• je79ss­ie
    Äldre 23 Nov 23:47
    4124 visningar
    5 svar
    5
    4124

    Sonen fick slag i magen, sparkar och de nöp honom:-(

    Det värsta är att den yngsta går i nollan o den äldsta i ettan min son går i 2:an

    Min son tycker inte om att gå på fritids i vart fall inte för länge.

    Varje dag frågar han"SKALL jag på fritids idag" "HUR länge"

    Förra veckan så var han på fritids redan vid 7:00.

    De äter frukost vid 8.

    När jag hämtade honom ca: 17:00 så sa han :

    -" Mamma vet du vad som hänt idag"

    3 pojkar slog mig på magen och sparkade under naveln och de nöp mig å kiden"

    -Jag frågade honom om vad han ggjorde när de höll på:

    -Jag bad dem sluta men de bara fortsatte, jag försökte förhindra dem (med händerna) men de bara fortsatte.

    -Vad hände sen då, grät du??

    -Ja!!!

    -Var det ingen som såg dig??

    -Jo en frittds fröken.
    -Vad gjorde hon då?
    -Hon sa kom o tog min hand.
    -Sa hon inget till de andra barnen??
    -nej....

    Alltså har jag varit på jobbet och undertiden som jag höll på med mitt så är han där ute och är rädd och blev slagen, och ingen ringer mig eller nått, sånt vill jag vet som förälder.

    Jag blev så ledsen, vi hade så brottom hem för att hinna ansöka om pass som skulle stänga snart.

    Men jag var sååååå förbannad och självklart ville jag ta itu med det NU!!

    Så jag gick tillbaka till fritids (hann inte gå långt)

    Pratade med fröken och fröken tog de 2 killarna som var kvar o vi pratade i 1 rum tillsammans.

    Jag frågade pojkarna varför de slog min son?
    Har han gjort er något, inte för att de skulle ha rätt o slå ändå.

    Men de sa NEJ alltså var han oskylldigt.

    Jag har sagt till min son att han måste tala om för fröken sååå fort ngt sånt här händer, men han gör inte det utan han väntar tills jag kommer flr han vill berätta det för mig först.

    Min son här fått lära sig att aldrig börja ett bråk först, inte mobba ngn och jag har även sagt att gå därifrån när ngt sånt här händer om ngn slåss så gå bara därifrån. (Men det är väl kankse inte så lätt när man var ensam och de var 3).

    Vad hade ni gjort?? Jag kanske inte har egerat som den klokaste, men vill veta era tankar ifall det händer igen.

    Skulle ni vilja att era barn får ta emot slag och er son gör ingeting, eller skulle ni säga till er son/flicka att slå tillbaka??

    Man kan väl inte bara ta emot hela tiden, men så tänker jag att Om han skulle börja slå tillbaka då kanske de andra fröknarna eller föräldrarna tycker att han slåss ju oxå, veno det inte var han som började..

    Tycker att detta är såååå svårt

  • Svar på tråden Sonen fick slag i magen, sparkar och de nöp honom:-(
  • VildaM­athild­a
    Äldre 23 Nov 23:58
    #1

    Min dotter blev slagen på skolan då ringde fröken mig med engång och berättade vad som hänt och även rekton på skolan blev indragen och han som slog min dotter hans föräldrar fick veta detta .. Och detta fick mig att känna mig trygg och jag sa om pojken rör min dotter igen då blir det anmälan om misshandel för min dotter va rädd efter detta hände men när jag berättade att hans mamma/pappa viste om det och att han säker fått skäll så kommer han inte röra dig igen .. Och sa även till min dotter om han skulle göra det igen så skulle jag ringa polisen

    Så jag tycker du ska prata med rekton och att du säger att du vill att dessa barns föräldrar ska veta vad deras ungar gör på skoltid/fritis...

    Föresten så går min dotter i Nollan nu

  • je79ss­ie
    Äldre 24 Nov 00:22
    #2

    varför ringde dem inte mig, kan man säga det nu trots att det gått 1 vecka o tala om vad jag vill ha.

    alltså vill att de ringer mig om något sånt här händer igen....

    Hoppas att din dotter mår bättre efter allt det där..

    Vilka var det som slog henne??

  • VildaM­athild­a
    Äldre 24 Nov 19:17
    #3

    Min dotter går på en skola som är från förskole klass till 5:An

    Det va en kille som gick i fyran som slog henne för att hon inte ville släppa gungan hin gungade på och så tog han även strup grepp på hene..

    Jo hon mår mycket bättre och har tagit detta bra ..

    Jag hade frågat lärana varför dom ej har ring eller sakt något.. Och sakt till dom att du vill att dom ringer när något sådant händer igen ...

  • je79ss­ie
    Äldre 5 Dec 16:07
    #5

    OH TACK SKALL DU HA FÖR DEN LÅNGA BREVET.-)

    FICK VERKLIGEN HJÄLV INTE VISSTE JAG ATT DET FANNS SÅNNA HEMSIDOR SOM DU HAR ANGET.

    HAR PRATA MED ENA MAMMAN DÅ JAG TRÄFFADE HENN, DÅ HADE DET REDAN GÅTT 2 VECKOR OCH HON VISSTE INTE OM DETTA, SÅ DET MÅSTE JU BETYDA ATT FRÖKNARNA ÄR EN ANING NONCHALANTA ELLER KAN MAN SÄGA SÅ....TYCKER ATT DE BORDE HA RINGT TILL FÖRÄLDRARNA O BERÄTTAT ELLER SÄGA DET DÅ NÄR DE HMÄMTAR BARNEN,????

