• Josse K

Tips på hemmagjord mat 5-6mån

Hej!!

Det vore toppen om ni kunde ge mig bra recept på mat till minst 5 månader och uppåt. Min kille är 5 1/2 mån nu och äter med god aptit så jag kör ett helt mål mat nu på em.
    Har köpt färdiga burkar hittills men känner att det är dags att göra lite eget med.

Kan man förresten frysa i de glasburkar man har sen innan??
    Tack på förhand =)!

• Svar på tråden Tips på hemmagjord mat 5-6mån
  • Mamma till 2 kottar

jag frös in i glasburkar til dottern och det funka bra.
    ant tar du undan lite mat när du lagar till er innan du saltar, lite örtkrydda skadar ju inte. eller

kolla in lagabarnmat.se eller googla på barnmat så får du upp massa olika sidförslag.
    lycka till

• cirkel

Jag brukar koka allt i samma kastull med ganska lite vatten och mixa ihop, så blir det bra barnmat.
    Tex
    potatis, lite lök, kycklingfilé och morot, olja
    potatis, fisk, purjolök, squach och ev ägg, olja
    potatis, palsternacka, kålrot, morot, kött, olja

Det är enklast med potatis tycker jag, men det funkade med pasta också.
    Testa dig fram vad din lille kille tycker om.
    Majs, ärtor, paprika...

• Josse K

tack =)!

jaså det går bra att använda olja?? funkar det med vanlig matolja tror du??

• cirkel

Josse: Jag använder rapsolja eller flytande margarin. använd en nyttig olja.

• BabyJia

Jag gjorde i em kycklingfile med potatis å palsternacka, kryddade me dill å lite vitlök. Blandade allt ihop i matberedaren med osaltat smör. Jag portionera de i glasburkar, blev som 3 portioner å som jag ställde i frysen förutom en som hon ska få imorrn. Konsistensen blev lite tjock, så jag kommer blanda i lite ersättning innan hon får maten.

• BabyJia

Jo, kom ju på att jag gjorde äpplemos oxå. Tog två äpplen å dela smått å koka de i nåra min. Lät de va kvar lite av spadet å mosa sen äpplebitarna å hade även i lite kanel, la över moset i istärningsfack å la även de i frysen.

Ska bli intressant å se om dottern tycker om nåt av de jag har lagat idag.

• Josse K

OK =) äppelmos låter smaskigt för dem, det får jag pröva.

Jag har gjort två olika mål och Nils gillar båda.

Potatis, palsternacka, morot + kokt köttfärs med persilja i vattnet.

Potatis, palsternacka, morot + benfrkotlett med lagerblad och vitpepparkorn i vattnet.

Sen körde jag det med lite av vattnet i mixern. Blev 4 port av varje. Jag har med i osaltat smör innan servering =).

• ELLEoClara

Min tjej gillar:

potatis
    kyckling
    majs
    broccoli
    persilja

spagetti
    köttfärs
    morot
    tomat/ tomatpure
    vitlök
    oregano

• Josse K
    ELLEoClara skrev 2009-11-25 21:40:44 följande:
    Min tjej gillar:potatiskycklingmajsbroccolipersiljaspagettiköttfärsmorottomat/ tomatpurevitlökoregano
    hur gammal är din flicka??

måste även fråga hur ni gör med vitlöken?? Nils är ju 5,5 mån, kan han äta det?
  • ELLEoClara

Min tjej är 6 mån.
    Vitlök är helt ok, det sägs att smaken av vitlök går över i fostervattnat och bröstmjölken så därför gillar många bebisar det, med måtta så klart.
    Du kan använda alla kryddor utom salt och kryddblandningar med salt som ex. citronpeppar, grillkrydda.

• trollet1985

jag har frusit in maten i muffinsformar av silikon. när maten e frusen tar ja bort formen o lägger all mat av samma sort i en påse.
    Har precis börjat introducera kött, lite feg, så de gjorde ja i isfack. bara o ta en o blanda ihop med en "muffinsform" mat.

har bara gjort pureer än, majs, brockoli (?) o morotspure. testade även o mixa ris ida, de va lite knöligt ;)

• Josse K

Häromdagen gjorde jag:
    pasta, palsternacka, morot, lök, köttfärs, oregano och tomatkross. det tyckte Nils om supermkt!

däremot blir det ju inte slät pure som med potatis utan klumpig, blev ris det med??

fast han åt på lika bra ändå så då kvittar det väl??

Svar på tråden Tips på hemmagjord mat 5-6mån