Okej.
Jag var i din sits för 2 år sedan.
Jag låter kanske krass nu, men du måste både tänka på att få sonen att gilla dig PLUS att du VERKLIGEN ska gilla honom OCH hur din kille är i sitt föräldraskap. För håller du och killen ihop kommer du spendera mycket tid med barnet men också i deras familj.
Fundera på om du gillar hur din kille är mot sitt barn. Hur har uppfostrar sin son etc. (det märker man inte över en natt, men efter ett tag märker du). Fundera på om du själv skulle ha uppfostrat och agerat likadant. Min erfarenhet säger att om ens egna uppfostringsideal och önskan om hur barnen ska bete sig skiljer sig alltför mycket från bioföräldern är det otroligt svårt att få förhållandet att funka i längden.
Jag visste inte heller hur jag ville att uppfostran skulle vara innan jag träffade mitt numera ex. Han var (är) jättesnäll mot sina barn men själv kände jag att hans föräldraskap var alltför långt ifrån hur jag själv var uppvuxen och fostrad. (inte för att min uppfostran var perfekt, men jag har exemeplvis aldrig varit så bortskämd som dessa barn var... ganska vanligt för barn med frånskilda föräldrar....)
Bra det där att ni ska vara "kompisar" först. Då får både du och barnet lära känna varandra under lite enklare förhållanden. Sonen känner inte lika stort krav att han "måste" gilla dig för pappas skull, utan kan förhoppningsvis vara ärlig mot sin pappa och de kan prata efteråt om dig.
Pröva att träffas hemma. Ha en helt vanlig fredagsmyskväll. Sonen kan få välja maten och å kan du komma dit och hjälpa dem att laga mat, för att hålla er sysselsatta så det inte blir så nervöst. Prata lite med sonen som du gör med vem som helst, om vilken skola han går i, vilka filmer han gillar etc. så att han märker att du lyssnar på honom och är intresserad.