• lyckligmamma

tvätta fårskinnspäls

Hur tvättar man det?
    jag tvättade min i 40 grader, som det står på tvättanvisningen , men fårskinnpälsen är stel, och ser för jävlig ut nu. Den blev glaktig med. Ska man tvätta i nåt speciellt medel?

• Svar på tråden tvätta fårskinnspäls
  • MyFine

Vad tvättade du med? Finns speciellt fårskinnstvättmedel som man kan använda. Har iofs bara sånt för handtvätt (fårskinnsschampo, typ), men det kanske finns för tvättmaskin oxå. Tror dock inte jag skulle våga slänga mitt fårskinn i tvättmaskinen..

• lyckligmamma
    MyFine skrev 2009-11-23 10:31:13 följande:
    Vad tvättade du med? Finns speciellt fårskinnstvättmedel som man kan använda. Har iofs bara sånt för handtvätt (fårskinnsschampo, typ), men det kanske finns för tvättmaskin oxå. Tror dock inte jag skulle våga slänga mitt fårskinn i tvättmaskinen..
    Hej jag tvätade med vanligt tvättmedel. Det har jag gjort på Ikeas mattor med o det fngerade fint- Men den här är kanske inte behandlad....
    ???
    Kan man göra så att den blir mjuk igen. Jag tvättade första gången för hhand, men det stank av den, tog ett par dagar innan den torkade. Har inget torkrum här...
  • Emma08

De skinnen jag säljer är garvade vid Tranås skinnberedning eller Donnia skinn och de är båda tvättbara. De har samma tvättråd:
    Tvätta i 30° med tvättmedel med lågt pH (3,5-5,5 rekommenderas).

Det enklaste är att du använder en liten klick av ditt vanliga hårschampo, ca 1 tesked -1 matsked.

Vanligt tvättmedel är mycket basiskt (har högt pH) och kan förstöra skinnen på det sättet du beskriver, tyvärr

Tvättbara skinn går ofta utmärkt att tvätta om man gör det på rätt sätt. De förlorar inte sina fina egenskaper men varje tvätt sliter lite på skinnen så det bästa är att sköta om dem lite - hänga ut på vädring och skaka så ofta man kommer ihåg. Sedan tvättar man dem när de verkligen behöver det.

• lyckligmamma
    Emma08 skrev 2009-11-26 15:25:00 följande:
    De skinnen jag säljer är garvade vid Tranås skinnberedning eller Donnia skinn och de är båda tvättbara. De har samma tvättråd:Tvätta i 30° med tvättmedel med lågt pH (3,5-5,5 rekommenderas).Det enklaste är att du använder en liten klick av ditt vanliga hårschampo, ca 1 tesked -1 matsked. Vanligt tvättmedel är mycket basiskt (har högt pH) och kan förstöra skinnen på det sättet du beskriver, tyvärr Tvättbara skinn går ofta utmärkt att tvätta om man gör det på rätt sätt. De förlorar inte sina fina egenskaper men varje tvätt sliter lite på skinnen så det bästa är att sköta om dem lite - hänga ut på vädring och skaka så ofta man kommer ihåg. Sedan tvättar man dem när de verkligen behöver det.
    Ja min dotter målade med vattenfärg, hon ville att de vita skulle bli blå
    Oki jag testar och testa om de igen men i 30
    Kan man torktumla. det stinker om de är blött
  • Emma08
    lyckligmamma skrev 2009-11-27 09:10:11 följande:
    Ja min dotter målade med vattenfärg, hon ville att de vita skulle bli blå Oki jag testar och testa om de igen men i 30 Kan man torktumla. det stinker om de är blött
    Ha, ha, vilken kreativ dotter!!
    Nu var det ett tag sedan jag var inne här så du har nog hunnit tvätta skinnet...
    Om inte så kan jag säga att man rekommenderar plan/hängtorkning.
    Är du djärv så kanske du kan torktumla det lite grann på svag värme men det är inget jag har provat (har ingen torktumlare).

Lycka till!
  • lyckligmamma

Dumma jag som tvätatde med tvättmedel vanligt. Trodde det skulle funka. Tvättade ju Ikeas gråa. Men nu har jag kammat fårskinnspälsen så nu är den fin igen
    Lite stel bara

• Januscka

Jag provade att rengöra mitt fårskinn med TORRSCHAMPO, som jag köpte billigt,,, sen borstade jag med hårborste. Det tog inte ens 5 min att rengöra den!!! Den blev som NY,,,,, och luktade Jättegott.....

Svar på tråden tvätta fårskinnspäls