• Anonym

Farligt att sluta röka?

En fundering jag har är om det är farligt att sluta röka omedelbart om man skulle
    bli gravid? Finns det någon forskning kring hur skadligt det är med abstinens
    för fostret?

Anledningen till varför jag frågar är att om jag skulle bli gravid så vet jag att jag vill sluta med en gång. Jag vill inte "förstöra" min graviditet. Men jag är så rädd för att abstinensen kan orsaka missfall. Sen gör ju visserligen även rökning det.

Sen kan inlägg "att man bör sluta innan om man vill ha barn" skippas, för det är inte det frågan handlar om.

• Svar på tråden Farligt att sluta röka?
  • MrsQ

Jag har hört många prata om det o tror att det kan stressande för barnet om mamman blir stressad eller får högt abstinens.

Jag slutade på samma gång jag såg strecket!  Jag vet att jag klarar det o inte får abstinens.
    Man behöver ju faktiskt inte få det.

Men jag tycker verkligen att man ska försöka sluta. Men märker man att det går åt skogen så kontakta läkare.

Lycka till

• Anonym
    MrsQ skrev 2009-11-24 00:31:12 följande:
    Jag har hört många prata om det o tror att det kan stressande för barnet om mamman blir stressad eller får högt abstinens.Jag slutade på samma gång jag såg strecket!  Jag vet att jag klarar det o inte får abstinens.Man behöver ju faktiskt inte få det.Men jag tycker verkligen att man ska försöka sluta. Men märker man att det går åt skogen så kontakta läkare.Lycka till
    Jag slutade i våras och höll upp 17 veckor. Slutade innan jag blev gravid. Fick sedan MA i v.11. Då började jag röka igen.
    Jag hade grym abstinens första 3 dagarna. Men jag vet att jag klarar det igen.
    Är bara rädd att kroppen inte gör det. Samtidigt känns det fel att röka 3 cigg om dagen och trappa ner.
    Jag vill ju sluta helt Men vågar man?
  • Tuschaa

Jag har rökt ända sedan jag var 15 år gammal (idag 24). När jag blev gravid med mitt första barn, vet du vad som fick mig att bli misstänksam om att jag var gravid? Jo, ciggen!

Helt plötsligt började dom smaka konstigt, inte alls lika "goda" som förr. haha :)
    Hmm, men jag blossade på iafall där. Efter en vecka så børjade mina bröst ömma och då.. ja då fatta jag! Gjorde ett test och direkt så fimpade jag ciggen och rökte inte en cigg på 1 1/2 år.

Sen hände en del saker in mitt liv och jag började röka igen i sommras. Skit dåligt. i know. Men iafall.. för en månad sedan började ciggen smaka konstigt..IGEN.. haha

Gissa vad? Gravid :) Så har nu fimpat igen, och för gott denna gången :)
    Min Kropp talade klart och tydligt om för mig att det var FEL med cigg och vara gravid. Bra det!

• MagMat

Jag slutade direkt när jag blev gravid. Var inte ens sugen efter att jag plussat. Jätteskönt. Jag trodde det skulle bli jättetufft. Jag tror inte att det är så farligt att sluta tvärt och jag tror inte heller att det är så farligt att röka i början av graviditen heller. Förr rökte de hela graviditeterna och det har ju blivit människor av oss oxå. Min BM sa att alla cigg man drog ner på var bra för barnets hälsa. Vad jag har hört så ökar rökningen risken för plötslig spädbarns död. Det bästa är og iallafall att sluta innan man blir gravid men det är ju inte det lättaste. =(

• MrsQ
    Anonym skrev 2009-11-24 00:36:02 följande:
    Jag slutade i våras och höll upp 17 veckor. Slutade innan jag blev gravid. Fick sedan MA i v.11. Då började jag röka igen.Jag hade grym abstinens första 3 dagarna. Men jag vet att jag klarar det igen.Är bara rädd att kroppen inte gör det. Samtidigt känns det fel att röka 3 cigg om dagen och trappa ner.Jag vill ju sluta helt Men vågar man?
    Kan du inte ha något substitut de dagarna?
    Kanske tugga minttugummi eller alltid ha lite godis i fickan som du lätt kommer åt.

Eller ( o det funkar faktiskt!) ha en cigg i väskan som du kan suga på ibland utan o tända... 
  • MrsQ
    Tuschaa skrev 2009-11-24 00:37:22 följande:
    Jag har rökt ända sedan jag var 15 år gammal (idag 24). När jag blev gravid med mitt första barn, vet du vad som fick mig att bli misstänksam om att jag var gravid? Jo, ciggen!Helt plötsligt började dom smaka konstigt, inte alls lika "goda" som förr. haha :)Hmm, men jag blossade på iafall där. Efter en vecka så børjade mina bröst ömma och då.. ja då fatta jag! Gjorde ett test och direkt så fimpade jag ciggen och rökte inte en cigg på 1 1/2 år.Sen hände en del saker in mitt liv och jag började röka igen i sommras. Skit dåligt. i know. Men iafall.. för en månad sedan började ciggen smaka konstigt..IGEN.. hahaGissa vad? Gravid :) Så har nu fimpat igen, och för gott denna gången :)Min Kropp talade klart och tydligt om för mig att det var FEL med cigg och vara gravid. Bra det!
    Tänk va bra om alla hade så
  • Anonym (ickerökare)

Nej du bör sluta röka redan nu innan du blivit gravid och jag tror också du vet det själv innerst inne. Jag tror du greppar efter "abstinens kan skada barnet" som ett halmstrå för att slippa sluta.

