• monne1

Inhalationsmask för katt?

Min katt har astma och har gått på kortison och bronkvidgande mediciner i ett par år. Veterinären sa att jag kanske skulle testa en andningsmask så att katten får inhalera in medicinen, ska tydligen vara skonsammare än tabletter. Är det någon som har prövat ett sådan på sin katt? Till saken hör också att katten är väldigt nervös vid en veterinärsundersökning och hyperventilerar, så jag vet inte om en sådan mask skulle fungera på honom. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Inhalationsmask för katt?
  • lennartsdotter

Jag har ingen erfarenhet själv, men jag tycker absolut att du ska prova. Det är mycket skonsammare med inhalering än tabletter. Eftersom man vid inhalation behandlar det drabbade området direkt behöver man en mycket lägre dos än om man ger tabletter. Kortisontabletter leder ofta till diabetes vilket i sig kan vara besvärligt att behandla.

Av vad jag har läst är det lättare än man tror att få katten att acceptera masken. Hemma lär ju inte katten vara lika stressad som den är hos veterinären och med lite godis och träning går det säkert.

Har ni möjlighet att låna hem en mask av veterinären tro?

• monne1

Jag frågade veterinären om det inte gick att låna en mask men det gjorde det inte för man kan bara använda en mask till en och samma katt.

Var har du läst om att det är lättare än man tror att få katten att acceptera andningsmask? Har googlat lite men hittar inget om andningsmask till katter.

• reserverad

Min katt använder en mask och det är inga problem. Visst, första 5-6 dagarna så var det väl lite si och så men vi tog det i hans takt och nu sitter han bara där och väntar tills vi är klara. Jag tror inte att du kommer att ha några större problem såvida du inte har en elak katt som du inte kan hantera.

Du får gärna fråga mer specifikt om det du vill veta. Men köp en mask du för det är bättre än att proppa i katten tabletter.

• lennartsdotter
    monne1 skrev 2009-11-27 10:28:21 följande:
    Jag frågade veterinären om det inte gick att låna en mask men det gjorde det inte för man kan bara använda en mask till en och samma katt. Var har du läst om att det är lättare än man tror att få katten att acceptera andningsmask? Har googlat lite men hittar inget om andningsmask till katter.
    Jag hänger en del på amerikanska kattforum och i USA har man länge använt inhalationsmask som standard till astmatiska katter och det verkar vara väldigt ovanligt att man inte lyckas få katten att acceptera masken.
Svar på tråden Inhalationsmask för katt?