• Amora Branca Sylvestre

Fördomar om jackmärken - vad tycker ni?

Idagens samhälle så verkar det som om att man ofta bedöms efter vilket märke man har på sig. Nu så här i vinter dig så är det jackorna som skall fram.

Vilken jacka signalerar vad?

Everest
    Canada Goose
    Peak Performance
    Fjällräven
    Haglöfs
    Tenson
    Tierra
    The North Face
    Marmot
    Arcteryx
    Klättermusen
    Bergans
    Norrøna
    Didrikssons 1913
    Helly Hansen
    Moncler
    Patagonia
    Millet
    Barbour
    Mountain Works
    McKinley
    8848
    Northbrook
    Burton
    Firefly
    2117 of sweden.

Ni behöver inte svara på alla märken ifall ni inte känner till dem.

Eller om jag nu glömt något märke så skriv gärna upp det.

• Svar på tråden Fördomar om jackmärken - vad tycker ni?
  • ester

Jag har en Odd Molly vinterjacka. Köpt för att det var en av få som gick över min mage (gravid i v.39).

• lokisse

fjälräven haglövs och hh tycker jag käns som genuina märken som folk har för att dom är ute i skog och mark.
    peak canadagoos och northfase käns mer som kolla pa mig jackor.

snorkrakornas barn heter snorungar
  • mammaNena

skiter i vad andra har på sig och vill att andra skiter i vad jag har på mig! Skulle själv vilja ha en canada goose jacka, men det fick jag ju läsa mig till att då e man nån stureplans nörd som stannat år 05 !?! (har dock aldrig varit på/i stureplan) Vill ha en sån för jag gillar modellen.

• Mrs Winter

Är det ett "måste" att ha en av dessa jackor?

• Amora Branca Sylvestre

Mrs Winter skrev 2009-11-23 15:04:59 följande:

Är det ett "måste" att ha en av dessa jackor?
    Naturligtvis inte, det går lika bra med H&M.
  • Stårschan

Märklig fråga. Det beror väl på var man ser dessa jackor. Rätt sak på rätt plats (riktigt varm vinterjacka i fjällan - stadsjacka i stan) är väl A och O tycker jag. Märken som Klättermusen, Marmot och Helly Hansen ( och fler också , men du hade ju raddat upå så vansinnigt MÅNGA!) signalerar prylbögsfriluftsmänniska för mig.

Snart är det jul! Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet! (?!?)
  • Saaaraa

Fjällräven och goose är ju största "titta på mig"-jackorna här i sthlm tycker jag(bland yngre personer)

Visst ha på er vad ni vill, men när man köper en falsk jacka av något av de märkena så tycker jag att det är lite konstigt. Speciellt när det är uppenbart att jackan inte är äkta. En fjällräven som är platt istället för jättefluffig, ja det är inte snyggt och varför man har den vet jag inte.

Jag hade själv en fjällräven för att den var så varm och gosig, men den åkte ut efter en vinter för att alla helt plötsligt hade dessa jackor. Så himla tråkigt när alla har samma.

