• mona83

Om bilen går sönder vid besiktning, vad gör man?

Besiktade min bil idag...

Men innan jag åkte och besiktade så varmkörde jag bilen lite.
    Bromsar och så kändes jätte bra.

Åkte och besiktade bilen sen.

Besiktningsmannen börjar med bromstestet.
    Frambromsarna är dte inget fel på, 2.3 och 2.0
    När han kommer till bakbrosmarna och börjar bromsa kollar jag på mätare och mätaren går upp, starx efter så går den ner och det finns plötsligt ingen bromsverkan på den högra.
    Besiktningsmannen säger då, det har hänt nått med höger bak...
    Jaså säger jag bara.
    Han fortsätter med att det måste vara läkage på bromsröret....

Nu till min undran, om det var fel på bromsarna när jag åkte dit borde jag inte ha märkt av det när jag var ute och körde nån halvtimme med bilen innan jag åkte till besiktningen?
    Om bromsröret var paj redan då borde jag inte ha märkt det?

När jag åkte från besiktningen så hade jag inget som jag kallar bromsar alls :-/.

Så vad gör jag?
    Verkstad fattar jag med att jag behöver uppsöka.
    Men är det så att röret kan ha gått sönedr under själva besiktningen?

• Svar på tråden Om bilen går sönder vid besiktning, vad gör man?
  • teacherspet

Det kan absolut vara så!

Jag vet inte hur hårt du brukar trampa men på besiktningen trampar de förmodligen MAX HÅRT på bromsen.

Bromsrör brukar rosta. Rostiga bromsrör får tunnare väggar och är därför svagare än hela. När man trycker HÅRT på bromsen blir trycket i bromsrören högre. Högre tryck ger högre påfrestning på rören.

Så om rören är rostiga och försvagade så kan de börja läcka. Åk direkt in på Speedy och få dem bytta - det borde inte kosta många kronor (max en timmes jobb ~500 kr och delarna kostar max 200 kr). Du ska vara glad att det hände nu och inte när du behövde panikbromsa...

• mona83
    teacherspet skrev 2009-11-23 21:19:28 följande:
    Det kan absolut vara så!Jag vet inte hur hårt du brukar trampa men på besiktningen trampar de förmodligen MAX HÅRT på bromsen. Bromsrör brukar rosta. Rostiga bromsrör får tunnare väggar och är därför svagare än hela. När man trycker HÅRT på bromsen blir trycket i bromsrören högre. Högre tryck ger högre påfrestning på rören.Så om rören är rostiga och försvagade så kan de börja läcka. Åk direkt in på Speedy och få dem bytta - det borde inte kosta många kronor (max en timmes jobb ~500 kr och delarna kostar max 200 kr). Du ska vara glad att det hände nu och inte när du behövde panikbromsa...
    Jag kan ju sägha som så att Max bromsar jag nog inte speceillt ofta, men bromsar hårt det gör jag ganska ofta ändå.
  • teacherspet

bra, bromsar ska användas. Hursomhelst bör du (om du inte har någon bromsverkan alls) inte köra bilen utan låta den bli bogserad, eventuellt kan du köra den väldigt långsamt om du kan använda handbromsen för att stanna den. (Vissa bilar t ex Mercedes har fotmanövrerad p-broms och då är det inte lika lätt...)

• Ulf Harrys Farsa

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-24 00:31:39 följande:

Fick du inte körförbud? skumt.
    Om du fick det kan jag passa på att meddela att Ni inte får bogsera bilen ens, bara att ringa bärgningsbil isåfall.
  • teacherspet

Fick du inte körförbud? skumt.
    haha jag reagerade inte ens på det...
  • mona83

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-24 00:32:52 följande:

Om du fick det kan jag passa på att meddela att Ni inte får bogsera bilen ens, bara att ringa bärgningsbil isåfall.
    Nepp jag fick inte körförbud....
  • mona83
    teacherspet skrev 2009-11-24 00:27:34 följande:
    bra, bromsar ska användas. Hursomhelst bör du (om du inte har någon bromsverkan alls) inte köra bilen utan låta den bli bogserad, eventuellt kan du köra den väldigt långsamt om du kan använda handbromsen för att stanna den. (Vissa bilar t ex Mercedes har fotmanövrerad p-broms och då är det inte lika lätt...)
    Jag körde ganska sakta hem igår, motorbromsade mkt på vägen hem.
    Ska förbi verkstaden nu på morron och prata med dom ev få ett kostnadsförslag och om jag har riktigt tur kanske även man kan få på av bet så man kan fixa dom andra tre skit felen oxå....

Hat gått fordon med inriktning transport. Så köra det kan jag
    Dessväre så önskar jag att jag mindes mera av mina mek grunkunskaper. Men eftersom jag inte har kunnat meka nått sen jag slutade har jag tappat det
  • Ulf Harrys Farsa
    mona83 skrev 2009-11-24 07:04:23 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-24 00:32:52 följande: Nepp jag fick inte körförbud....
    Helt sjukt av bilprovningen att släppa en bil med brusten bromsledning.
  • mona83

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-24 13:13:33 följande:

Helt sjukt av bilprovningen att släppa en bil med brusten bromsledning.
    Finns bilar som är på gränsen att rasa isär som inte får körförbud....

Jag har ställt bilen så kör inte med den hur som helst.....
Svar på tråden Om bilen går sönder vid besiktning, vad gör man?