• RMM

Varför ska man ej lyfta tungt?

Undrar varför man ej ska lyfta tungt som nygravid? Vad kan hända? Jobbar i vården så min vardag innebär tunga lyft. Är dessutom mitt uppe i en flytt.

• Svar på tråden Varför ska man ej lyfta tungt?
  • Licens To Kiss

För att ryggen ska sparas till sista veckorna i graviditeten. Är inge skoj och ha ont när man fortfarande behöver vara aktiv.

Vecka 31 (30+2) och 67 dagar kvar till BF. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • LilaRos

Det har jag aldrig hört... Har man en normal graviditet så ska det inte vara någon fara alls.
    Har man blödningar så ska man dock avstå och ta det lugnt.

Sen mot slutet av graviditeten är ju magen i vägen så man inte kan lyfta ergonomiskt och om man har foglossningsbesvär osv så blir de värre av tunga lyft.

Kroppen säger ifrån om du anstränger dig för hårt med. Jag har lyft som vanligt (jobbar innom vården) hela graviditeten fram tills 8onde månaden.

• Licens To Kiss
    LilaRos skrev 2009-11-23 12:50:06 följande:
    Det har jag aldrig hört... Har man en normal graviditet så ska det inte vara någon fara alls.Har man blödningar så ska man dock avstå och ta det lugnt. Sen mot slutet av graviditeten är ju magen i vägen så man inte kan lyfta ergonomiskt och om man har foglossningsbesvär osv så blir de värre av tunga lyft.Kroppen säger ifrån om du anstränger dig för hårt med. Jag har lyft som vanligt (jobbar innom vården) hela graviditeten fram tills 8onde månaden.
    Är det inte så att man lättare får foglossning om man bär tungt mycke?
  • smurfen08

Instämmer med VitaBlomman. jag frågade min BM om tunga lyft och hon sa att man kan råka ut för framfall om man lyfter tugnt "fel" - tex bära flyttkartonger eller liknande där man kanske inte tänker på hur man bär.

Jag är i vecka 32 och har tränat med PT under hela graviditeten och då lyft tungt men gör det då på rätt sätt. Att träna ryggmuskler är jättebra under graviditet och förlossning.

• smurfen08

Ska kanske tillägga att framfall är kanske inte så vanligt...

• smurfen08

Kan snarare vara tvärtom sa min PT.

Licens To Kiss skrev 2009-11-23 12:59:38 följande:

• Licens To Kiss
    smurfen08 skrev 2009-11-23 13:02:59 följande:
    Kan snarare vara tvärtom sa min PT. Licens To Kiss skrev 2009-11-23 12:59:38 följande:
    Ok! Ja, jag har ju burit tungt utan att få foglossning men vissa får ju redan i vecka 12 så jag tänkte om de har med de och göra. Att man får rygg problem när folk säger att man inte ska bära tungt.
  • smurfen08

Jag har lyft tungt med min PT och är nu i vecka 32 och jag har inte fått problem med foglossning (peppar peppar) men om man får ont så ska man ju inte fortsätta

Har däremot kört mkt spinning och det är ju bra/förebyggande mot foglossning så det kanske är därför

• LilaRos

Licens To Kiss skrev 2009-11-23 12:59:38 följande:

Asså har man foglossning så blir den ju värre av att man bär tungt och gör asymetriska rörelser osv.
    Om jag bör tunga matkassar hem från bytiken så kan jag känna av foglossningen mer på kvällen än vanligt... Men tidigt i graviditeten så tror jag inte att bära tungt kan göra att man får foglossning tidigare.. Men jag vet inte
  • LilaRos

Ligger man bara på soffan som gravid utan att anstränga kroppen så försvinner ju alla muskler.
    Man ska inte sluta använta kropen bara för att man är gravid...

• bosmina

Jag har väl fått uppfattningen att det mest är om man lyfter tungt som man inte brukar göra så att man kanske inte tänker på att lyfta rätt. Ryggen får ju tillräckligt med påfrestningar ändå framöver i graviditeten, så det kan ju vara onödigt att fixa rygggskott från början...

• 4blommor
    RMM skrev 2009-11-23 12:46:50 följande:
    Undrar varför man ej ska lyfta tungt som nygravid? Vad kan hända? Jobbar i vården så min vardag innebär tunga lyft. Är dessutom mitt uppe i en flytt.
    Moderkakan kan lossna! Det är farligt för båda barn o mamma.

Jag bar min flicka hela min 2:a graviditet o vid förlossningen blödde jag. Detta tydde på att det lossnat bitar från moderkakan. Så jag hade tur. Men har man otur kan moderkakan lossna helt! Det är under graviditeten.. i början är jag osäker om samma gäller. Däremot kan du lätt få missfall om du bär tungt!
  • 4blommor

Sedan är det troligtvis som de andra tjejerna säger oxå. Men jag talar bara av erfarenheter o av vad jag hört från andra gravida o mammor!

• Fotavtryck

Om man är van med tunga lyft o inte har nån historik av mf så är det ingen fara att fortsätta med det så länge det känns ok. Men man ska inte börja med nya saker under början av grav.

• 4blommor

Såg att du skrev nygravid.. Men hehe, då har jag berättat om lite överkurs..:P

• Fotavtryck
    4blommor skrev 2009-11-24 21:19:12 följande:
    Däremot kan du lätt få missfall om du bär tungt!
    Är man van med tunga lyft sedan innan grav. så finns det inga belägg för att tunga lyft orsakar mf. Har haft flera mf, och alla läkare o bm som jag har varit på säger alla samma sak. Det har inte med att jag har lyft tungt.

Sedan har man ingen moderkaka i början utan gulsäcken som försörjer fostret.

Till 90% vet man inte vad ett mf beror på utan det bara händer. Så lev här o nu så som det passar dig. (ja förutom alkohol tobak o sv) Du fattar vad jag menar.

Kram o försök släpp oron.
  • 4blommor

Alla får olika råd ;)

TS: Som de flesta sagt, gör som det känns bäst för dig, men rådfråga gärna en sköterska. Många säger dock att man inte ska lyfta för tunga saker! Njut av graviditeten =)

Svar på tråden Varför ska man ej lyfta tungt?