• Hormonermedhumör

Migrän/huvudvärk under graviditeten ?

Av Er som drabbats av huvudvärk och/eller migrän under graviditeten (och normalt sätt inte brukar ha detta) hur har denna yttrat sig då ? När i graviditeten kom den ?

Har själv den senaste veckan dels haft en nästan konstant lätt huvudvärk i pannregionen mest och sen igår (i samma veva som jag hade flimmer för ögonen-som nu gått över) kväll får jag extra ont på en viss punkt på huvudet när jag t.ex. reser mig från liggande till sittande, böjer mig ner eller anstränger mig...någon som känner igen sig ? Kan detta vara migrän ?

Var på förlossningen idag och hade lite ökat blodtryck men läkaren där ansåg att det inte var tillräckligt högt för att orsaka huvudvärken...själv är jag inte lika säker. Har i stort sett aldrig huvudvärk alls (inte ens tidigare i graviditeten) och har ALDRIG haft högt blodtryck i mitt liv...

Befinner mig i vecka 36...

• Svar på tråden Migrän/huvudvärk under graviditeten ?
  • Me o Mike

Jag hade SJUK huvudvärk. Det var mest i mitten av graviditeten. Tror det handlade om taskigt järnvärde i mitt fall..

• Hormonermedhumör
    Zack o Bella skrev 2009-11-24 13:20:22 följande:
    Jag hade SJUK huvudvärk. Det var mest i mitten av graviditeten. Tror det handlade om taskigt järnvärde i mitt fall..
    Ok. Är ganska säker på att det ej är orsaken i mitt fall. Möjligen blodtrycket dock (även om dr säger att det ej är tillräckligt högt för att orsaka det). På vilket sätt var din huvudvärk "sjuk" ? Hur upplevde du den ?
  • Me o Mike

Jo med sjuk menar jag att jag hade så vansinnigt ont.. Varje dag..
    Jag VET ju inte nu att det berodde just på järnet.. Men jag vet iaf att huvudvärk är rätt så vanligt under graviditet tyvärr..

Hormonermedhumör skrev 2009-11-24 13:28:02 följande:
    Ok. Är ganska säker på att det ej är orsaken i mitt fall. Möjligen blodtrycket dock (även om dr säger att det ej är tillräckligt högt för att orsaka det). På vilket sätt var din huvudvärk "sjuk" ? Hur upplevde du den ?
  • Hormonermedhumör
    Zack o Bella skrev 2009-11-24 13:39:58 följande:
    Jo med sjuk menar jag att jag hade så vansinnigt ont.. Varje dag.. Jag VET ju inte nu att det berodde just på järnet.. Men jag vet iaf att huvudvärk är rätt så vanligt under graviditet tyvärr..
    Hjälpte inga värktabl ? Kollade de ej om det berodde på järnbrist då ?
  • Me o Mike

Jo det hjälpte en del med värktabletter, men jag är lite emot att knapra piller hela dagarna!!
    Nä dom gjorde inget åt det utan sa att det blir bättre snart..
    Och det blev det ju också!

Hormonermedhumör skrev 2009-11-25 06:04:10 följande:
    Hjälpte inga värktabl ? Kollade de ej om det berodde på järnbrist då ?
  • Mary Jo

Hej!
    Jag har haft ungefär 3 migränanfall innan jag blev gravid men för en vecka sen fick jag mitt värsta hittills. jag fick synbortfall(flimmer som du beskriver det) men sen fick jag även talbortfall när jag vaknade till. kunde inte heller skriva. jag var inte kontaktbar. var till en läkare nån dag senare och han sa att migrän kan bli bättre eller sämre under en graviditet och i mitt fall hade den blivit mkt sämre,liknar i stort sett en stroke,har jag otur kan jag bli tillfälligt förlamad på höger sida oxå..

men att du har ont i en viss punkt av huvudet o det kommer när du ställer dig upp låter ju väldigt typiskt migrän.
    och som jag skrev,ibland kan migrän dyka upp under en graviditet.

ja,jag är i v.26.

• Mary Jo

och värktabletter. du måste gå till en läkare o diskutera för man får inte ta migränmedecin. jag fick utskrivet citadon,det kan man ta i värsta fall om smärtan blir för stor men det är ju inget direkt man ska knapra varje dag om vi säger så. 1-2-3 ggr gör inget sa min läkare.
    annars är det panodil/alvedon som gäller.

Svar på tråden Migrän/huvudvärk under graviditeten ?