• Baba Screetch

Torka apelsiner/clementiner.. HUR???

Jag tänkte göra en dörrkrans till jul, och vill dekorera med bla torkade skivor av apelsin eller clementin...

Hur torkar man dessa? Genom att skiva upp dom o lägga dom i köket tex på tork?
    Eller ska de torkas i ugnen?

Vad kan man linda kransen med?

Mossa?
    Granris?

Vad blir snyggast?

Hoppas nå´n som gjort kan ge mig tips...

Och har ni bild så länka GÄRNA så man får lite inspiration!

Tusen tack så länge.

• Svar på tråden Torka apelsiner/clementiner.. HUR???
  • Champagne

Jag skivade en lime en gång och lade in dem i ugnen på svag värme, men det tog sån tid att jag lade in dem längst in i kylen och sen glömde jag bort dem. Så de torkade därinne och blev ursnygga

Personligen tycker jag att mosskransar är snyggast Det är lättast att dekorera dem då. Ska ladda upp en bild så att du får se min nygjorda krans.

• Champagne

Det tar visst tid Så jag lägger in kransen som jag köpte färdig förra året. Dörrkransen(klickbar)

• Champagne

Här är årets hemmagjorda Krans2009.JPG

• Baba Screetch

åh gud va fin!!!!

Jag ska genast gå o glömma bort några frukter i kylen haha

Hur länge behöver jag glömma dom?

• Champagne
    Baba Screetch skrev 2009-11-23 19:59:22 följande:
    åh gud va fin!!!!Jag ska genast gå o glömma bort några frukter i kylen haha Hur länge behöver jag glömma dom?
    Länge

Annars kan du besöka Panduro eller nån välsorterad blomsterbutik, de brukar ha såna dekorationer.
  • Maddeliix

jag tror jag läste i en tidining häromdagen att man ska ha dom inne i ugnen i 50grader i 2 timmar, men är osäker..

• Maddeliix

hittade på en sida nu:
    Torka apelsinskivor

Skär apelsiner i tunna skivor. Lägg dem på ett galler i ugnen i ca 2 timmar i 50 grader. Ett annat tips är att lägga in dem efter att du använt ungen till matlagning och låta dem torka i eftervärmen.

Knyt ett band i apelsinerna om de skall hänga eller använd dem som dekoration på presenter, i blomgrupper etc...

• Baba Screetch
    Champagne skrev 2009-11-23 20:02:35 följande:
    Länge Annars kan du besöka Panduro eller nån välsorterad blomsterbutik, de brukar ha såna dekorationer.
    jag va inne på en liten leksaksbutik som hade visst sortiment från Panduro.. men jag blev lite snål o tänkte att jag kanske kunde göra egna

Undrar vad som händer om man bara låter dom ligga framme på bänken...
  • Champagne
    Baba Screetch skrev 2009-11-23 21:14:25 följande:
    jag va inne på en liten leksaksbutik som hade visst sortiment från Panduro.. men jag blev lite snål o tänkte att jag kanske kunde göra egna Undrar vad som händer om man bara låter dom ligga framme på bänken...
    De skrumpnar nog och blir trista...
  • Baba Screetch
    Champagne skrev 2009-11-23 21:17:27 följande:
    De skrumpnar nog och blir trista...
    ja du har kanske rätt

Hmmm.... jag vill ju få den klart snart ju

eller.. kan vi skjuta lite på julen i år tror ni?
    Så jag hinner få kramsen klar o handla julklapparna o så
  • lillasmilla

www.obhnordica.se/Default.aspx&ProductID=1681&AreaID= Har en sådan, UNDERBAR! Har inte provat apelsin, men borde absolut funka! Torkade äppelskivor är vårt nya snacks här hemma! Supergott! 500kr på media markt! Värt varenda krona, eller bra att önska i julklapp!

• Baba Screetch
    lillasmilla skrev 2009-11-23 21:24:23 följande:
    www.obhnordica.se/Default.aspx&ProductI...= Har en sådan, UNDERBAR! Har inte provat apelsin, men borde absolut funka! Torkade äppelskivor är vårt nya snacks här hemma! Supergott! 500kr på media markt! Värt varenda krona, eller bra att önska i julklapp!
    jag får bara upp startsidan
  • lillasmilla

ajdå... =( sök på "fruit dryer" så kommer den upp! =)

• Baba Screetch
    lillasmilla skrev 2009-11-23 22:12:24 följande:
    ajdå... =( sök på "fruit dryer" så kommer den upp! =)
    tack

Undrar om man kan köra frukterna i micron
  • Maddeliix

Vet inte om du missade det jag skrev men detta stod på en sida:

Skär apelsiner i tunna skivor. Lägg dem på ett galler i ugnen i ca 2 timmar i 50 grader. Ett annat tips är att lägga in dem efter att du använt ungen till matlagning och låta dem torka i eftervärmen.

Knyt ett band i apelsinerna om de skall hänga eller använd dem som dekoration på presenter, i blomgrupper etc...

• Baba Screetch
    Maddeliix skrev 2009-11-25 11:19:14 följande:
    Vet inte om du missade det jag skrev men detta stod på en sida:Skär apelsiner i tunna skivor. Lägg dem på ett galler i ugnen i ca 2 timmar i 50 grader. Ett annat tips är att lägga in dem efter att du använt ungen till matlagning och låta dem torka i eftervärmen.Knyt ett band i apelsinerna om de skall hänga eller använd dem som dekoration på presenter, i blomgrupper etc...
    Jo, jag såg det... glömde tacka för rådet

Det ska jag ta o göra imorgon
    Ska skiva upp några nu o glömma dom i kylen tills imorgon bara

Tack snälla för ditt råd
Svar på tråden Torka apelsiner/clementiner.. HUR???