• Tuesday

Kastrering av hankatt

Jag ringde precis veterinären för att beställa tid för kastrering av vår lille hankatt. Han är inte könsmogen ännu, men vi vill gärna att han ska kastreras om drygt tre veckor då han är lite över 5 månader. Detta beror på att vi ska ha barn i mitten av januari (kan ju lika gärna bli slutet av dec eller slutet av jan...) och då kommer vi inte ha tid med det när som helst och vi har heller ingen egen bil så det kan bli väldigt knivigt att få ihop det. Rekommendationen från veterinären var dock att vi skulle vänta tills han blev könsmogen, vilket borde ske jan-feb-mars nån gång..... Nu har jag iaf bokat tid för en bedömning av honom, vi åker dit och han fastar och så får de undersöka honom och se vad de tycker.
    Jag undrar om det finns någon här på fl som har erfarenhet av kastraktion av hankatter innan de är könsmogna, jag vet t.ex. att en del uppfödare kastrerar hankatter redan vid ca 12 veckors ålder... Alla synpunkter är välkomna!!

• Svar på tråden Kastrering av hankatt
  • lunkentuss

Min veterinär kollade pungen när han vaccinerades första ggn, när han var 3 månader gammal och sa att han utan problem kunde kastreras vid 4 månaders ålder, vilket även gjordes

Så jag tycker ni ska göra som ni gjort, åka dit o se om det går =)

• Mynta

Det finns BARA fördelar med att kastrera tidigt! Veterinärer är tyvärr ganska dåligt pålästa... Så länge båda kulorna finns på plats så är det bara att kastrera. Vill inte den här veterinäreren, så boka tid hos en annan.

• Tuesday

Veterinären sa att det kunde vara större risk med narkosen, någon som vet något om det?

• hjohanna

Kan dom inte få värsta peronlighetsförändrigen om man kastrerar för tidigt??

• Tuesday

Mynta: Jag har också läst om många som tycker att det är många fördelar med tidig kastrering, men man vill ju inte utsätta sitt lille pyre för någon onödig risk...

• Trill

Det är nästan bara Sverige som väntar så länge som 6 månader med kastrering. I USA kastrerar de när de är bara några veckor gamla.

De kissarna växer ändå som de ska och utvecklas normalt.
    Dessutom återhämtar sig yngre katter snabbare efter operationen.

Vi kastrerade vår hanne när han var knappt 4 månader och vår hona när hon var 5 månader.

Nemas problemas

De växer som vanligt och är hur gulliga som helst i humöret. Märker ingen skillnad mot innan kastreringen.

• Tuesday

Trill: Tack, ska läsa länken du skickade.

• CTMT

Vi kastrerade vår hankatt vid 5 månaders ålder - inga som helst problem och katten är helt normal (eller ja... så normal som en fjantig katt kan vara {#lang_emotions_laughing})

Våra 2 katter har även funkat kanonbra med bebis, och till deras stora förtjusning (eller inte ;) så är det en till påväg {#lang_emotions_tongue_out}

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Tuesday

TochC: Skönt att höra, han är ganska fjantig vår lillkisse också :) Skönt även att höra att det har gått bra med barn, det funderar man ju över förstås, men jag tror att det ska gå jättebra, och det vore ju skönt att ha kastreringen avklarad innan bebisen kommer. Grattis till det kommande lill*syskonet!! :)

• CTMT
    Tuesday skrev 2009-11-23 16:49:03 följande:
    TochC: Skönt att höra, han är ganska fjantig vår lillkisse också :) Skönt även att höra att det har gått bra med barn, det funderar man ju över förstås, men jag tror att det ska gå jättebra, och det vore ju skönt att ha kastreringen avklarad innan bebisen kommer. Grattis till det kommande lill*syskonet!! :)
    Tack! Grattis själv såklart :)

