• Naquadria

Dottern kissar plötsligt väldigt ofta - vad göra?

Min dotter har sedan någon vecka börjat kissa väldigt ofta. Vi pratar om upp till 4 ggr per timme! När vi var på gympa igår fick vi gå och kissa 3 ggr på 40 minuter. Vi har kollat urin och blod på BVC men de kunde inte se några konstighter, så det är säkert psykologiskt. Ytterligare ett tecken på det är att hon kan sova hel natt utan att kissa. Vi har en bebis på 2 månader och kanske kan det bero på den omställning detta innebär för familjen? Hon kan själv inte förklara varför hon är så kissnödig hela tiden.

Det gör väl inte jättemycket att hon kissar så ofta, men det är svårt att göra något utanför huset/dagis om hon blir kissnödig så fort vi går någonstans. Det är inte så gott om toaletter på ICA, lekparker, osv.

Har någon varit med om något liknande? Hur skulle ni agera? Ska vi bara vänta och se vad som händer?

• Svar på tråden Dottern kissar plötsligt väldigt ofta - vad göra?
  • Joico

Kissar hon mycket varje gång eller lite? Dricker hon mycket?

• Naquadria

Oftast kissar hon bara en liten skvätt, men ibland mer. Hon dricker normalt tycker jag.

• Cissan73

Hej!
    Vi har samma besvär med vår dotter, hon är 4½ år. För cirka 2 månder sedan började hon kissa ofta, hon kan kissa 4 gånger i timmen utan problem då hon är hemma, men det kommer inte särskilt mycket varje gång. På nätterna är det däremot inget problem, hon sover hela nätterna utan att behöva kissa. Vi har även varit och tagit urinprov för att se om hon har uvi, men det hade hon inte. På dagis kissor hon också ofta men de tror bara att det är en fix grej just nu, men man blir ju lite orolig att något är fel på henne.

Jag vet inte heller om man ska agera och göra något. Imorse så hann hon med att kissa två gånger på 30 minuter innan vi gick till dagis och så fort vi kom fram så skulle hon kissa där. Då sa jag faktiskt att magen inte mår bra när man kissar så ofta så då gick hon inte på toa, men jag vet inte om det är rätt sätt. Ska man kanske bara låta det vara och hoppas att det går över eller vad gör man?

• Naquadria

Då finns det alltså fler som gör som min dotter.

Just nu väntar vi bara och ser vad som händer.

Fler med erfarenhet av detta?

• Emmli 84

Har du sagt åt henne att sitta en lite stund extra på toaletten? Det låter som hon vore stressad. Att hon inte kissar klart utan bara släpper det värsta trycket. Så länge hon inte dricker mycket, kissar mycket varje gång och kan hålla sig hela natten behöver du nog inte vara orolig. Men försök få henne att kissa klart så att det inte bara blir småskvättar. Hon kanske kan sitta ensam en lite stund med dörren stängd, läsa en bok eller nåt annat så att hon inte känner att hon har bråttom ut till lek.

• Pensée

Samma här.... Min dotter på snart 6 år har börjat kissa hur ofta som helst. Hon har inte ont i magen och ingen sveda. Tycker nästan det verkar lite "nervöst", som tvångstankar. Kanske ngt som är typiskt för åldern?

• Naquadria

Emmli - din ide kan var värd att prova. Vet inte om jag kan få henne att sitta kvar längre, men jag ska testa.

Svar på tråden Dottern kissar plötsligt väldigt ofta - vad göra?