• Anonym (6666)

Avsäga sig faderskapet

Min pappa har aldrig funnits för mig. Inte ringt någon födelsedag eller något.
    Klart jag har saknat att ha en pappa under min uppväxt.
    När jag var 17 hörde han av sig och gav mig falska förhoppningar om att allt skulle bli bättre nu och han skulle skärpa sig.

Han gav mig falska förhoppningar och jag trodde på honom:

Har inte hört ifrån honom på 3 år nu men idag tog jag tjuren vid hornen och ringde och frågade hur han skulle ha det?

Nu ska han prata med sin advokat och bla bla bla och avskriva sig som pappa. Men han har skrivit på faderskaps papperna och dom har jag. Kan han säga upp det?

Jag är idag 21 år och han är rik som en knös, jag hatar han över allt annat på hela jorden och vill bara att han ska försvinna så jag kan leva loppan med hans pengar. Låter jävligt elakt men han har förstört mig och mitt liv med alla hans kränkande ord i hur dum i huvudet jag är.

• Svar på tråden Avsäga sig faderskapet
  • Anonym

Nej, han kan inte säga upp sitt faderskap. Han kommer att vara din pappa till den dag han dör och då kommer du att ärva.

Jag kan absolut förstå din bitterhet, men försök komma över den för din egen skull. Det är du själv som blir värst lidande av att vara bitter. Eller som någon klok människa uttryckte sig:

"Att vara bitter är som att ta gift när man vill att någon annan ska dö"

• Gladabarnensmamma

Har han funnits där eller inte? Du säger att han aldrig hört av sig men ändå lyckats förstöra dig & ditt liv med kränkande ord... jag förstår inte.
    Det låter som du bara vill ha hans pengar. Skit i dom och skit i din pappa, skaffa dig ett eget liv istället.

• Reglementet

Äh, du kommer få pengarna, det kan du glädja dig åt iaf. Sen kan du pissa på hans grav.

• linjes

Nää han kan inte avsäga sig faderskapet

• Menhir

Även om det är förbannat svårt - förlåt honom för att han varit en skitstövel. Förlåt honom för DIN EGEN skull, för att du ska kunna sluta tänka på honom och radera honom ur ditt liv och gå vidare.

Du behöver inte ha någon kontakt med honom mer och du kan ju se det som en bonus att han ev efterlämnar sig ett arv (du kan ju skänka bort det om du vill till något ändamål han skulle ogilla).

• Anonym (6666)
    Gladabarnensmamma skrev 2009-11-23 17:13:24 följande:
    Har han funnits där eller inte? Du säger att han aldrig hört av sig men ändå lyckats förstöra dig & ditt liv med kränkande ord... jag förstår inte.Det låter som du bara vill ha hans pengar. Skit i dom och skit i din pappa, skaffa dig ett eget liv istället.
    Nä han lovade mamma att finnas där och ställa upp när hon vart gravid. Hon trodde honom och efter någon vecka var han som bortblåst med dolt nummer och dold adress. Vet inte hur det gick till men när jag var 2 hittade hon honom så han kom hit och hälsade på och skrev på faderskapstestet. Efter det var han som bortblåst igen.

När jag var 17 hörde han av sig och sa att han ville träffa mig så han kom hit över en helg. Han lovade att ställa upp nu och han hade börjat sett allt från en annan vinkel då hans pappa (min farfar) dött. Att man måste ta vara på det lilla man har.

Efter det mötet så hörde han av sig ganska ofta för att kolla hur det var och såna saker.

Sen går det 3 år och jag hör inte från honom fast han lovat, han svarar varken på telefonen eller på sms.^

Tror du det är lätt för mig att bli så jävla lurad som jag vart? Och att växa upp utan pappa fast veta att han ändå finns men tänker med arslet? Och gör som han vill.

