hjälp! 1,5-åring som plötsligt blir hysterisk vid läggdags och vaknar på nätterna
hjälp mig!
jag vet att jag är bortskämd, min unge har sovit mellan sju och sju utan att vakna alls sedan han var ett halvår, men de senaste tre månaderna har allt bara havererat.
förr var han lycklig när han skulle sova, nästan fnissade lite när man la honom i spjälsängen och somnade själv, direkt eller efter lite babbel för sig själv.
sen började han vakna på natten och vara ledsen, så vi tog upp honom och satt en stund i rummet och efter lite välling kunde man lägga ner honom och han somnade på en gång.
det funkade ett tag, men sen någon månad tillbaka kan man inte lägga ner honom utan att han blir typ hysterisk. han kan skrika i iallafall en halvtimme, spelar ingen roll vad man gör. det enda som funkar just nu är att lägga sig med honom på den mycket smala säng som står i hans rum. där sover man som vuxen ruggigt dåligt. att ta honom till vår säng funkar inte alls, han blir helt upptrissad och kan definitivt inte somna. har aldrig kunnat sova hos oss och är sjukt lättväckt.
nu är det samma sak vid läggningen. han är glad tills han nuddar sängen och sen blir det skrik. ibland låter det som om han är jätteledsen och ibland som arg, det växlar fort. att gå in till honom resulterar alltid bara i ännu värre skrikatacker så fort man börjar gå ut, men han kan absolut inte somna om vi står vid hans säng.
vad fan ska jag göra? det blir ju bara värre och värre. pappa är hemma med honom nu så han går upp på nätterna men i januari börjar dagis och jag vet inte hur det ska gå när vi ska jobba båda.
enormt tacksam för alla tips, råd, analyser som finns...!