• lokisse
    Saaaraa skrev 2009-11-23 15:15:12 följande:
    Fjällräven och goose är ju största "titta på mig"-jackorna här i sthlm tycker jag(bland yngre personer) Visst ha på er vad ni vill, men när man köper en falsk jacka av något av de märkena så tycker jag att det är lite konstigt. Speciellt när det är uppenbart att jackan inte är äkta. En fjällräven som är platt istället för jättefluffig, ja det är inte snyggt och varför man har den vet jag inte. Jag hade själv en fjällräven för att den var så varm och gosig, men den åkte ut efter en vinter för att alla helt plötsligt hade dessa jackor. Så himla tråkigt när alla har samma.
    fast det är ju en skum inställning tycker jag .. typ jag tyckte om min jacka men alla andra hade en sa jag ville inte ha den mer...
    jag har en fjälräven fran 1975 tror jag den är sa fin (helt utan dun)
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Stårschan
    Saaaraa skrev 2009-11-23 15:15:12 följande:
    Fjällräven och goose är ju största "titta på mig"-jackorna här i sthlm tycker jag(bland yngre personer) Visst ha på er vad ni vill, men när man köper en falsk jacka av något av de märkena så tycker jag att det är lite konstigt. Speciellt när det är uppenbart att jackan inte är äkta. En fjällräven som är platt istället för jättefluffig, ja det är inte snyggt och varför man har den vet jag inte. Jag hade själv en fjällräven för att den var så varm och gosig, men den åkte ut efter en vinter för att alla helt plötsligt hade dessa jackor. Så himla tråkigt när alla har samma.
    Märkligt inställning. Snacka om att vara märkesfixerad när man dissar en skön och SVINDYR jacka bara för att "alla andra har en". Sånt får mig att koka. Varför skulle det spela roll om märket är äkta eller inte om man ändå bara ska ha den för att sticka ut? Sy din egen jacka om du nu ska vara så jäkla speciell!
  • Saaaraa

Jag skulle aldrig köpa en sån jacka själv för dessa pengar, fick den av min syrra eftersom att den var för liten för henne. Visst var den skön och framför allt varm! Men när man ser en sån i varje hörn, så nej tack.

Nu har jag en "vanlig" jacka från HM, och jag känner mig mer bekväm i den.

Hade jag bott i norrland, eller någon annanstans där man behöver en riktigt varm jacka hade jag säkert prioriterat att vara varm istället för att inte behöva se ut som alla andra. Här behöver man inte en tjock fjällräven för att hålla sig varm. Skulle aldrig köpa en sån själv.

• Themis

"Orka" får bli mitt fjortissvar...för många märken och jag skulle inte känna igen de flesta ändå...

• Stårschan
    Saaaraa skrev 2009-11-23 15:39:52 följande:
    Jag skulle aldrig köpa en sån jacka själv för dessa pengar, fick den av min syrra eftersom att den var för liten för henne. Visst var den skön och framför allt varm! Men när man ser en sån i varje hörn, så nej tack. Nu har jag en "vanlig" jacka från HM, och jag känner mig mer bekväm i den. Hade jag bott i norrland, eller någon annanstans där man behöver en riktigt varm jacka hade jag säkert prioriterat att vara varm istället för att inte behöva se ut som alla andra. Här behöver man inte en tjock fjällräven för att hålla sig varm. Skulle aldrig köpa en sån själv.
    Då förstår jag. Man råder ju inte över vad man får i present. (Så nu tycker jag att din syrra är konstig istället... Eller så utgår jag ifrån att hon gick upp väldigt mycket och väldigt snabbt i vikt. Ja. Så måste det ha varit)
  • lillie

Ser jag någon som har en, i mitt tycke, riktigt snygg jacka så kan jag tänka att en sån skulle man kanske ha. I annat fall bryr jag mig inte vad folk har för jackor.

• Amora Branca Sylvestre
    Themis skrev 2009-11-23 15:42:13 följande:
    "Orka" får bli mitt fjortissvar...för många märken och jag skulle inte känna igen de flesta ändå...
    Det är därför du inte behöver svara på alla.
  • Themis

Amora: Jeg känner mig förbi stadiet jackor. Börjar bli gammal.

Jag är mer på stadiet kvalitet på vigselring alternativt herrklocka samt bil om det nu är plånboksmätning man ska ägna sig åt.

• Stårschan
    Themis skrev 2009-11-23 17:16:52 följande:
    Amora: Jeg känner mig förbi stadiet jackor. Börjar bli gammal. Jag är mer på stadiet kvalitet på vigselring alternativt herrklocka samt bil om det nu är plånboksmätning man ska ägna sig åt.
    Jaså - kan man bli så gammal? Jag skulle inte klara mig en dag utan jacka!{#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Fördomar om jackmärken - vad tycker ni?