Det viktiga när man får tillökning är att man inte glömmer sina husdjur. Dvs. gosa så mycket det är möjligt med dem och låt dem "vara med". (t.ex. sitt mycket med bebisen på en lekfilt på golvet så är man på djurens nivå). Det är ungefär som att skaffa ett syskon - man ska låta äldre syskonet vara med så det inte skapas svartsjuka ;)
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Tuesday
    CTMT skrev 2009-11-23 17:20:08 följande:
    Tack! Grattis själv såklart :) Det viktiga när man får tillökning är att man inte glömmer sina husdjur. Dvs. gosa så mycket det är möjligt med dem och låt dem "vara med". (t.ex. sitt mycket med bebisen på en lekfilt på golvet så är man på djurens nivå). Det är ungefär som att skaffa ett syskon - man ska låta äldre syskonet vara med så det inte skapas svartsjuka ;)
    Ännu fler kloka ord :) Ja, det är precis så vi tänker, att de ska få vara med så mkt som möjligt. Dock får de inte vara i sovrummet på natten (vi har redan vant av dem vid det, har gått riktigt bra) eftersom båda två har en förkärlek för att ligga PÅ husse och matte...
  • Mynta
    Tuesday skrev 2009-11-23 09:18:26 följande:
    Veterinären sa att det kunde vara större risk med narkosen, någon som vet något om det?
    Om katten väger över kilot så är det inga problem alls.
    hjohanna skrev 2009-11-23 09:20:07 följande:
    Kan dom inte få värsta peronlighetsförändrigen om man kastrerar för tidigt??
    Nej, det har jag aldrig hört talas om. Tvärtom är väl risken att hankatten hinner befästa sitt "han-beteende" och inte blir av med det i samband med kastrering, om man väntar för länge.
  • lennartsdotter
    Tuesday skrev 2009-11-23 09:18:26 följande:
    Efter 12 veckors ålder kan man använda samma narkosmedel som man gör på vuxna katter förutsatt att kattungen är frisk och normalstor. En del veterinärer sätter gränsen efter vikt snarare än efter ålder. Gränsen brukar då sättas vid 1,5-2 kg.

Nu är ju eran katt 5 månader gammal och det är inte mer riskabelt på något sätt att kastrera nu jämfört med om tex. ett halvår. När kattungarna är 12-16 veckor kan man behöva vidta extra åtgärder (inte fasta, hålla dem varma med värmeflaskor, se till att de äter direkt när de vaknat) men det behövs inte med en katt så "gammal" som 5 månader.

Den generella rekommendationen i Sverige är 6 månader (vilken det inte finns något vetenskapligt underlag för) så det rekommenderas inte generellt att man låter katten bli könsmogen först. Det är tvärtemot att avråda ifrån eftersom hanar snabbt kan börja revirmarkera och har man otur slutar han inte med det efter kastreringen.

Jag har kastrerat katter i åldrarna 15-16 veckor utan problem. Även 5-månaderskatter. Nemas problemas. En kattveterinär fixar det, om h*n vill. Och katterna mår bra.
  • Tuesday

lennartsdotter: Tack för ditt svar. Han väger ca 2900 g redan så med storleken ska det inte vara några bekymmer.

Jag vet att det har varit väldigt mycket debatt kring detta med tidig kastrering, läste en del om det i början av detta år, men då hade vi bara honan och hon kastrerades då, så jag minns inte allt jag läste eller vart jag läste det. Dessutom har jag läst om många uppfödare som kastrerar innan leverans, d.v.s. vid ca 11-13 veckors ålder. Har nämligen planer på att själv föda upp katter i framtiden, så därför la jag det på minnet.

Mynta och lennartsdotter: Jag minns att jag läste att hanars revirbeteende blir mindre om de kastreras innan de blir könsmogna precis som ni skriver, och det är en av anledningarna till att vi inte vill vänta för länge. Har vi otur så blir han ju könsmogen i samma veva som vi får barn och det kan ju bli lite mycket, framförallt för lille katten, vore skönt om han slapp opereras i samband med att det händer en massa annat nytt.

Jättetack för alla inlägg.

• lennartsdotter
    Tuesday skrev 2009-11-24 15:55:44 följande:
    Mynta och lennartsdotter: Jag minns att jag läste att hanars revirbeteende blir mindre om de kastreras innan de blir könsmogna precis som ni skriver, och det är en av anledningarna till att vi inte vill vänta för länge. Har vi otur så blir han ju könsmogen i samma veva som vi får barn och det kan ju bli lite mycket, framförallt för lille katten, vore skönt om han slapp opereras i samband med att det händer en massa annat nytt. Jättetack för alla inlägg.
    Jepp, kastreras hanar före könsmognad blir de inte lika revirhävdande. Lägre risk för revirpinkeri, mindre aggressiv, mer hemmatam (om det handlar om utekatter) osv.
Svar på tråden Kastrering av hankatt