tvätta fårskinnspäls
Hur tvättar man det?
jag tvättade min i 40 grader, som det står på tvättanvisningen , men fårskinnpälsen är stel, och ser för jävlig ut nu. Den blev glaktig med. Ska man tvätta i nåt speciellt medel?
Hur tvättar man det?
jag tvättade min i 40 grader, som det står på tvättanvisningen , men fårskinnpälsen är stel, och ser för jävlig ut nu. Den blev glaktig med. Ska man tvätta i nåt speciellt medel?
Vad tvättade du med? Finns speciellt fårskinnstvättmedel som man kan använda. Har iofs bara sånt för handtvätt (fårskinnsschampo, typ), men det kanske finns för tvättmaskin oxå. Tror dock inte jag skulle våga slänga mitt fårskinn i tvättmaskinen..
De skinnen jag säljer är garvade vid Tranås skinnberedning eller Donnia skinn och de är båda tvättbara. De har samma tvättråd:
Tvätta i 30° med tvättmedel med lågt pH (3,5-5,5 rekommenderas).
Det enklaste är att du använder en liten klick av ditt vanliga hårschampo, ca 1 tesked -1 matsked.
Vanligt tvättmedel är mycket basiskt (har högt pH) och kan förstöra skinnen på det sättet du beskriver, tyvärr
Tvättbara skinn går ofta utmärkt att tvätta om man gör det på rätt sätt. De förlorar inte sina fina egenskaper men varje tvätt sliter lite på skinnen så det bästa är att sköta om dem lite - hänga ut på vädring och skaka så ofta man kommer ihåg. Sedan tvättar man dem när de verkligen behöver det.
Dumma jag som tvätatde med tvättmedel vanligt. Trodde det skulle funka. Tvättade ju Ikeas gråa. Men nu har jag kammat fårskinnspälsen så nu är den fin igen
Lite stel bara
Jag provade att rengöra mitt fårskinn med TORRSCHAMPO, som jag köpte billigt,,, sen borstade jag med hårborste. Det tog inte ens 5 min att rengöra den!!! Den blev som NY,,,,, och luktade Jättegott.....