• Anonym

nån med "bra" erfarenheter av cytotec?

har fått ma konstaterat och fått en tid för återkoll på torsdag, men inget har hänt ännu.

har läst här på fl om cytotec och skrapning och känner spontant att jag inte vill ha cytotec! vill inte ha så ont som många verkar ha haft och vill inte blöda så länge! dessutom verkar det inte ha funkat för många, som ändå tillsist fått skrapas...

någon som tycker att det funkat bra med cytotec? som vill rekommendera det framför skrapning? har förstått att det egentligen är bättre för kroppen, men vet inte om det räcker...

tacksam för alla kommentarer.

• Svar på tråden nån med "bra" erfarenheter av cytotec?
  • Anonym (abort)

jag tog cytotec nr jag gjorde abort och det gjorde lika ont som en rejäl mensvärk men värktabletter tog udden av det så det kändes knappt...
    detta var ju iofs av eget val så det känns nog inte lika mkt som ett missfall...

• Macpau

Hej,

Beklagar ditt ma. Jag fick cytotec i samband med min skrapning efter ma i v.10.

Jag fick 2 tabletter att föra in (vaginalt). Jag var jättenervös och bannade mig själv att jag hade läst på om andras uppleverlser innan-men allt gick bra! Det kändes som lite kraftig mensvärk-men absolut inte den värsta jag haft.

Jag vet att alla säger och känner olika, men jag hade inga problem alls. Det enda tråkiga var väl när det började störtblöda på toaletten, men det var först efter 1,5 timmar och då var jag lätt drogad på sjukhuset.

kram och lycka till

• SnW

Jag fick ut det mesta av mitt missfall hemma men hade lite rester kvar så fick cytotec när jag åkte från sjukhuset. Hände ingenting. Däremot någon dag senare när jag tog en ordentlig långpromenad kom det sista... Det här var 3veckor sedan och jag blöder inte längre sedan ca en vecka tillbaka...

• Anonym

tack snälla,
    macpau, varför fick du cytotec i samband med skrapning? räcker inte skrapning? trodde det...

om man tar cytotec, kan man jobba då? ska det sätta igång fort så att man kan räkna ut ungefär när man bör vara på ett lämpligt ställe?

tycker detta är så jobbigt, det är inte själva missfallet som är jobbigt utan detta, att bli av med det, att komma vidare!

• SnW
    Anonym skrev 2009-11-23 20:29:10 följande:
    tack snälla, macpau, varför fick du cytotec i samband med skrapning? räcker inte skrapning? trodde det... om man tar cytotec, kan man jobba då? ska det sätta igång fort så att man kan räkna ut ungefär när man bör vara på ett lämpligt ställe? tycker detta är så jobbigt, det är inte själva missfallet som är jobbigt utan detta, att bli av med det, att komma vidare!
    Beror nog på lite vilken vecka du är i. Jag kunde absolut inte jobba under tiden mitt mf pågick, fick värkar och ordentliga smärtor och blödde utav bara hel*ete. var i vecka 13+
  • Macpau
    Anonym skrev 2009-11-23 20:29:10 följande:
    tack snälla,macpau, varför fick du cytotec i samband med skrapning? räcker inte skrapning? trodde det... om man tar cytotec, kan man jobba då? ska det sätta igång fort så att man kan räkna ut ungefär när man bör vara på ett lämpligt ställe? tycker detta är så jobbigt, det är inte själva missfallet som är jobbigt utan detta, att bli av med det, att komma vidare!
    Hejsan,

I mitt fall räckte tyvärr inte skrapning. Personligen skulle jag inte rekommendera att jobba samma dag du tar cytotec...jag blödde väldigt mycket några timmar efter att jag hade tagit dem och dagen efter behövde jag bara trosskydd (och ca 2 veckor efteråt).

Men det kan som sagt vara helt annorlunda om man haft mf som pågår och gör det hemma utan skrapning. Jag antar att min skrapning fick ut det mesta och att cytotecen mjukade upp och utvidgde allt...

Men jag håller med, det var en psykisk lättnad att kunna "gå vidare" och bearbeta allt.

SnW- beklagar
  • CcS

Hejsan... Ska ta cytotec imorron bitti... Fick reda på att jag hade en liten olivlig krake i mig igår... =( Jag blöder nu hela tiden så jag hoppas att det ska gå lungt till. Vill verkligen inte ha ont!!! Jag kommer tillbaka hit och berättar för dig ts om hur det var för mig...

Styrke kramar till er alla!

• Valdis

Jag tror jag fick det innan jag skrapades, fick iallafall 2 tabeltter som skulle förbereda inför skrapningen när jag låg på sjukhuset. Det hände ingenting jag märkte av iallafall, men skrapades 3 timmar senare så kanske inte hann? Jag valde skrapning för att jag, som du, läst att det är ingen höjdare med tabeltterna och för att doktorn sa att det ofta slutar i skrapning ändå. Tråkig med ditt ma =( jag väntar just nu på mens efter mitt ma =(. Kram

• Anonym (ms)

Cytotec funkade tyvärr inte på mig.

tog 4 tabletter + 4 till efter 6 timmar. började blöda 17 timmar från första tabletterna, gjorde inte jätte ont. Fick ut en del men inte allt, återbesök och nya tabletter dock inte cytotec 3 tabletter i tre dagar blödde inte mycket under dem dagarna men det började blöda igen ca 24 timmar efter sista tabletten mer ont och blödde en hel del. Återbesök igen och då var inte allt ute utan blev skrapad igår.....

Hoppas det funkar bättre för dig, håller tummarna!

Svar på tråden nån med "bra" erfarenheter av cytotec?