• Mirksu

4 år - sova ensam på övervåning?

Vi bor i ett 1½-plans hus med 2 sovrum nere och ett uppe. Just nu använder vi sovrummet uppe som gästrum, men snart behöver lillebror ett eget rum (han sover med oss nu) och då vet jag inte hur vi ska göra. Kan en fyraåring ha sitt sovrum på övervåningen om alla andra sover nere?

Nuvarande "föräldrasovrum" är väldigt stort och därför skulle jag vilja behålla det som vårt sovrum, då det går att bygga en ordentlig garderob där och förvaring behöver vi verkligen mer av.

Ser framemot att läsa lite åsikter och erfarenheter! :)

• Svar på tråden 4 år - sova ensam på övervåning?
  • Birgitta2

Ja, visst kan du ha sovrummet däruppe för 4-åringen. MEN - själv tycker jag att man själv då tillbringar kvällen däruppe, i ex.vis tv-rum om sånt finns, för att finnas som trygghet. Men det är naturligtvis en smaksak hur man vill göra. Men att lägga en 4-åring på övervåningen och själv tillbringa hela kvällen därnere skulle inte kännas bra för min del. Varför kan inte minstingen sova i sovrummet därnere när ni nu har två sovrum där?

• Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2009-11-24 10:07:48 följande:
    Ja, visst kan du ha sovrummet däruppe för 4-åringen. MEN - själv tycker jag att man själv då tillbringar kvällen däruppe, i ex.vis tv-rum om sånt finns, för att finnas som trygghet. Men det är naturligtvis en smaksak hur man vill göra. Men att lägga en 4-åring på övervåningen och själv tillbringa hela kvällen därnere skulle inte kännas bra för min del. Varför kan inte minstingen sova i sovrummet därnere när ni nu har två sovrum där?
    Eller missförstod jag? Är fyraåringen den äldre av dom?
  • TheMother

Oj. 4 år. Och här går vi i tankarna att sonen på 14 månader ska få sova själv på övervåningen snart. Kommer dock ha babyvakten igång på nätterna.

Iofs, en 4-åring kan ju gå upp själv så det du är orolig för är att han ska hitta på rackartyg och liknande, eller? Finns ju babyvakter med kamera i, då kan man ju se så att barnet ligger i sängen och sover...

Mamma till Anton 080920
  • Sweetie82

När lillebror i våran familj blir så stor att han ska flytta ur vårt rum kommer han å syster få dela på 2 rum. Ett rum att sova i å det andra rummet att leka i

• Mirksu

Birgitta2: Ja, 4-åringen är den äldre. Vi är ju naturligtvis på övervåningen på kvällarna då vi har datorn och tv:n där också.

Leahh: Jag är inte rädd för att hon ska stöka eller så, utan att hon ska känna sig otrygg eller liknande... fast vi är ju inte så långt borta ändå.

Jag har också funderat på att låta barnen sova i samma rum, men blir det inte så att de väcker varandra? Vi har tillräckligt stökigt på nätterna just nu som det är, vill inte ha mer av den varan ;)

• Birgitta2
    Mirksu skrev 2009-11-24 10:34:02 följande:
    Birgitta2: Ja, 4-åringen är den äldre. Vi är ju naturligtvis på övervåningen på kvällarna då vi har datorn och tv:n där också. Leahh: Jag är inte rädd för att hon ska stöka eller så, utan att hon ska känna sig otrygg eller liknande... fast vi är ju inte så långt borta ändå.Jag har också funderat på att låta barnen sova i samma rum, men blir det inte så att de väcker varandra? Vi har tillräckligt stökigt på nätterna just nu som det är, vill inte ha mer av den varan ;)
    Att de väcker varandra är ju individuellt. Mina ungar hade inga problem med det ens som väldigt små och de delade rum i ganska många år. Fast det hände att äldste pojken vaknade tidigt (4.30) och hittade på hyss, medan lillan sov sött.
  • carola1977

Tror det fungerar jättebra. Jag har vuxit upp på övervåningen, iofs med äldre syster i rummet bredvid, och mina föräldrar satt uppe på tv-rummet på kvällen vilket var en stor trygghet. Om jag vaknade på natten hade vi en liten lampa tänd i trappan och så gick jag ned själv till mammas och pappas sovrum. Inget jag upplevde som konstigt eller läskigt. Jobbigast måste väl ha varit för mamma att bära tillbaka mig när jag somnat om i hennes säng men hon tyckte nog det var värt det för att få sova bättre sedan .

• Joico

Vi hade alla sovrum uppe när jag var liten, så mamma/pappa var nere på kvällarna.. inte riktigt samma sak som för er då men..
    Det var en såndär nattlampa i vägguttaget i mitt rum och så var lampan i trappen alltid tänd så jag kunde gå ner om jag vaknade när mamma var kvar nere. Jag tror det går bra men se till att ha nån/några lampor tända så barnet kan gå ner utan att snubbla

• Mirksu

Tack för era svar!

Då kan jag börja fundera på tapeter och liknande - det är så roligt att inreda barnrum!

:)

• IrreVirre

Vi har våra barn på nera då man ofta är i kök o dyligt dagtid. Då har barnen sina rum och slipper trappor i onödan och ofta vill ju barnen vara där föräldrarna är. Barnen har nattlampa och i trappen har vi satt ledbelysning på varannat trappsteg så de hittar upp till oss. Vi har också varsin babycall så vi hör allt från barnens rum när vi sover.

• petsod

Jag tror också att det funkar bra. Vår dotter sover på övervåningen (och vi med) men hon ligger ju där uppe själv när vi sitter nere och tittar på TV. Bara ni hör henne ifall det skulle vara något någon kväll/natt.

• Kakgumman

Min son är snart 4,5 år och har blivit så mörkrädd, plötsligt, så jag skulle aldrig kunna lämna honom på övervåningen. Men i förra huset där vi bodde när han var ca 3,5-4år sov han ensam på övervåningen (vi hade dessutom tv:n nere) och det gick bra!!!

Öh, mitt råd är alltså: Ni känner ert barn bäst!

• FiaiMalmö

Allt beror ju på hur barnet är. Somnar han bra. Är han mörkrädd? Ropar han mycket på natten? Jag tror att ni vet vad han klarar.

• Snövitsmatte

Vi har våran 3-åring sovandes uppe själv i sitt rum. Vi har vårat sovrum nere och även tv-rum och kök nere.
    Det funkar bra och hon somnar själv på kvällen efter att vi läst en saga.
    Hon kommer ner på natten till oss om hon vaknar då hon somnar om i spjälsängen som står kvar i vårat sovrum( vi har inte tagit bort den än).

Svar på tråden 4 år - sova ensam på övervåning?