• elisch

Bajsar grönt slem hela tiden!

Min son som är 6 månader har bajsat grönt i några dagar nu. I vanliga fall bajsar han varannan dag men bara idag har jag bytt 5 bajsblöjor hittills. Det är grönt, vattnigt och jätteslemmigt. Någon som vet vad det kan vara?

I övrigt verkar han må bra. Jag har gett honom vätskeersättning och inväntar svar från BVC.

• Svar på tråden Bajsar grönt slem hela tiden!
  • TheMother

Eftersom du ger vätskeersättning så äter han inte alls alltså?

Annars så skulle jag gissa på en förkylning som satt sig i magen mer, kanske i kombination med tänder.
    Men det är ju bara en gissning, som sagt.

Mamma till Anton 080920
  • elisch

Tack för svar!

Jo han äter, mest fast föda med även lite ersätting och bröstmjölk. Normalt dricker han vatten till maten, men nu gav jag vätskeersättning istället för vattnet eftersom han förlorar så mkt vätska via diarréerna.

Han har faktiskt varit lite snorig i näsan några dagar, inte så att det har runnit, men ändå. Tänder fick han 2 st för några veckor sedan, kan det vara ännu fler på G kanske?

• TheMother

Skönt att han äter.
    Okej, därför du ger vätskeersättning. Trodde dock inte det var nödvändigt när barnet åt mat, även om det förlorar vätska via diarrén. Trodde det räckte med extra vätska. Men det är kanske säkrare att ge vätskeersättning då ja.

Men då kan det ju kanske vara en förkylning du ser spåren av, att det runnit ner i magen istället för ut.

Vad gäller tänder så hade iaf min son nästan diarré när han fick de senaste tänderna. Fick byta bajsblöja på honom 5-6 gånger/dag. Höll på att bli tokig. Så det kan ju vara tänder på G samt förkylning.

Skriv gärna vad du får för svar av BVC sen. Hoppas han får må bra snart.

Mamma till Anton 080920
  • elisch

BVC sa ungefär som du. Hon trodde att det var något förkylningsvirus som hade satt sig i magen, men att det inte är någon fara så länge allmäntillståndet är bra.

Hon sa att jag skulle amma oftare om jag kunde, annars ge välling och gärna lite vätskeersättning. Sen sa hon att jag kunde byta ut den vanliga gröten mot mjölkfri då många bebisar tydligen blir extra känsliga mot mjölk när de är sjuka.

Jag har nu gett honom morot/potatis istället för mat med kött i för att det ska vara snällare mot magen. Köpte också blåbärspuré som är lite stoppande, tänkte jag kunde ha det i gröten. Vi hoppas att det vänder snart!

Tack för hjälpen

• catarina06

Det är säkert ett förkylningsvirus som satt sig i magen. Så får min son varenda gång. Grönt, slemmig och löst.
    Dom sväljer dessutom en hel del snor och snor är faktiskt laxerande. Vilket gör att bajset blir löst.

• TheMother
    elisch skrev 2009-11-24 13:29:36 följande:
    BVC sa ungefär som du. Hon trodde att det var något förkylningsvirus som hade satt sig i magen, men att det inte är någon fara så länge allmäntillståndet är bra. Hon sa att jag skulle amma oftare om jag kunde, annars ge välling och gärna lite vätskeersättning. Sen sa hon att jag kunde byta ut den vanliga gröten mot mjölkfri då många bebisar tydligen blir extra känsliga mot mjölk när de är sjuka. Jag har nu gett honom morot/potatis istället för mat med kött i för att det ska vara snällare mot magen. Köpte också blåbärspuré som är lite stoppande, tänkte jag kunde ha det i gröten. Vi hoppas att det vänder snart! Tack för hjälpen
    Skönt. Då är det säkerligen ingen fara med honom

Ja, laktosfritt är lite snällare. Och genererar mindre slem. Har försökt få sonen att dricka sån välling när han varit förkyld men han har nekat till det totalt då, dessväre.

tummarna för att förkylningen ger med sig snart.
    Mamma till Anton 080920
Svar på tråden Bajsar grönt slem hela tiden!