Hm, det jag gjort mest för att träna bort min nervostitet är att försöka låta bli att tänka på det jag ska göra i förväg (alltså minuterna/timmarna innan). Jag trycker bort de nervösa tankarna/känslorna. Jag tillåter mig inte att bli nervös, helt enkelt.
Försök ta på dig en roll där du inte är en person som blir nervös att tala inför en grupp.
Sen brukar jag försöka få det överstökat så fort som möjligt. Är det t ex flera som ska tala, så ser jag till att tala först (om det är möjligt).
Jag brukar försöka tänka på att det faktiskt är människor som sitter och lyssnar, oftast folk man känner dessutom. Försök se det som att du pratar med dina vänner, och inte en grupp.
Dessutom brukar säkert åtminstone 70% av de som lyssnar vara hyfsat ointresserade. Det kan man märka när man försöker att titta dem i ögonen. Trist, men sant.
Jag har dock inte ett yrke som kräver att jag talar inför grupp. Men jag hade det förut, och under ens skoltid blev det ju även mycket sådant.
Då och då hamnar man ju ändå i situationer då man måste tala inför en grupp, och då brukar jag tillämpa de "knepen", om man nu kan kalla det för knep.
Hoppas det kanske gav något tips. Lycka till framöver!