    EN KLASSKAMRAT HITTADE FÖR ETT TAG SEDAN ETT BREV ELLER TECKNING DÄR DET STÅR

    "MINA VERSTA VENNER" SÅ STOD DET EXKAT OCH EN BILD PÅ EN FLICKA BUNDET PÅ ETT TRÄD, EN BILD PÅ EN POJKE DÄR DET STÅR ETT NAMN SOM MIN SON HETER FAST FEL STAVAT OCH 4 ANDRA NAMN PÅ PÅ POJKAR..

    JAG GAV DET TILL ENA FRITIDS FRÖKEN O HON SKREV ETT MEDDELANDE TILL DE PERSONAL SOM KOMMER IMORN, DETTA VAR JU PÅ EFTERMIDDA NÄR ALLA REDAN HADE SLUTAT.

    SÅ JAG SKALL FRÅGA OM VAD SOM HÄNT MED DEN??

    FRÅGAR MIN SON VARDAG OM NÅGON HAR VARIT ELAK ELLER NÅTT SOM HÄNT, DET HAR VARIT BRA VI FÅR HOPPAS ATT DET STANNAR DÄR MED.

    TACK SKALL DU HA

    MVH

  • Engage­rad föräld­er
    Äldre 9 Dec 18:40
    #5

    HÖR UPP!! INGET barn ska behöva utsättas för vare sig mobbning eller kränkande behandling, oavsett om man är ett litet förskolebarn eller en äldre skolungdom. Och det finns inget "sedan"! Ni måste agera omedelbart och med full kraft och inte förspilla en enda sekund! Det handlar om era små barn som inte kan försvara sig eller ta saken i egna händer. Och till dig TS säger jag bara: Det är i.n.t.e d.e.t m.i.n.s.t.a svårt! KÖR!

    Jag citerar här ordagrant vad det står på Barn- och elevombudets site www.skolinspektionen.se/beo för föräldrar.

    "Är ditt barn utsatt för kränkningar på förskolan och skolan? Då måste skolan utreda och åtgärda det. Om inte skolan gör tillräckligt för att förhindra kränkningarna kan du anmäla det till Barn- och elevombudet (BEO).

    Kränkande behandling kan handla om att någon skickar elaka mail eller sms, att upprepade gånger blir retad för något eller inte få vara med de andra. Självklart gäller det också våld, som slag, sparkar, knuffar och hot. Om ett barn eller en elev vid upprepade tillfällen blir utsatt för kränkningar brukar det beskrivas som mobbning.

    Om ditt barn blir kallat ?jävla svartskalle?, ?bög? eller ?hora? kan det handla om diskriminering eller trakasserier. Läs mer om diskriminering på Diskrimineringsombudsmannens webbplats, www.do.se.

    Nolltolerans mot kränkningar
    Ditt barn behöver inte ha varit utsatt för upprepade kränkningar eller mobbning ? förskolan eller skolan måste utreda och åtgärda händelsen redan första gången något händer. Det är förskolans eller skolans huvudman som är ansvarig för verksamheten. Det är alltså ytterst de som ska se till att ditt barn inte blir utsatt för kränkningar. För kommunala verksamheter är det kommunen som är huvudman och för fristående förskolor och skolor kan det vara till exempel ett aktiebolag eller en ekonomisk förening.

    Om ditt barn blir kränkt av andra elever
    Om ditt barn kränks av andra elever ska ni berätta det för någon vuxen på förskolan eller skolan, till exempel en lärare eller rektorn. Så snart de får kännedom om att ett barn eller en elev känner sig kränkt måste de agera, genom att utreda situationen och vidta lämpliga åtgärder. Men om de inte gör det kan ni vända er till oss hos Barn- och elevombudet (BEO).

    Det enklaste är att ni skriver till oss och berättar vad som hänt. Sedan frågar vi förskolan och skolan vad de har gjort för att förhindra kränkningarna. Vad som händer sedan beror på situationen och vad som har gjorts för att stoppa fortsatta kränkningar. I det allra yttersta fallet kan BEO besluta om att begära skadestånd från huvudmannen, det vill säga den som äger förskolan eller skolan.

    Om du inte är nöjd med det som lärarna och rektorn gör för att förbättra situationen för ditt barn kan du också ta kontakt med närmast högre ansvarig tjänsteman. Går ditt barn i en kommunal verksamhet är det skolchefen eller motsvarande som är ansvarig tjänsteman för skolfrågor. Får du fortfarande inte hjälp kan du ta kontakt med politikerna i den nämnd som är ansvarig för utbildningsfrågor. Går ditt barn i en fristående verksamhet kan du kontakta styrelsen eller motsvarande.

    Om du blivit kränkt av din lärare ? eller annan vuxen på skolan
    Det är ett absolut förbud för vuxna i förskola eller skola att kränka elever. Om ditt barn blivit kränkt av en vuxen kan ni anmäla det till oss hos BEO. Om skolan inte erkänner att ditt barn blivit kränkt är det skolans huvudman som ska bevisa att det inte hänt. Samtidigt har personalen en skyldighet att skapa en trygg miljö i skolan. Det kan ibland innebära att de måste använda sig av vissa disciplinära åtgärder, till exempel säga till en elev eller visa ut en elev från resten av en lektion. Även om det kan upplevas kränkande behöver det inte vara det i lagens mening."

    Agera direkt! Ring fast hem till förskolechefen, rektorn eller skolchefen.

Svar på tråden Sonen fick slag i magen, sparkar och de nöp honom:-(