• Anonym (arg och ledsen:()

Varför förstår inte min sambo vår situation?!

Hej. Jag måste få skriva av mig lite. Jag är så oerhört besviken, förbannad och ledsen på min sambo så jag bara gråter.

Så här är det. Vi väntar vårt första barn om några veckor, vilket självklart ska bli helt underbart! Men ett STORT problem gör att iaf jag inte kan slappna av helt, och det är vår ekonomiska situation.. Vi är relativt unga och graviditeten var helt oplanerad, men ändå väldigt välkommen.

När vi fick reda på att jag var gravid satte vi oss ner och pratade och lovade varandra att göra allt vi bara kunde för att få jobba så mkt som möjligt, för att få ihop pengar. Jag har i ca 2 års tid varit "första timvikarie" på ett gruppboende, vilket innebär att så fort ngn i personalen är sjuk, vill vara ledig eller om det behövs mer folk så ringer dom mig i första hand.

Detta har resulterat i att jag har jobbat väldigt mkt, för att vara arbetslös, och har haft en inkomst på ca 5-10 tusen i månaden. Ibland mkt mer eller mindre, helt beroende på hur mkt hjälp dom har behövt på jobbet. Men jag har inte sagt nej en enda dag, tackat ja till precis alla pass jag blivit erbjuden! Tack vare detta så kommer jag få en hyfsad föräldrapenning, jag kommer få ca 9 tusen efter skatt, vilket jag är nöjd med.

(jag har under graviditeten struntat i allt vad havandeskapspenning heter, trots mkt svår foglossning, allt för att tjäna pengar!)

Värre är det med min sambo. han är OERHÖRT kräsen när det kommer till jobb. Han skulle aldrig ta vilket "skitjobb" som helst för att tjäna pengar. inte ens nu när vi väntar barn :( han är tex utbildad undersköterska, är kille, har körkort- ja han har ju världens chans att få iaf timvik inom hemtjänsten där vi bor (dom skriker efter folk) men nej, han vill inte jobba med gamla, säger han. han vill bara ha "tuffa" jobb som folk ser upp till.. Han är inte medlem i något fack och får ingen a-kassa, han har alltså ingen inkomst alls. han lever på sina sparade pengar, (och på mig).

Han säger också att han inte vill söka några jobb förän vårt barn är några månader, för det är hans rätt som pappa att vara hemma säger han.

nu till det vi "bråkar om" : Jag ska ta ut föräldraledighet först. jag har tagit ut ett år, vilket innebär att under tiden jag är mammaledig får jag 9 tusen i månaden, det är ingen förmögenhet med tanke på allt vad det ska räcka till, men jag vet att jag kommer klara mig på det. detta tkr min sambo är jätteorättvist, att JAG ska vara ledig ett helt år, det är könsdiskriminering och jag vet inte allt han säger att det är.

det "roliga" är ju att min sambo inte har ngt jobb, så han kommer ju oxå vara hemma i stort sett hela tiden, fast som arbetslös då. han tycker att jag bara ska va mammaledig typ 6 månader, sen ska det vara hans tur att vara pappaledig. Om han är pappaledig får han ut lite drygt 3 tusen i månaden, alltså 6 tusen mindre än mig, som vi då ska klara oss på.

han tycker att jag ska gå tillbaka som timvikarie efter några månader, men det är ju som jag säger till honom, hur mkt jag får jobba beror ju helt på hur mkt hjälp dom behöver på jobbet. tänk om dom bara ringer in mig en dag en månad? då får jag lön för en dag och min sambo f.penning på 3000 kr, och det ska räcka till allt.

Därför tkr jag att det är mkt bättre att jag, som får högst f.penning är hemma mest, så får min sambo lov att söka alla jobba som finns under den tiden. som det ser ut nu så kommer jag att få betala i stort sett allt, hyran, räkningar, mat, blöjor ja allt vi behöver i månaden, eftersom min sambo inte har ngn inkomst. detta känns vääldigt orättvist men min sambo tkr att detta är jätterättvist..:(

vad ska jag ta mig till? någon som är/varit i samma situation? Har jag rätt ang. f.penningen, att det är bäst att jag är hemma? Eller borde jag börja jobba endast några månader efter förlossningen? Jag tkr faktiskt att jag som slitit och jobbat på under hela graviditeten borde få belöningen att vara hemma nu ist, min sambo har ju under dessa månader inte gjort ett skit för att få jobb... borde det inte vara hans tur att kämpa lite nu?!

• Svar på tråden Varför förstår inte min sambo vår situation?!
  • Anonym

håller med dig, din sambo verkar bara vara lat och jag tror det är ren bullshit det där med könsdiskriminering och allt vad han tycker. han pallar inte jobba helt enkelt, så är det. han är inte bara kräsen utan bara lat tror jag.
    sätt hårt mot hårt och ge dig inte. tycker du ska vara ledig i upp till ett år och så får han jobba.

• NadiaMi

Han verkar inte ha tänkt igenom detdär ordentligt...
    Varför har han utbildat sig till undersköterska om han inte vill jobba som det? Och vad är det han har missat vad gäller ekonomi? Hur mycket sparade pengar har han att ta av om han nu har left så länge på dem som han har?
    Och vad har han för framtidsplaner?

Vill han ha en högre befattning inom sjukvården istället för undersköterska får han väl ta sig i kragen och börja plugga - vilket han gott kan kombinera med småbarnstiden. Och vill han göra något annat får han väl ligga på och försöka få ett jobb inom det område han är intresserad av.

Skicka iväg honom till en av dedär jobb-coacherna på AF så kanske någon annan kan få honom att tänka till, för dig verkar han ju inte lyssna på...

