Varför ska man ej lyfta tungt?
Undrar varför man ej ska lyfta tungt som nygravid? Vad kan hända? Jobbar i vården så min vardag innebär tunga lyft. Är dessutom mitt uppe i en flytt.
Undrar varför man ej ska lyfta tungt som nygravid? Vad kan hända? Jobbar i vården så min vardag innebär tunga lyft. Är dessutom mitt uppe i en flytt.
För att ryggen ska sparas till sista veckorna i graviditeten. Är inge skoj och ha ont när man fortfarande behöver vara aktiv.
Det har jag aldrig hört... Har man en normal graviditet så ska det inte vara någon fara alls.
Har man blödningar så ska man dock avstå och ta det lugnt.
Sen mot slutet av graviditeten är ju magen i vägen så man inte kan lyfta ergonomiskt och om man har foglossningsbesvär osv så blir de värre av tunga lyft.
Kroppen säger ifrån om du anstränger dig för hårt med. Jag har lyft som vanligt (jobbar innom vården) hela graviditeten fram tills 8onde månaden.
Instämmer med VitaBlomman. jag frågade min BM om tunga lyft och hon sa att man kan råka ut för framfall om man lyfter tugnt "fel" - tex bära flyttkartonger eller liknande där man kanske inte tänker på hur man bär.
Jag är i vecka 32 och har tränat med PT under hela graviditeten och då lyft tungt men gör det då på rätt sätt. Att träna ryggmuskler är jättebra under graviditet och förlossning.
Ska kanske tillägga att framfall är kanske inte så vanligt...
Kan snarare vara tvärtom sa min PT.
Licens To Kiss skrev 2009-11-23 12:59:38 följande:
Jag har lyft tungt med min PT och är nu i vecka 32 och jag har inte fått problem med foglossning (peppar peppar) men om man får ont så ska man ju inte fortsätta
Har däremot kört mkt spinning och det är ju bra/förebyggande mot foglossning så det kanske är därför
Licens To Kiss skrev 2009-11-23 12:59:38 följande:
Ligger man bara på soffan som gravid utan att anstränga kroppen så försvinner ju alla muskler.
Man ska inte sluta använta kropen bara för att man är gravid...
Jag har väl fått uppfattningen att det mest är om man lyfter tungt som man inte brukar göra så att man kanske inte tänker på att lyfta rätt. Ryggen får ju tillräckligt med påfrestningar ändå framöver i graviditeten, så det kan ju vara onödigt att fixa rygggskott från början...
Sedan är det troligtvis som de andra tjejerna säger oxå. Men jag talar bara av erfarenheter o av vad jag hört från andra gravida o mammor!
Om man är van med tunga lyft o inte har nån historik av mf så är det ingen fara att fortsätta med det så länge det känns ok. Men man ska inte börja med nya saker under början av grav.
Såg att du skrev nygravid.. Men hehe, då har jag berättat om lite överkurs..:P
Alla får olika råd ;)
TS: Som de flesta sagt, gör som det känns bäst för dig, men rådfråga gärna en sköterska. Många säger dock att man inte ska lyfta för tunga saker! Njut av graviditeten =)