Man är faktiskt 2 om att göra ett barn!!
  • Anonym

Ja, man är två om att göra ett barn. Och så som han gjorde är inte ok. Men jag tror inte det hjälper dig att gå runt och vara bitter och arg på honom. Han ville förmodligen inte ha barn men din mamma valde att behålla dig vilket var bra givetvis. Men är inte så lätt att älska ett barn som man dels inte vill ha, och dels har träffat två gånger på 17 år.

Sen ser jag inte riktigt hur det skulle vara samma sak att säga att du är värdelös som att inte ställa upp och finnas där. Klart du kanske känner dig värdelös då, men det är ju inte alls säkert att han tycker så.

Anonym (6666) skrev 2009-11-23 17:18:56 följande:

Nä han lovade mamma att finnas där och ställa upp när hon vart gravid. Hon trodde honom och efter någon vecka var han som bortblåst med dolt nummer och dold adress. Vet inte hur det gick till men när jag var 2 hittade hon honom så han kom hit och hälsade på och skrev på faderskapstestet. Efter det var han som bortblåst igen. När jag var 17 hörde han av sig och sa att han ville träffa mig så han kom hit över en helg. Han lovade att ställa upp nu och han hade börjat sett allt från en annan vinkel då hans pappa (min farfar) dött. Att man måste ta vara på det lilla man har. Efter det mötet så hörde han av sig ganska ofta för att kolla hur det var och såna saker. Sen går det 3 år och jag hör inte från honom fast han lovat, han svarar varken på telefonen eller på sms.^ Tror du det är lätt för mig att bli så jävla lurad som jag vart? Och att växa upp utan pappa fast veta att han ändå finns men tänker med arslet? Och gör som han vill. Man är faktiskt 2 om att göra ett barn!!
  • nika

Man kan inte avsäga sig ett fastställt faderskap. Han är din biologiska pappa vilket innebär att du kommer att ärva honom. Några pengar fram tills dess kan du inte vänta dig då de isf skulle vara frivilliga gåvor. Han kan dock ordna det så att det inget finns att ärva genom att skriva allt exempelvis på sin partner, men det är ju också lite riskabelt om förhållandet spricker.

• Anonym
    Reglementet skrev 2009-11-23 17:15:00 följande:
    Äh, du kommer få pengarna, det kan du glädja dig åt iaf. Sen kan du pissa på hans grav.
    Det är inte säkert. Han kan välja att bränna varje öre medan han lever.
  • Gladabarnensmamma

Om det kan vara till ngn tröst så kan jag säga att vissa pappor mår man bättre utan.
    Har själv vuxit upp med en alkoholiserad & bankrupt pappa som tvingat oss att hälsa på hos honom bara för att jävlas med min mamma & propsa på sin rättighet som förälder. Han har ignorerat mig precis när det behagat honom och kommit krypande när han behövde mat/pengar & spelat på skuldkänslor. Han har hotat med att skjuta sig om jag inte hälsade på (då var jag 6 år).

Välkommen till livet som vuxen - på gott och ont. Nu är det du som har ansvar för hur du mår och du väljer själv vilka du ska låta såra dig. Acceptera att du inte har någon pappa och vägra låta hans sätt påverka dig. Bryt all kontakt och glöm honom för alltid.

• Anonym (6666)

Nä han har redan satt det mesta av sina pengar på ett konto i Dubai. Pengarna spelar inte sån stor roll egentligen. Men jag ska ändå stå kvar som hans unge så han får ångest. Som sagt, han verkar ju inte kunna göra något åt saken vilket känns skönt.

Sen att han har en ny fru och att jag har två småsyskon som inte ens vet om mig känns ju också kul!

• Anonym

Lilla flicka allt som det var inträffat dig är inte ovanligt och din mamma har en viktigt roll och ansvar i ditt liv., men man kan inte tvinga en man att älska ett barn oavsett allt ......älskade han din mamma eller inte, ville han barn med henne eller inte, osv.... Gå vidare i ditt liv och hans pengar är faktis HANS pengar

Svar på tråden Avsäga sig faderskapet