte artist men inte heller ekonom (som inte hade funkat för mig, jag är glad att ni finns, ta inte illa upp )

Så mitt tips är att hitta något intressant att läsa. De flesta jobbar tills de är 65 så då är det ju bra om det man gör på dagarna är stimulerande och intressant...

• Anonym

Anonym(plugga): Får man fråga vad din syster har pluggat till för att få en så hög ingångslön?

Svar på tråden Är högskola värt det?? Och vad?