• MrsQ

Jag hade en jobbarkompis som inte klarade av att sluta röka eller dricka mycket svart kaffe.

Hon rökte nog minst ett paket om dagen. Fy fasiken va man mår dåligt då men hennes läksre hade sagt att om du mår dåligt så är det bättre att fortsätta.
    Hur man nu kan tycka det. Hon kunde ju fått mer hjälp än hon fick tycker jag.

Hon födde sitt barn väldigt mycket tidigare (kom ej ihåg orsaken!).
    O barnet var sjukt liten.

Inte för o skrämmas nu utan bara en anekdot

• Anonym (hmm)

HUR kan det vara farligt att SLUTA röka? abstinensen kommer inte att orsaka missfall. det är bara en ursäkt för oss rökare (är rökare själv) för att slippa sluta. kan ju bara säga att jag rökte min första grav. visserligen gick jag från 1pkt rödprince/dag till ett litet (när dom fanns) pkt extra light, men fy f-n vad dåligt jag har mått i efterhand. det enda man gör att att anklagar sig själv, för allt som kan vara fel på barnet. mitt barn är ganska aktivt och det kopplar jag till att det är mitt fel för att jag rökte, sen har han ett deformerat finger, återigen mitt fel som rökare, öronbarn here we go again..mitt fel. och kan ju säga att lyckan att vara gravid slår alla abstinensbesvär :D ett hett tips är att läsa äntligen ickerökare för kvinnor. låter ju helt sanslöst att det skulle hjälpa men jag la bara av efter att ha läst den. inte en sekund med abstinens. och då har jag varit rökare i 12år. sen började jag igen av olika anledningar, men vet att boken skulle funka igen om jag läste den. oojj mycket ot här nu .. sorry
    lycka till

• Soul

Se till att bli rökfri innan du blir gravid så behöver du inte hitta på ursäkter sedan för att röka under graviditeten och utsätta ditt barn för de risker det innebär.

• Anonym

Tack för alla era inlägg.

Jag vill dock klargöra att jag INTE vill röka som gravid.
    Vad jag menade är om det är bättrre att trappa ner en vecka innan
    man slutar?

Abstinensen fixar jag. Jag har gjort det innan.
    Jag läste Allen Carr:s bok och hade bestämt mig.
    Att bli gravid hade varit det bästa som kunde hända mig.
    Tyvärr är och har kampen dit varit lång. Det beror inte på min rökning
    utan en annan diagnos som inte rör mig.
    Stressen och allt det har medfört i och med mitt missfall (då jag var helt rökfri)
    har gjort att rökningen har fortsatt. Fostret eller vad man nu ska kalla det, gav upp i magen och hela min värld rasade samman.

Men det verkar som om dom flesta slutar med en gång när dom blir gravida
    så då ska jag lita på att det kommer att gå bra.
    Så fort jag ser det efterlängtade plusset fimpar jag!

Tack för era råd.

• Anonym

Att resonera somså att fostret på något sätt skulle må dåligt av att man slutar röka är enbart typisk missbruksmentalitet.

• Anonym (hmm)

vet hur det känns.. av en eller annan anledning så är det så lätt att ta till ciggen igen. det är ju en "tröst" eller ett sätt att hantera stressiga situationer i livet. det va så jag själv trilla dit igen, men när/om + kommer igen så är det bara att läsa boken igen och lägga ner.. jag vet att vi klarar det :D lycka till!

• Gothica

Spelar väl ingen roll hur svåra abstinens du får. De går ju över! Det är väl bra mycket farligare att röka! Rökningen lär ju skada bebisen betydligt mer än själva abstinensen. Så vad är valet liksom?

• Anonym

Ja, som vanligt på fl ska det smyga in folk och vara extra präktiga...suck....

Men du ska se att du klarar det när + kommer igen!
    Jag har varit gravid 2 ggr och slutat och haft hemsk abstinens i början, men det har inte påverkat bebisarna.
    Ut har 2 underbara barn kommit.
    Vet inte hur det är där du bor, men här finns barnmorskor att gå till om man behöver extra hjälp och stöd, det var super för mig, för de pekade INTE finger och talade om vilken hemsk människa man var, utan de verkligen hjälpte en när man försökte sluta.
    Lycka till nu och hoppas på ett + snart!

• Ninja05

Hej Ts, bra att du tänkt sluta röka!

Jag kan nog garantera dig att abstinensen inte är det minsta farlig för bebisen i jämförelse med att röka med bebis i magen.

Något jag aldrig kommer tro på är att abstinensen skulle vara FARLIGARE än att fortsätta röka. Aldrig.

Men lycka till Ts med både bebisen och sluta röka!

Svar på tråden Farligt att sluta röka?