• Änglasöt

Har ni ett vattentätt bäddskydd till liggdelen i vagnen?

Har ni det? Behövs det eller är det onödigt? Har inhandlat detta till spjälsängen men behöver man ett till liggdelen i barnvagnen också kanske?

• Svar på tråden Har ni ett vattentätt bäddskydd till liggdelen i vagnen?
  • TheMother

Jag köpte det till sängen när jag väntade sonen, men hittills har jag nog bara använt det någon gång. Köpte från Ikea och det blir väldigt varmt att ligga på ett sådant skydd. Bäddar hellre med badlakan i sängen när jag är orolig för att han ska spy, t.ex vid hosta.
    Således har jag inte heller använt det i vagnen, men så har jag haft tur och han har nästan aldrig spytt i vagnen. Samma där, har jag varit orolig för det så har jag hellre bäddat med en, i det fallet, liten handduk istället.

Mamma till Anton 080920
  • nystan1

Jag har plastad frotte under lakanet i vagnen. Samma i sängen, men har inte behövt byta nåt av det än då dottern (3 mån) aldrig kissat igenom i vare sig säng eller vagn.
    Men känns ändå som en bra investering för att slippa tvätta madrasser, det kostar ju inte jättemycket heller.

• nystan1

Däremot har jag plastad frotté som hon ligger på i babygymmet då hon luftar rumpan, för då kissar hon oftast. Köpte en stor bit som var till spjälsäng egentligen, och klippte fyra lagoma delar.
    Bara ett tips.

• Elle84

Min lilla kille har inte kommit ännu men jag har både i sängen och i vagnen.

• Mama Mia

Hade inget i vagnen och har inte behövt tvätta någon madrass för det. I sängen däremot har jag och där har det väl gjort nytta nån gång.

• Änglasöt
    TheMother skrev 2009-11-23 22:12:53 följande:
    Jag köpte det till sängen när jag väntade sonen, men hittills har jag nog bara använt det någon gång. Köpte från Ikea och det blir väldigt varmt att ligga på ett sådant skydd. Bäddar hellre med badlakan i sängen när jag är orolig för att han ska spy, t.ex vid hosta.Således har jag inte heller använt det i vagnen, men så har jag haft tur och han har nästan aldrig spytt i vagnen. Samma där, har jag varit orolig för det så har jag hellre bäddat med en, i det fallet, liten handduk istället.
    Jag köpte ett vattentätt bäddskydd från babyproffsen som tydligen andas bättre än plastad frotté...men kanske blir varmt ändå?
  • TheMother
    Änglasöt skrev 2009-11-23 22:19:02 följande:
    Jag köpte ett vattentätt bäddskydd från babyproffsen som tydligen andas bättre än plastad frotté...men kanske blir varmt ändå?
    Ingen aning. Kan mycket väl vara så att de är bättre.
    Mamma till Anton 080920
  • The Bumblebee

Nej, vi har aldrig använt plastad frotté eller liknande i vagnen. Så för oss hade det varit en onödigt köp.

Började lägga skydd i sängen först när nattblöjan tagits bort. Då sov barnen i större sängar än spjälsäng. Jag tycker själv att det är otäckt att ha sånt under lakanet så barnen har fått slippa. {#lang_emotions_dreamer}
    Vi kan tvätta spjälsängsmadrasserna i vår tvättmaskin - så de få ggr. som barnen haft magsjuka (eller av annan anledning kräkts) har vi kunnat sanera allt i sängen.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Änglasöt

Kanske man ska köpa ett ifall att om...hm...som sagt är ju inte snordyrt Men försöker samtidigt tänka lite ekonomiskt då det är första barnen för oss. Väntar tvillingar och det blir ju dubbelt av allt. Och inte lätt att blunda i dessa babybutiker...skulle vilja ha allt o inget!! Så mycket sött, mysigt, gosigt, praktiska och heltsäkert en massa onödiga saker också...inte lätt att veta vad man verkligen behöver och vad som är onödigt

• Änglasöt

Hör gärna från fler hur ni gjort...om ni har det eller ej? Och om ni haft användning av det...

• TheMother
    Änglasöt skrev 2009-11-23 22:24:43 följande:
    Kanske man ska köpa ett ifall att om...hm...som sagt är ju inte snordyrt Men försöker samtidigt tänka lite ekonomiskt då det är första barnen för oss. Väntar tvillingar och det blir ju dubbelt av allt. Och inte lätt att blunda i dessa babybutiker...skulle vilja ha allt o inget!! Så mycket sött, mysigt, gosigt, praktiska och heltsäkert en massa onödiga saker också...inte lätt att veta vad man verkligen behöver och vad som är onödigt
    Vad roligt med tvillingar!
    Men säkerligen dyrt, som du säger.

