kan en infektion i en tand/käken gå över av sig själv??
Jag fick infektion i en tand i helgen. Igår märkte jag att halva underkäken är öm.
Kan det gå över av sig själv eller måste jag äta pencillin?
Jag fick infektion i en tand i helgen. Igår märkte jag att halva underkäken är öm.
Kan det gå över av sig själv eller måste jag äta pencillin?
Det beror ju på vart den sitter.
Ibland får jag infektioner i tandköttet runt mina visdomständer o då läker det ut av sig själv. Andra kan få djupare infektioner alternativt att man har en kavitet med karies i tanden som är grunden till infektionen o värken o då kan man ju behöva åtgärda.
Finns ju något du kan skölja med som finns att köpa på apoteket brun flaska med grön kork( bra beskrivning va) tror den heter hexidin eller något liknade det är bakteriedödande. Blev jag rekomnederad av tandläkaren när jag fick ont någon gång o ja det gick över med det..
finns även ngt som heter corsodyl som är jättebra att skölja med receptfritt på apoteket. Fick det av min tandläkare när jag hade inflammation men behövde inte antibiotika
Om din körtel på halsen blir svullen behöver du antibiotika. Men om den inte är det så kan du testa att badda med ex Corsodyl. Jag brukar ta en sån där doseringsspruta och försöka spruta in under tandköttet samt badda med indränkta bomullstussar. Sedan sköljer jag munnen med det också. Då har det försvunnit efter några dagar. Men gå inte med det för länge, det kan gå upp i käkbenet.
jag börjar se ut som om jag fått stroke på höger mungipa .... jag har mailat min tandläkare om medicin men hon kanske inte jobbade idag.