• Humlemamma

vad gäller för regler ang hund ute?

Ja, jag har en granne som har en hund, den hunden ligger ute dygnet runt, luktar riktigt förbaskat illa och är så skitig i sin päls o ser inte ut att trivas så superbra direkt.

Får gå ut på en liten sväng runt kvarteret nångång, annars ligger han bara ute på den lilla baksidan dag ut o dag in, kväll ut o kväll in osv osv osv. dygnet runt..

När jag går förbi så tittar han på mig o piper o typ vädjar till mig känns det som.

Han har en hundkoja, problemet är juh bara de att han är på tok för stor för den, för han är överviktig så han kommer inte in i kojan.. Förutom den så har han inget skydd alls från regn o så ute på baksidan..

Nu undrar jag vilka regler som gäller för hållande av hund?
    Nån som kan göra mig klokare?

Tycker så synd om denna hunden.. =/

• Svar på tråden vad gäller för regler ang hund ute?
  • Phlippan87

hunden måste ha tillgång till regnskydd som är stort nog åt honom/henne. dessutom ska hunden ha fri tillgång till rent vatten.
    personligen skulle jag se det som vanvård att inte sköta hundens päls och överviktiga hundar är något av det värsta jag vet, snacka om djurplågeri

• Humlemamma

Ska anmäla imorgon.

Va i tvättstugan för en timme sen, så när jag gick hemåt igen så låg han där i sanden i en stor grop som slitits ner för han legat så mycket o så pep han o tittade på mig med sina stora ögon i den SK vita pälsen..

• VildaMathilda

Anmäl det.. Detta är inte okej .. Stakare till hund ... Berätta gärna hur det har gått....
    Men skönt att det finns sådana som dig som kan anmäla detta så hunden kommer där i från (kanske) och kan få ett värdigt liv

• Humlemamma

Halloj, tänkte bara göra en liten uppföljning..

Har anmält till Länsstyrelsen, som gör en anmälan.

Jag vet inte alls hur det kommer att gå, men jag lär väl se om det blir någon bättring sen eller om de blir av med sin hund.

Jag träffade på de ute idag när de gick en liten tur runt kvarteret, såg då att den stackars hunden hade bajjahåle, o så en dm runt i omkrets med intorkat gammalt bajs.. =/

Hoppas de kommer på besök till de snart så hunden kan få de bättre..

• hundpuss

Usch, stackars hund...

Håll oss uppdaterade, jag hoppas hunden får det bättre.

• Humlemamma
    Vision400 skrev 2009-11-30 11:10:20 följande:
    Usch, stackars hund...Håll oss uppdaterade, jag hoppas hunden får det bättre.
    Det hoppas verkligen jag med.

Inte säkert att jag märker nåt ens, tyvärr.

Man vet juh inte när de har tid att ta sig dit o kolla läget heller.
  • smilez

Alla regler för vad som gäller för hund- och katthållning finns att få tag på via Svenska Jordbruksverket. Jag mejlade dom o fick en broschyr som innefattar allt sånt här eftersom vi skulle bygga en hundgård till våra hundar och ville veta vad som gäller.

Fruktansvärt med folk som vanvårdar sina hundar. Ännu värre att det oftast tar så fruktansvärt lång tid innan någonting händer efter det att man har gjort en anmälan.

• Humlemamma
    smilez skrev 2009-12-03 21:15:40 följande:
    Alla regler för vad som gäller för hund- och katthållning finns att få tag på via Svenska Jordbruksverket. Jag mejlade dom o fick en broschyr som innefattar allt sånt här eftersom vi skulle bygga en hundgård till våra hundar och ville veta vad som gäller. Fruktansvärt med folk som vanvårdar sina hundar. Ännu värre att det oftast tar så fruktansvärt lång tid innan någonting händer efter det att man har gjort en anmälan.
    Ja vad jag vet så har ingen varit där än..

E kallt ute ikväll o den stackars hunden ligger ute.. =,(
  • Humlemamma

Gick ut nu o kollade..

Det regnar, o de e typ kanske 1 plus ute max..

Hunden ligger där ute i regnet.. inte i kojan för den får han juh inte plats i... o kl e juh fan snart 2.. =(

Fan, hade jag inte haft min höglöpande tik här hemma så hade jag tagit in honom nu..
    Vafan ska jag göra? Gå o banka på deras hund o säga åt de att ta in hunden?..? Kan ja väl inte göra men fan.. =(.. så synd om honom..

Svar på tråden vad gäller för regler ang hund ute?