• april79

När ska man egentligen ha sex för att bli gravid i samband med ägglossningen?? (med hjälp av ägglossningstest)

Jag har använt mig av ägglossningstest för att få reda på när jag har ägglossning. Testet (clearblue) har visat negativt i några dagar och positivit nu på morgonen, vilket ju tyder på att ägglossning är på gång. När ska man egentligen ha sex i samband med ÄL för att ha störst chans att bli gravid? (förutom andra faktorer som spermiernas kvalitet etc) Är det före testet visar positivt utslag, i samband med det positivia utslaget (när ÄL är på gång) eller dygnen precis efter?

• Svar på tråden När ska man egentligen ha sex för att bli gravid i samband med ägglossningen?? (med hjälp av ägglossningstest)
  • Jenny1985

När du får positivt äl test släpper ägget inom 12-48 ca... Så ha sex samma dag som testet visar positivt samt kommande två dgr. Då har ni gjort vad ni kunnat =)

• anlo24

Hej.
    När testet visar pos kommer du att ha ägglossning inom 24-36 timmar. Jag har fått råd under våra utredningar att ha sex minst varannan dag innan äl och när du fått pos test skall ni har sex inom denna tidsram. Så ofta som möjligt :) Vi brukar ha sex även 1-2 dagar efter för att vara på den säkra sidan.
    Spermier är färskvara. Man ska inte "hålla sig" och hoppas att spermierna ska bli mer allerta.

Stort lycka till! Håller tummarna för er!!

• april79

Tack Jenny och Anlo för infon!! Då har vi prickat in rätt hittills, med varannan dag fram tills idag och även nu idag. Så kanske får det även bli imorgon då för säkerhets skull :)

• Sereena

Åh, det är så svårt att planera det där tycker jag...

ÄL test visade positivt för mig imorse, och vi hade sex både i morse och nu på kvällen...
    Men det är väl bäst att fortsätta några dagar till då... :)

• wappiz

Jag är gravid. Vi hade faktiskt sex bara tre gånger den månaden det hände.

1. På morgonen på den dagen då ÄL-stickan stegrade (det gjorde den efter lunch någonstans).
    2. På kvällen dagen efter ÄL-stegringen
    3. På kvällen två dagar efter ÄL-stegringen

Och det lyckades ju!!! :)
    Jag undrar ibland vilket av de tre tillfällena som gjorde susen.

• wappiz

Jag är gravid. Vi hade faktiskt sex bara tre gånger den månaden det hände.

1. På morgonen på den dagen då ÄL-stickan stegrade (det gjorde den efter lunch någonstans).
    2. På kvällen dagen efter ÄL-stegringen
    3. På kvällen två dagar efter ÄL-stegringen

Och det lyckades ju!!! :)
    Jag undrar ibland vilket av de tre tillfällena som gjorde susen.

• SuzR

jag ska ha ÄL på fredag men jag testade nu ikväll och det var jättesvagt men vi ska köra på idag då och onsdag och sen fredag och söndag. varannan dag borde räcka och om det inte går denna gången får vi ta varje dag nästa månad, alltsp varje dag runt äl. vet inte om vi orkar ligga varje dag denna vecka!

Svar på tråden När ska man egentligen ha sex för att bli gravid i samband med ägglossningen?? (med hjälp av ägglossningstest)