• puss

vaddå "hans tur att vara ledig"? han är ju arbetslös? vad gör han om dagarna?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • M Y L F

Han låter ju enbart lat och vill inte jobba. Jag hade sagt att sålänge han inte velat vara med och försörja familjen, för att han inte tar vilket jobb som helst, så vill hade jag inte velat försörja den personen. Separat ekonomi låter ju som något för er.

Jag tycker definitivt att du gott kan vara hemma. Sparka ut honom i arbetslivet. Varför har han ens utbildat sig inom vård yrket om han inte vill jobba med det?

• Anonym

Jag hade lämnat honom, då har du mer pengar att röra sig med och slipper bråka med honom om jobb.

• Rintintin

Hur har han tänkt sig att amningen ska fungera (om du nu väljer att amma!) om du ska ut i arbetslivet efter några månader? Ska han sitta i en lokal i närheten av din arbetsplats och komma springande med barnet? Och du ska då "stämpla ut" från ditt arbete inom vården? (ironi)

Ojojoj. Han kommer att få sig en ordentlig kalldusch om han inte rappar på med att komma till insikt med vad det innebär att bli förälder.

• qwertyui

Jag tycker han verkar vara lat. Att vara hemma med ett barn är ju långt ifrån semester. Så förmodligen gör han en uppdatering på sitt förslag när han inser det.

Jag tycker nog du ska ta ett allvarigt snack med honom om att han måste dra in pengar. Visst man kanske inte vill ta alla jobb men som man bäddar får man ligga och har man läst en undersköterskeutbildning och inte pluggar vidare så får man nog ta och bita i det sura äpplet.
    Barn kostar ju lätt mer än barnbidraget i kostnad även om man själv styr en del själv. Nä, kräv skärpning annars blir det nog lätt att hela er relation går överstyr.

• ke chara

TS: du har skrivit att NI kommit överens om att anstränga er, att NI skulle göra vad ni kunde för att få så bra ekonomi som möjligt. DU har hållit er överenskommelse - HAN vill fortsätta att bryta den.
    jag har själv levt ihop med en kille som försökte leva på mina pengar, trots en massa överenskommelser. han började göra rätt för sig efter att jag gav honom en deadline: "antingen har du löst ekonomin på ett eller annat vis till månadsskiftet eller så flyttar du ut". något annat hade inte fungerat, tyvärr.

du har möjligheten att göra detsamma, alltså sätta en gräns.
    förklara för honom att ditt ekonomiska ansvar först och främst gäller dig och barnet, och att han också har ett ansvar. att låta honom vara föräldraledig i er ekonomiska situation vore oansvarigt - även om jag tycker att även pappor ska vara hemma. det måste bara FUNGERA också.

om din sambo vägrar vara ekonomiskt ansvarig och se till att få jobba så mycket han kan, oavset "status" på jobbet, ja då kankse ni måste överväga att vara särbos. som ensamboende skulle du kunna ha en mindre/billigare lägenhet (misstänker jag) samt få mer stöd. din sambo - eller FK i hans ställe - kommer att bidra istället för att tära, plus att du troligen får högre bostadsbidrag et c.

SJÄLVKLART är det bästa om din sambo i det läget verkligen FATTAR att han måste börja ta ansvar. men om inte måste du vara villig att genomföra det du sagt. LOVA, inte hota är kodorden.
    om ni separerar och din sambo inte förrän då fattar att det är allvar och börjar ändra sig, ja, då har ni alltid möjligheten att flytta ihop igen - den dagen han är villig att JOBBA.

att låta sin partner slita men anse sig själv "för fin" för att göra detsamma? i mina ögon är INTE det tecken på en man. gör er båda - alla tre - en tjänst och be honom växa upp.

slutligen: han kan bara vara föräldraledig om ni har gemensam vårdnad. jag skulle i ditt läge tänka både en och två gånger innan jag skrev på om det - du kan ändra från enskild till gemensam utan svårigheter senare, men det omvända är svårt.
    visst låter det hårt att ta ifrån din sambo så pass mycket, men du har ett större ansvar, och det är till ditt BARN. bäbisen kommer knappast växa upp och tacka dig ifall du låter din sambo rasera er ekonomi.

• Anonym (...)

Om jag skall vara ärlig tror jag egentligen inte att det handlar så mycket om själva föräldraledighetsgerjen utan att han tror att om han är föräldraledig så är man LEDIG och han får pengar för det och så får du jobbar och slita på som vanligt medan han är hemma och får betalt för att vara "LEDIG".

Om jag var du skulle jag ställa ett hårt ultimatum. Antingen tar han vilket skit jobb som helst för med den inställningen han har (att han är för bra för att kunna jobba på ett vanligt svensson jobb) så kommer han ALDRIG att få jobb eller också så får han ta sitt pick och pack och flytta. Om du ändå skall betala allt så vad spelar det då för roll egentligen om han bor där eller inte? Bara för att han är hemma och är arbetslös betyder det ju inte att han kommer hjälpa dig.

Om han skulle ta vilket skit jobb som helst nu och du är hemma ett år så kommer han ju dessutom hinna jobba upp en SGI som är bättre än 3000kr/månad

Dessutom är det nästan alltid dyrare att ha barn än man tror (vill inte skrämma dig). Jag tycker din sambo borde tänka mer på att ert barn skall ha de bra än att han skall ha ett jobb som han blir respekterad för.

När mina föräldradagar tog slut så tog jag första bästa jobb jag hittade. Det är inte världens roligast jobb, men det gör att jag och min man får ut 10000-12000kr mer i månaden än om jag var arbetslös. I praktiken skulle vi kunna spara hela min lön varje månad Och vem vill inte spara 120000-144000kr/år? så jag jobbar glatt på även om det är långa dagar för oss allihopa...

Svar på tråden Varför förstår inte min sambo vår situation?!