• MonicaH

Fullkornsris, nyttigt men bläää...

Jag har provat det där riset...
    Smakar ju inget gott.
    Har väl vant mig för mkt vid "vanligt" ris.
    Men de ska vara så nyttigt ju.
    Även om man måste hålla inne me en massa gaser. Jag o en kompis åt de, o sen var man tvungen o vara ute på promenad en halvtimme efteråt eftersom magen var så igång.
    Men gärna tips på hur man kan krydda, ha i och till riset för att det ska bli godare! Så att man kan lära sig tycka omd e först!

• Svar på tråden Fullkornsris, nyttigt men bläää...
  • uniMog

har inga bra tips eftersom jag tycker vanligt ris smakar blä och fullkornsris/råris/vildris smakar mums

• MonicaH

Näää det smakar konstigt. (Ler)

• bluecat

Jag tycker också att det är gott, fullkornspasta däremot...isch.
    Men om du tar i en buljongtärning så smakar det kanske bättre..hönsbuljong t ex..och jag tror inte att du behöver ta i hela, utan det räcker nog med en halv..

• lata kocken Johanna

det är väl en prioriteringssak

jag äter hellre vanligt parboiled de få gånger vi äter ris - och mer grönt, fullkornspasta bra bröd etc normalt sett

• villan

Hej,

Det är jättestor skillnad på smaken mellan olika märken, både när det gäller fullkornsris och fullkornspasta.
    Prova några olika så kanske du hittar något du gillar.
    En del smakar verkligen blä men de flesta tycker jag om.

• lata kocken Johanna

oh ja en del är totalt oätliga medan andra är goda

pastan tycker jag skiljer minst lika mycket som riset

det finns ju ett antal olika rissorter som skiljer en hel del i smak även när de är skalade - jämför tex jasminris med arborio med avorio med grötris så är det ju jätteskillnader

förresten - vildris är väl ett amerikanskt gräs inte en rissort om jag inte misstar mej

• louice80

innan jag blev gravid så kunde jag äta fullkorrnris och pasta
    men nu jag kan inte äta det mår skit illa av det och samma gäller
    fullkornsbröd jag älskade det innan får inte i mej en bit ens så jag kan bara
    äta ljustbörd och vanlig ris pch pasta.

• uniMog

ja vildris är väl inte egentligen ett ris men det är gott ändå

• Avelyn

För mig går fullkornsris ned om man geggar i hop det ordentligt med korvstroganoff

• lata kocken Johanna

tack pejgan

då hade jag inte fel

visst är det gott att blanda vildris och vanligt buljongkokt ris (med en massa lök och örter helst)

• uniMog

"Vildris är ett flerårigt, högväxt vattengräs med grenig, krypande jordstam"

Fast.. ris är ju en stråväxt det också egentligen .

Vildris eller fullkornsris tycker jag är vansinnigt gott till "vild mat"

Älg, rådjur, kanin, "vild" svamp.... ja den typen av mat.

vitt ris passar till mat som inte smakar så mycket i sig eller som smakar mycket tomat.

• doktorC

Håller med om att fullkornsris är trist. Plastris av typen uncle ben's likaså.

Men råris är ju supergott!
    Rött råris är också väldigt gott.

• uniMog

aaah förresten fullkornsris är det som blir så torrt väl? Det måste man ha något riktigt kladdigt till tex en mumsig svampsås

• MonicaH

Jo fick ner fullkornsriset när man åt den med en massa korvstroganoffsås.
    Jag har aldrig vågad prova pastan, men jag köpte ICA s märke när jag köpte riset

• MonicaH

Jo jag tycker att de är torrt o trist. Så måste man ha en massa sås till när man ska äta tex kött, så att det blir onyttigt. Jo de är nog bättre att äta mer grönt till det blir väl att prioritera.
    Men ok grönt, vad e nyttigt där. Broccoli, o så?
    Det jag tycker om som sallad o gurka, är ju bara vatten i.... tråkigt

• uniMog

men sås behöver inte vara onyttig Man måste inte göra den på vispgrädde direkt.

en svampsås kan baseras på vatten och maizena och bli supergod ändå.

Eller varför inte matlagningsyhoghurt med mosad fetaost?

Svar på tråden Fullkornsris, nyttigt men bläää...