Men plastad frotte kan jag tipsa om att du ändå kan ha nytta av senare, om du väljer att inte använda det från början ändå. Jag hade det i babyskyddet när jag hade med sonen till babysimmet. Perfekt när han var nybadad och behövde åka hem i skyddet efteråt. Då vill man ju inte att det ska vara blött.
    Sen så tror jag att det kan vara skönt att sånt skydd när barnet/barnen har magsjuka. Man kan ju ha det längst ner över stora madrassen och sen även ha en hadduk vid huvudet som är lättare att ta bort och ersätta om barnet spyr.

Blöjor tror jag oftast inte läcker på natten?
    Mamma till Anton 080920
  • Änglasöt
    TheMother skrev 2009-11-23 22:29:52 följande:
    Vad roligt med tvillingar! Men säkerligen dyrt, som du säger.Men plastad frotte kan jag tipsa om att du ändå kan ha nytta av senare, om du väljer att inte använda det från början ändå. Jag hade det i babyskyddet när jag hade med sonen till babysimmet. Perfekt när han var nybadad och behövde åka hem i skyddet efteråt. Då vill man ju inte att det ska vara blött.Sen så tror jag att det kan vara skönt att sånt skydd när barnet/barnen har magsjuka. Man kan ju ha det längst ner över stora madrassen och sen även ha en hadduk vid huvudet som är lättare att ta bort och ersätta om barnet spyr.Blöjor tror jag oftast inte läcker på natten?
    Ja det är verkligen spännande men dyrt! Men värt varenda öre! Dock vill man inte handla en massa onödigt, måste passa sig i denna djungel av ögongodis

Köper nog ett till vardera liggdel iaf...som du säger, kan ju ha nytta av det senare!
  • Kodia

Vi hade det, och det var helt klart nödvändigt, eftersom sonen kräktes typ 100 ggr/dag... Många tvättmaskiner blev det...

• sannzibar

vi hade ett i vagnen vilket behövdes för hon spydde mkt
    o i sängen o när hon låg o lufta rumpan (kissade nästan direkt när blöjan åkte av)

• paloma84

Helt onödigt köp enligt oss.... Aldrig har det varken kissats eller bajsats i säng eller vagn, så vi behövt tvättats!
    Däremot kräktes dottern ständigt, ända till vi introducerade mat vid 6 månader.. Men då kräktes hon ju på kudden isåfall, så då var det den vi tvättade.

Så Vårat bästa köp, var de små tvättlapparna (vi kallar dem kräklappar) från Ikea!!! 10 st för 29 kr , nått sånt. Super!

Men alla barn är ju olika!!

• Mama Mia
    paloma84 skrev 2009-11-23 22:50:14 följande:
    Helt onödigt köp enligt oss.... Aldrig har det varken kissats eller bajsats i säng eller vagn, så vi behövt tvättats! Däremot kräktes dottern ständigt, ända till vi introducerade mat vid 6 månader.. Men då kräktes hon ju på kudden isåfall, så då var det den vi tvättade. Så Vårat bästa köp, var de små tvättlapparna (vi kallar dem kräklappar) från Ikea!!! 10 st för 29 kr , nått sånt. Super! Men alla barn är ju olika!!
    Håller med om kräklapparna! Vi köpte också såna, 3 paket t o m. Klart bästa köpet. Har använts både till att torka kräk och att torka rumpan torr vid skötbordet. Och som "haklapp" vid amning/flaskmatning. Och sist men inte minst har det blivit lilltjejens snuttefiltar. Mycket praktiskt att ha 30 likadana snuttefiltar så man kan tvätta dom utan problem. :D
  • TheMother
    Mama Mia skrev 2009-11-24 08:47:25 följande:
    Håller med om kräklapparna! Vi köpte också såna, 3 paket t o m. Klart bästa köpet. Har använts både till att torka kräk och att torka rumpan torr vid skötbordet. Och som "haklapp" vid amning/flaskmatning. Och sist men inte minst har det blivit lilltjejens snuttefiltar. Mycket praktiskt att ha 30 likadana snuttefiltar så man kan tvätta dom utan problem. :D
    Vi körde på de större. de är ju likadana och kostade 3 kr styck, dvs samma pris. Superbra att ha till allt möjligt
    Mamma till Anton 080920
  • mapo51

Vi hade inte i vagnen men däremot i sängen (även i vår säng eftersom sonen sover hos oss ungefär halva natten).
    För oss har det varit guld värt för från det att sonen var 1 år ungefär så har vi haft problem med att han fyller blöjan på natten och det går igenom (vi har testat allt, så länge han åt på natten så blev det ett blöjbyte i samband med att han fick välling).

Svar på tråden Har ni ett vattentätt bäddskydd till liggdelen i vagnen?