• Kindibary

Lyckas med pajskalet, hur?

Jag är värdelös på att lyckas med pajskalet till matpajer.
    Någon som har ett bra recept eller tips?

Hade tänkt bjuda på buffé med bl.a paj och vill skära ut tårtbitar så man lätt kan ta en bit utan att de smular itu. Men hur?!

• Svar på tråden Lyckas med pajskalet, hur?
  • 242

jag kör på denna,funkar alltid.

räcker till normalstor paj,ca 20-25cm diameter..

deg:
    3dl vetemjöl
    125margarin
    3mks kallt vatten (på känn)
    1 ägg om man vill ha den mer frasig

200-225c
    tills skalet är gyllenbrunt...
    nagga degen/skalet så den ej drar ihop sig.

Ja,jag har dyslexi..
  • SARA 10
    242 skrev 2009-11-25 13:21:09 följande:
    jag kör på denna,funkar alltid.räcker till normalstor paj,ca 20-25cm diameter..deg: 3dl vetemjöl125margarin3mks kallt vatten (på känn)1 ägg om man vill ha den mer frasig
    200-225ctills skalet är gyllenbrunt...nagga degen/skalet så den ej drar ihop sig.
    Dum fråga med vad menas med att nagga degen?
  • BuoBä

Med nagga menar man att man pickar i degen med en gaffel så det blir små hål. Då håller degen formen bättre.

• SARA 10
    BuoBä skrev 2009-11-26 11:23:46 följande:
    Man pickar alltså i pajskalet _innan_ man gräddar det.
    Ok! Tack, skall det bli lite hål alltså?
  • marienna

Vill du ha en lite mindre fet deg så är det här ett jättebra recept:

75 g margarin
    2 1/2 dl vetemjöl (gärna fullkornsvetemjöl)
    Mixa detta i en matberedare och blanda sen i 3/4 dl Kesella lätt. Mixa ihop till en deg.

Låt vila i kyl ca 30 min. Tryck ut i en pajform, nagga degen, och förgrädda pajskalet i ugn ca 10 min 200 grader. Sen har du i en god fyllning ex hackade oliver / soltorkade tomater, fetaostbitar och färsk tomat. Och häller på en äggstanning på 2 ägg och 2 dl mjölk, salt,peppar, paprika och ställer in i ugn ca 30 min.

• Godisunge

Kanon tips om man vill ha en magrare pajdeg:
    100g kokt riven potatis
    knapt 50 g smör
    ca 3 dl mjöl (gärna både grovt och vetemjöl)

• BuoBä

SARA 10 skrev 2009-11-26 12:47:26 följande:

Ok! Tack, skall det bli lite hål alltså?
    Ja det blir ju små hål, stora som gaffelns piggar. Jag pickar kanske 10-12 gånger utspritt över botten på en normal pajform.

Om man inte naggar kan man ha oturen att hela botten blir en enda stor blåsa i ugnen. Då blir skalet ojämnt gräddat, och kanterna kan halka ner. Har man otur går inte blåsan ner när man tar ut pajskalet och så får man knappt rum med fyllningen.
  • SARA 10
    BuoBä skrev 2009-11-26 13:27:12 följande:
    SARA 10 skrev 2009-11-26 12:47:26 följande:
    Ja det blir ju små hål, stora som gaffelns piggar. Jag pickar kanske 10-12 gånger utspritt över botten på en normal pajform.Om man inte naggar kan man ha oturen att hela botten blir en enda stor blåsa i ugnen. Då blir skalet ojämnt gräddat, och kanterna kan halka ner. Har man otur går inte blåsan ner när man tar ut pajskalet och så får man knappt rum med fyllningen.
    Så bra tack
Svar på tråden Lyckas med pajskalet, hur?